warsztat architekta
27
łazienka w przedszkolu
abc specjalisty
2
Atutem takich materiałów jest jednorodność powierzchni,
walory higieniczne i brak narażonych na ubytki krawędzi czy
naroży. Analogiczna sytuacja dotyczy posadzki, która może być
pokryta zarówno gresem o odpowiedniej antypoślizgowości,
jak i materiałami miękkimi, elastycznymi, np. PVC, linoleum
czy kauczukiem. Są one znacznie lepszym rozwiązaniem,
łączącym pozytywne walory użytkowe i higieniczne, a także
dającym nieograniczone możliwości estetyczne kompozy-
cji posadzek. Osoby pracujące w powyższych placówkach
cenią sobie cokoły z wykładziny PVC, wywiniętej na ściany
poniżej płytek ceramicznych. Sprawia to, iż w zasadzie mamy
do czynienia z powierzchnią posadzki w pełni zmywalną,
odporną nawet na intensywne sprzątanie i regularne działanie
wody oraz detergentów. Brak również newralgicznych miejsc
w postaci fug łączących płytki ceramiczne na ścianach i posadz-
ce. Niezależnie od tego, czy wykładzina PVC będzie układana
w płytkach, dostępna jest szeroka gama kolorów i wzorów,
które spełnią nawet najbardziej wyrafinowane oczekiwania
projektantów. Preferowana jest jednak wykładzina w rolce,
ze względu na brak wielu łączeń (czemu sprzyja zwykle ogra-
niczona powierzchnia łazienek i dość duża szerokość rolki).
Z projektowego punktu widzenia takie rozwiązanie umożliwia
płynne przejście tego samego materiału z posadzki sali czy
korytarza do łazienki, praktycznie bez żadnych widocznych
połączeń. Dodaje to spójności wystrojowi wnętrz oraz mini-
malizuje koszty wykonawcze.
Strefa umywalek
Łazienki dla dzieci w wieku szkolnym, przedszkolnym i żłob-
kowym powinny być wyposażone w umywalki i miski
ustępowe w liczbie zgodnej z wytycznymi zawartymi w roz-
porządzeniu dotyczącym wymagań sanitarnych dla takich
pomieszczeń. W przypadku żłobka jest to 1 miska ustępowa
na 20 oraz 1 umywalka na 15 dzieci, natomiast w przedszko-
lu – 1 miska ustępowa i 1 umywalka na 15 dzieci. Wymiary
i kształt umywalek nie są zdefiniowane w wytycznych, co
otwiera całe spektrum rozwiązań formalnych. Z użytkowego
punktu widzenia, aby zapewnić komfort dzieciom oraz ich
opiekunom, ważne jest stosowanie umywalek o szerokości
50–60 cm, o prostokątnych kształtach, ustawionych w roz-
sądnej odległości od siebie. Oczywiście należy unikać umy-
walek o powierzchni i zaobleniach, w których może zalegać
woda. Komfortowym rozwiązaniem są również długie, kil-
kustanowiskowe, wykonane z kompozytów lub ceramiczne,
2, 3.
Przedszkole Gama, Kwidzyn –
łazienka kontynuuje charakter
plastyczny całej placówki – jest tu
czerwona cegła, drewniane listewki
w ciepłych barwach czy też mocne,
czarne formy. Betonowa posadzka
PVC w połączeniu z białymi, poły-
skliwymi płytkami ściennymi tworzy
ciekawe kontrasty, dopełnione
zgeometryzowanymi oprawami
oświetleniowymi, fot. CGL –
Architektura wnętrz – Karolina
Golec & Radosław Czerniejewski
3