Warsztat architekta. Obiekty oświatowe 2018 - page 17

warsztat architekta
15
16–18.
Wyposażenie szkoły na
każdej płaszczyźnie stymuluje dzieci
do ćwiczeń fizycznych
nowe przestrzenie edukacji
abc specjalisty
17
18
Każde przejście z jednego punktu szkoły do drugiego motywuje
uczniów do zabawy, podskoków czy wspinaczki. Nie sposób
wymienić wszystkich elementów sportowych, jakimi nasycono
budynek. Od prostych patentów – jak wyrysowanie na podłodze
korytarzy bieżni czy kolorowych kółek do gry w twistera z umiesz-
czonym na ścianie kołem do losowania, przez zawieszenie w przej-
ściach drabinek czy wykorzystania wysokiej przestrzeni atrium do
budowy ścianek wspinaczkowych, aż po uwielbianą przez wszyst-
kie dzieci „ścieżkę Tarzana”, czyli system siatek, lin i zawieszonych
mostków, które łączą różne kondygnacje ponad atrium.
W szkole nie brak też typowych boisk i placów zabaw. Te dosłow-
nie oplotły budynek, bo znajdują się nie tylko wokół obiektu, ale i na
różnych poziomach płaskich dachów. Od poziomu ulicy „sporto-
wa” szkoła zaprasza szeroką pochylnią w mocnym kolorze bieżni,
która prowadzi na kolejne tarasy z boiskami. Tereny sportowe,
w tym te na dachach, są dostępne dla wszystkich mieszkańców,
także poza godzinami otwarcia szkoły.
Permanentny ruch, jaki panuje w szkole Frederiksbjerg, ma zwięk-
szać zdolność koncentracji u dzieci i w rezultacie poprawić ich
wyniki w nauce. Uczniowe Frederiksbjerg w ciągu dnia pomiędzy
lekcjami mają średnio 45 minut aktywności fizycznej, odbywającej
się na terenie szkoły (poza zajęciami z wychowania fizycznego).
Sztuka w szkole
To nie jedyne innowacje wprowadzone w tej placówce. Ciekawy
jest sam układ klas w szkole Frederiksbjerg. Składają się one
z głównego pomieszczenia, dodatkowego pokoju dla nauczyciela,
z funkcją przechowywania pomocy naukowych, oraz zacisznego
kącika, który nie ma zwykłych stołów i krzeseł tylko schodkowe
podesty. Dzieci mogą na nich siadać lub kłaść się i słuchać nauczy-
ciela bądź oglądać film wyświetlany na ścianie. Do siadania zachę-
cają też parapety okien, które znajdują się na różnych wysoko-
ściach. Elewacje szkoły Frederiksbjerg to bowiemmozaika różnych
kwadratów – wielkości okien wynikają z ilości światła słonecznego,
jakie potrzebne jest w danym pomieszczeniu. Wiele sal otwiera się
przeszklonymi otworami na atria, przez co w całej szkole zapew-
niony jest stały kontakt wzrokowy pomiędzy różnymi poziomami
i pomieszczeniami. Kontakt z otoczeniem zapewniają liczne tarasy,
nie tylko o funkcji sportowej, lecz i wypoczynkowej. Wiele klas ma
bezpośrednie wyjście na zewnątrz, więc zajęcia można również
prowadzić na świeżym powietrzu.
Specjalnie dla tej szkoły zaprojektowano nawet kroje pisma.
Kolorową i wyrazistą typografię zastosowano do oznaczenia
poszczególnych bloków lekcyjnych, kierunkowskazów, planów
pięter czy inspirujących cytatów, stanowiących dodatkową ozdobę.
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...64
Powered by FlippingBook