warsztat architekta
31
łazienka w przedszkolu
abc specjalisty
8
funkcję wizualną w aranżacji wnętrza łazienki. Równolegle
zabiegi te, o nieco scenograficznym charakterze, są proste
w realizacji i łatwe do zmiany w razie potrzeby. Projektując
kabiny WC należy pamiętać o ich minimalnych wymiarach
wewnętrznych (100 x 110 cm), które choć nie są okre-
ślone ustawowo dla dziecięcych sanitariatów, determinują
komfort ich użytkowania. Jest to istotne przede wszystkim
dla opiekunów, gdyż często bezpośrednio uczestniczą
i pomagają najmłodszym dzieciom w załatwianiu ich potrzeb
fizjologicznych.
Oświetlenie
W łazienkach dla dzieci oświetlenie musi spełniać wymaga-
nia polskich norm i zapewniać równomierny rozkład oraz
odpowiednie natężenie światła. Zwykle w przestrzeniach
sanitarnych znajdują się kasetonowe sufity podwieszane,
w których można bezproblemowo montować wpusz-
czane oprawy sufitowe typu downlight, o współczynniku
ochrony IP44. Alternatywnym rozwiązaniem są plafoniery
wpuszczane w sufit lub – w przypadku braku sufitu pod-
wieszanego – oprawy nastropowe. Ciekawe efekty mogą
również zapewnić dekoracyjne elementy zwieszane z sufitu
łazienki, dopełniające wystrój wnętrza i mogące stworzyć
unikalny nastrój. Należy unikać rozwiązań, które zasłania-
łyby strumień światła i uniemożliwiały stałe doświetlenie
posadzki.
Drzwi wejściowe
Drzwi do łazienki powinny mieć szerokość 90 cm w świetle
ościeżnicy, co znacznie ułatwia komunikację czy przenosze-
nie większych przedmiotów. Oczywiście skrzydło należy
bezwzględnie wyposażyć w otwór wentylacyjny o łącznej
powierzchni 0,022 m
2
, a mile widzianym rozwiązaniem,
polecanym przez nauczycieli wychowania przedszkolne-
go, jest zaopatrzenie skrzydeł w częściowe przeszklenie.
Świetnie sprawdzają się bulaje lub po prostu stolarka PVC
bądź aluminiowa z panelami szkła o różnych fakturach.
Wydajne użytkowo i opłacalne finansowo jest projekto-
wanie odpowiednio większej wspólnej łazienki dla dwóch
sąsiadujących sal. Przejściowe pomieszczenie higieniczno-
-sanitarne pozwala usprawnić komunikację pomiędzy salami
i jeśli tylko obie sale przedszkolne przeznaczone są dla dzie-
ci w zbliżonym wieku, ułatwia prace wykonawcze, a także
minimalizuje koszty.
Założenia projektowe
Łazienka w przestrzeni publicznej użytkowanej przez
dzieci w różnych grupach wiekowych jest istotnym
tematem projektowym, który wymaga wnikliwej analizy
oczekiwań i potrzeb, wynikających przede wszystkim
z uwarunkowań antropometrycznych dzieci i dorosłych
opiekunów.
Z estetycznego punktu widzenia nie jest ona miej-
scem, które musi zwracać na siebie szczególną uwagę
czy stanowić przestrzeń wyjątkowo angażującą zmysły
dzieci. Powinna natomiast charakteryzować się estetyką
zapewniającą poczucie czystości i rozwiązaniami funkcjo-
nalnymi, ułatwiającymi utrzymanie porządku. Projektując
taką przestrzeń, trzeba brać pod uwagę poziom wzroku
dzieci, a powierzchnie, które będą najczęściej oglądane
przez małych użytkowników, traktować ze szczególną
pieczołowitością. Nie należy jednak zapominać o takich
elementach procesu percepcji, jak przeszukiwanie wzro-
kowe czy widzenie peryferyjne, sprawiające, że nawet
dzieci o wzroście niewiele przekraczającym jeden metr
mogą oglądać interesujący sufit lub ciekawie zaaranżowane
ściany powyżej 2 m.
8.
Przedszkole Latawce
Dmuchawce, Poznań – jedna
z trzech jasnych i przytulnych
łazienek (każda w odmiennej
kolorystyce, zdefiniowanej głównie
przez barwny sufit i drobne akcen-
ty poniżej). Charakterystyczne
trójkątne i diagonalne elementy
są kontynuacją plastycznego
motywu towarzyszącego wszystkim
wnętrzom placówki, fot. CGL –
Architektura wnętrz – Karolina
Golec & Radosław Czerniejewski