warsztat architekta
12
abc specjalisty
nowe przestrzenie edukacji
szkło i metaliczne okładziny, jednak w środku znajduje się
pięciopiętrowe atrium biegnące przez całą długość gmachu.
To rodzaj wewnętrznej uliczki, która w ciągu dnia jest skąpana
w świetle słonecznym, dzięki szklanemu dachowi, wieczorem
zaś oświetlają ją różnorodne projekcje wyświetlane na ścianach.
Na parterze wokół atrium zgrupowano najważniejsze miejsca:
sale wykładowe, stołówkę z kawiarnią i bibliotekę. Na wyższych
piętrach umieszczono sale dydaktyczne, laboratoria oraz gabine-
ty kadry. Tym, co jednak urzeka w tym projekcie, to atrakcyjne
wykorzystanie wysokiej przestrzeni atrium. Skierowane są na
nie otwarte galerie pięter, które zyskały dodatkowe pokoje dla
studentów i wykładowców – to zawieszone wspornikowo prze-
szklone pudełka. Wiszące w atrium pomieszczenia służą do spo-
tkań w małych grupach, pracy indywidualnej, jak i odpoczynku.
„Szuflady” zapewniają intymność w wielkim gmachu uczelni, ale
zarazem poprzez transparentne ściany, pozwalają na wzajemną
obserwację. Te nieformalne salki sprzyjają interakcjom pomię-
dzy studentami i wykładowcami. Przypadkowo porozrzucane
szuflady dodają dynamizmu przestrzeni atrium, która wywołuje
efekt synergii społecznej – tu stale krzyżują się drogi uczniów,
ale i osób z zewnątrz. A nic tak nie sprzyja wymianie myśli jak
przypadkowe spotkania.
Przedszkole nad morzem
Czy krajobraz może być elementem przestrzeni edukacji? Czy
widok za oknem da się wprzęgnąć w zajęcia przedszkolne? Na te
pytania starali się odpowiedzieć architekci z pracowni Dorte
Mandrup Arkitekter, którzy zaprojektowali niewielkie przed-
szkole w Råå, małej wiosce rybackiej niedaleko Helsingborgu
w Szwecji. Zostało ono dostawione do starej, ceglanej szkoły
podstawowej. Zbudowano je od strony plaży, tym samym
przedszkole jest najbliżej położonym morza budynkiem w całej
wiosce (nie licząc baraków tutejszej przystani). I właśnie kontekst
plaży był najważniejszy dla projektantów. Parterowy budynek
przybrał kolor i formę okolicznych wydm. Drewnem pokryto
elewacje i dach, który faluje jak porośnięte trawami wydmy.
Obiekt przeznaczony jest dla czterech grup wiekowych. Każda
otrzymała salę w formie domku rybackiego z dużym oknem
i wypiętrzonym dachem ze świetlikiem. Zestawiono je jednak
swobodnie. Pomiędzy dwoma domkami powstały otwarte
przestrzenie do zajęć dla podwójnych grup. W samym środku
wydłużonego budynku znajduje się hol, z którego łącznikiem
przechodzi się do szkoły.
We wnętrzach dominują jasne kolory: biel łamanych sufitów,
sklejka mebli i ścian oraz jasnooliwkowa podłoga pokryta
13
14
13.
Budynek przedszkola i otaczają-
ce je podwórko wyglądem nawiązują
do otaczających je wydm
14.
We wnętrzach dominują jasne
barwy i naturalne drewno
15.
W obiekcie przewidziano wiele
kryjówek, do których – ze względu
na ich wielkość – dostęp mają tylko
dzieci, fot. 13–15. Adam Mørk
15