85
Hale Przemysłowe 2018
badania przez równomierne rozkładanie obciążników na ułożonej
poziomo bramie i realizację dodatkowych obliczeń. Bardziej zrozu-
miałe jest odniesienie klas odporności do prędkości wiatru. W tym
wypadku można wspomóc się normą PN-EN 1991-1-4:2008 „Euro-
kod 1: Oddziaływania na konstrukcje. Część 1–4: Oddziaływania
ogólne. Oddziaływania wiatru”, w której przedstawiono strefy obcią-
żenia wiatrem w Polsce.
W przypadku bram wielkogabarytowych, projektowanych indywidu-
alnie na potrzeby danej inwestycji, możliwości techniczne pozwa-
lają na uzyskanie bardzo wysokiej odporności na działanie wiatru.
Zazwyczaj są to bramy o klasie 3. lub 4., a nierzadko producenci
deklarują klasę 5. – takie wyroby są niewrażliwe na działanie wia-
tru o prędkości nawet do 160 km/h. Odpowiednią odporność wia-
trową konstrukcji pancerza bramy wielkogabarytowej uzyskuje się
np. poprzez przeciwwiatrowe profile poziome, które w odpowied-
nich odstępach przenoszą obciążenia na pionowe prowadnice
umocowane do budynku, aluminiowe podpory teleskopowe WPS
(z ang.
Wind Protection System
) lub podnoszone słupki, a także –
zwłaszcza przy wysokich bramach rolowanych – haki lub kotwy
przeciwwiatrowe.
x x x
Bezpieczeństwo użytkowania
Bramy wielkogabarytowe, głównie te z pancerzem o dużej masie,
muszą być wyposażone w odpowiednie elementy ochronne, które
zagwarantują bezpieczeństwo użytkownikom. Te o ruchu pionowym
powinny mieć np. urządzenie przeciwspadowe, blokady chroniące
przed samoczynnym rozwinięciem się pancerza lub inne zabez-
pieczenia konstrukcyjne wbudowane w system zawieszenia bramy,
a także ochronę przed niekontrolowanym ruchem spowodowanym
awarią (brama nie może być zdolna do zamknięcia, jeżeli element
składowy uległ uszkodzeniu). Bramy o ruchu poziomym powinny być
zabezpieczone np. przed możliwością wykolejenia.
Elementy mechaniczne bramy muszą być właściwie zaprojektowane:
nie mogą stanowić zagrożenia cięciem i nie powinny mieć ostrych
krawędzi. Płaszcz bramy należy tak skonstruować, by wyeliminować
lub zabezpieczyć do wysokości 2,5 m wszelkie szczeliny grożące
zgnieceniem, ścinaniem i wciąganiem.
Rodzaj systemu sterowania bramami wielkogabarytowymi jest dopaso-
wany indywidualnie do danego zastosowania. Mogą być one obsługi-
wane np. poprzez sterowniki z przyciskami, sterowanie radarowe, drogę
radiową, przełącznik pociągowy oraz za pomocą pętli indukcyjnej.
Są również wyposażone w rozwiązania umożliwiające obsługę bramy
w przypadku braku zasilania, np. w bramach rolowanych stosuje się
hamulce elektromagnetyczne z awaryjną przekładnią do napędu korbą.
Zewnętrzne nadzorowanie drogi przejazdu i wykrywanie przeszkód
w świetle bramy gwarantują m.in.:
• krawędź zamykająca z czujnikami optycznymi lub fotokomórka
wyprzedzająca, czyli bezdotykowy automatyczny mechanizm zabez-
pieczający (przeciążeniowy), który rozpoznaje, z odpowiednim wyprze-
dzeniem, utrudnienia i ludzi znajdujących się w obszarze pracy bramy;
• krata świetlna (zwana też kurtyną optyczną) zintegrowana z oścież-
nicą, monitorująca płaszczyznę zamykania płyty bramy (zwykle do
wysokości min. 2500 mm). Ma szerszy obszar wykrywania niż foto-
komórka i zapewnia odpowiednio większy stopień bezpieczeństwa,
niemal eliminując możliwość doznania obrażeń lub uszkodzenia
przedmiotów.
REKLAMA