Warsztat architekta. Obiekty oświatowe 2018 - page 16

warsztat architekta
abc specjalisty
14
nowe przestrzenie edukacji
wykładziną. Sale dla poszczególnych grup odbudowują regały,
w wielu miejscach przeszklone i pozwalające na zaglądanie do
pomieszczeń. W holu zamiast szatni jest wielki mebel, nazwany
przez projektantów jaskinią. Po obwodzie ma półki i wieszaki
na ubrania, a jego środek to przestrzeń wyłącznie dla dzieci –
mogą tam wejść po drabince i przez małe otwory zakryte pleksi
spoglądać na zewnątrz. Jaskinia to miejsce do zabaw wyłączone
spod jurysdykcji wychowawców – mieliby spore trudności, by
tam się wdrapać.
Otoczenie przedszkola jest ascetyczne, pokrywają je te same
trawy, które rosną na wydmach. Nad morzem bywa wietrz-
nie, dlatego część placu zabaw urządzono w zaułku pomiędzy
pawilonem przedszkola a gmachem szkoły. Surowość bryły i jej
łamana geometria wpisują się doskonale w krajobraz cieśniny
Sund. Część pochyłego dachu wykorzystano na dwie schodko-
we widownie dla dzieci.
Przedszkole w Råå udowadnia, że projektując przestrzeń ideal-
nie skrojoną na potrzeby dzieci, nie trzeba popadać w dziecin-
ność. Nie ma tu infantylnych kolorów czy przesłodzonych form
niczym z kreskówki. A piękne widoki za oknem, zmieniające
się ciągle światło wpadające przez świetliki – to chyba najlepsza
lekcja wrażliwości i piękna, jaką można sobie wyobrazić.
16
Wyspa sportowców
W jednej z ksiąg przygód popularnego komiksu „Tytus, Romek
i A’Tomek” tytułowi bohaterowie zwiedzają przedziwne Wyspy
Nonsensu. Jedna z nich wygląda jakby wszyscy jej mieszkańcy byli
olimpijczykami – ulice to bieżnie sportowe, a przejścia dla pieszych
wymagają wspinaczki po drabinkach. Niejedno dziecko marzyłoby
o zamieszkaniu na takiej wyspie. Okazuje się, że dziecięce fantazje
zostały spełnione w projekcie szkoły Frederiksbjerg w centrum
Aarhus. Projektanci z pracowni Henning Larsen (przy współudziale
projektantów z GPP Architects) stworzyli obiekt na każdym kroku
stymulujący aktywność fizyczną uczniów. To jedna z pierwszy
szkół w Danii wybudowana zgodnie z założeniami nowej reformy
programu szkół publicznych, która weszła w życie w 2014 roku.
Jej kluczowym elementem jest zapewnienie dzieciom jak najwięk-
szej ilości ćwiczeń fizycznych w ciągu dnia szkolnego. Szczególnie
dotyczy to szkół podstawowych, a więc uczniów w wieku,
w którym kształtuje się ich postawa oraz nawyki. Reforma była
odpowiedzią na współczesne problemy związane z rosnącą
otyłością wśród dzieci i młodzieży, za małą ilością ruchu na powie-
trzu, wynikającą ze zbyt częstego spędzania wolnego czasu przez
uczniów na oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze.
Frederiksbjerg zachęca do aktywności i ruchu na wiele sposobów.
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...64
Powered by FlippingBook