warsztat architekta
abc specjalisty
23
poświęconej mediom, to zarazem zachowuje śląskiego ducha.
Ceglany, ażurowy budynek niejako wchłonął stojący na działce
niewielki budynek dawnej fabryki żarówek. Pomieszczenia uczel-
ni rozmieszczono wokół patio – to miejsce nie tylko wypoczyn-
ku, ale i plenerowych pokazów filmów. Łączy się z ulicą bramą,
przypomina więc śląskie podwórko. Dzięki temu nowy wydział
katowickiej filmówki zyskał wartość dodaną – przestrzeń publicz-
ną otwartą nie tylko dla studentów.
Z kolei powstała w Wilanowie Akademeia High School projektu
medusa group to przykład chyba najbardziej zróżnicowanych
wnętrz, jakie można spotkać w polskim liceum. Ta różnorodność
odpowiada na złożony program nauczania, w którym są zajęcia
plastyczne, muzyczne, fotograficzne, teatralne jak i multimedial-
ne. Thornburg odnalazłby w tym budynku wszystkie swoje pięć
archetypów przestrzeni nauczania epoki cyberprzestrzeni. Do
tego trzeba doliczyć zjawiskową bryłę, która poprzez skarpę
i schodkowe tarasy zlewa się z zielonymi Polami Wilanowskimi.
Trendem łączącym wszystkie opisywane obiekty edukacyjne
jest otwartość. Szkoła przyszłości to agora, przestrzeń wspólna,
sprzyjająca socjalizacji, jak i budowaniu postaw obywatelskich. Bo
trudno o kooperację w zamkniętych salach i przerwach spędza-
nych na spacerniaku długich korytarzy.
nowe przestrzenie edukacji
35
36
35.
Gmach Wydziału Radia
i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego
Uniwersytetu Śląskiego,
fot. Jakub Certowicz
36.
Bryła budynku Akademeia High
School poprzez skarpę i schodkowe
tarasy zlewa się z otoczeniem,
fot. 36, 37. Jędrzej Sokołowski
poszczególne ogniwa montowano pod 4 różnymi kątami. W efek-
cie elewacje mienią się odcieniami szafiru, zieleni czy błękitu.
We wnętrzu zastosowano nowoczesne energooszczędne
oświetlenie RGB LED, które emituje światło o barwie mak-
symalnie zbliżonej do naturalnego. Szczególnie istotne było to
w przestrzeniach wspólnych. W salach lekcyjnych nauczyciele
mogą sterować natężeniem światła w zależności od potrzeby.
W wietrznej okolicy nadmorskiej niełatwo było stworzyć przy-
jazne dla dzieci przestrzenie zabaw na powietrzu. Główny plac
zabaw położony jest na dachu podium, choć skierowany na
wodę, to jednak poprzez układ wieży chroniony przed domi-
nującymi w okolicy wiatrami. CIS to nowoczesna szkoła nie
bojąca się zmian przyszłości. Sama jest przecież ich najlepszym
symbolem.
Przestrzeń wspólna
W ostatnich latach w Polsce powstaje coraz więcej interesują-
cych obiektów edukacyjnych. Zaczynają one mówić swoim uni-
kalnym językiem. Nowa siedziba Wydziału Radia i Telewizji im.
Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
(projekt: BAAS architects, Grupa 5 Architekci i Małeccy Biuro
Projektowe) choć odpowiada XXI-wiecznym wymogom szkoły