29
jest dość powszechny wśród nich strach przed głośnym urzą-
dzeniem, a drugim, znacznie istotniejszym, kwestia mnogości
bakterii, które znajdują się wokół suszarki, na niej, a także są
wyrzucane w momencie jej włączenia. Jest to poparte wyni-
kami badań brytyjskich naukowców, dlatego lepiej stosować
znacznie bardziej higieniczne i korzystniejsze z finansowego
punktu widzenia jednorazowe ręczniki papierowe. Dozowniki
powinny być zawieszone na wysokości dostosowanej do
wzrostu dzieci z danej grupy wiekowej i usytuowane tak, by
nie kolidowały z umywalkami. Oferta wielu firm produkujących
dozowniki oraz produkty pochodne zawiera możliwość per-
sonalizacji, choćby dzięki różnorodnym kolorom czy wzorom
drukowanym na obudowach. Ułatwia to tworzenie ciekawych
aranżacji, w których drobiazgi te mogą stanowić interesujący
akcent graficzny wnętrza. W przedszkolnych łazienkach należy
zaplanować również mebel do higienicznego przechowy-
wania kubeczków na szczoteczki do zębów. W zależności
od podejścia nauczycieli, czasem dzieci samodzielnie sięgają
po swoje szczoteczki, a czasem są one podawane przez
opiekunów. Ma to oczywiście wpływ na wysokość montażu
szafki. Wymagania sanitarne sugerują, aby mebel miał liczne
przegrody uniemożliwiające stykanie się szczoteczek ze sobą.
Brodziki
W łazienkach żłobkowych należy uwzględnić również miejsce
na głęboki brodzik, najlepiej na niewielkim podwyższeniu –
rzędu 15–30 cm. Ułatwia to znacznie jego użytkowanie,
zwłaszcza gdy wylewka prysznicowa zostanie dość nisko
zamontowana. Brodzik nie musi być duży i nie ma potrzeby
oddzielania go szklanymi ściankami działowymi, stanowi jed-
nak bardzo istotny element wyposażenia przestrzeni łazienki.
Oprócz niego warto rozważyć możliwość usytuowania prze-
wijaka, który znacznie usprawni i ułatwi proces mycia i prze-
wijania dzieci. Konieczne jest także zapewnienie miejsca do
higienicznego przechowywania nocników i ich swobodnego
mycia, np. w zlewie gospodarczym o większej głębokości.
Strefa WC
Zwykle po przeciwległej stronie umywalek zlokalizowane
są miski ustępowe. Ich wielkość i wysokość musi być dosto-
sowana do wzrostu dzieci. Warto zastanowić się nad ich
rodzajem – wariant klasyczny to miska stojąca na posadzce
i niezabudowana spłuczka. Rozwiązanie ze spłuczką w zabu-
dowie i zawieszaną miską zapewnia istotne walory estetyczne
oraz łatwość sprzątania, jest jednak znacznie droższe.
łazienka w przedszkolu
abc specjalisty
6
optycznie wysokie pomieszczenie,
dopasowując je do wzrostu oraz
percepcji maluchów, skupiając rów-
nież ich wzrok na frontowej ścia-
nie, pełnej podwodnych ilustracji,
fot. CGL – Architektura wnętrz –
Karolina Golec & Radosław
Czerniejewski
warsztat architekta
6.
Przedszkole MegaMocni,
Chełm – przestronna łazienka
wyposażona we wpuszczane w blat
umywalki, w zmywalną i odporną
na zużycie posadzkę PVC oraz
wygodne kabiny WC, zapewniające
komfort zarówno dzieciom, jak
i nauczycielom. Ciemnoniebieski
sufit i fragmenty ścian obniżają