92
Bezpieczne dokowanie – akcesoria przeładunkowe
PATRON
TEMATU
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
x x x
Oświetlenie stanowiska przeładunkowego
Tył zadokowanej naczepy jest zawsze słabo oświetlony, co może
utrudniać sprawny przeładunek. Problem ten da się rozwiązać, mon-
tując w pobliżu bramy stanowiska przeładunkowego lampę dokową,
np. reflektor halogenowy lub energooszczędną lampę LED. Dzięki
łatwemu do ustawienia przegubowo-obrotowemu ramieniu mocują-
cemu taka lampa dokładnie oświetla wnętrze naczepy, co znacznie
poprawia jakość i bezpieczeństwo pracy, a także pozwala na przeła-
dunek nawet nocą. Lampa dokowa może być dostarczona z własną
skrzynką sterującą. Dla większego komfortu użytkownika można
ją zintegrować ze skrzynką sterującą pomostu przeładunkowego,
uszczelnienia dokowego i bramy przemysłowej, wówczas światło
będzie włączane sekwencyjnie wraz ze sprzętem dokowym.
x x x
Wyposażenie dodatkowe strefy przeładunkowej
Uzupełniające elementy, takie jak np. słupki czy bariery, pomalo-
wane najczęściej w ostrzegawcze barwy, zabezpieczają dużo droż-
sze wyposażenie doku (m.in. prowadnice i panele bramy), a także
wymuszają na obsłudze poprawne użytkowanie urządzeń, np. unie-
możliwiając skracanie drogi przez narożniki rampy.
Słupki oznakowania najazdu (tzw. odbojowe) zamontowane na
zewnątrz zapobiegają najechaniu pojazdu na przejazdowe uszczel-
nienie bramy lub uderzeniu w ścianę budynku. Natomiast umiesz-
czone wewnątrz chronią prowadnice bramy przed uszkodzeniem
przez wózek widłowy manewrujący podczas przeładunku. Bariery
ochronne mogą być montowane wokół platform przeładunkowych
w celu wyznaczenia stref niebezpiecznych i ochrony personelu oraz
dóbr. Zazwyczaj mają wyrazisty, żółty kolor i są dostępne w różnych
wymiarach. Mocuje się je bezpośrednio w fundamencie lub w spe-
cjalnym prowadzeniu umożliwiającym łatwe usunięcie.
W przypadku gdy podłoga magazynu znajduje się ponad przestrze-
nią dokową, praktyczne rozwiązanie stanowią wejścia pomiędzy sta-
nowiskami dokowymi, do których bezpieczny dostęp z zewnątrz
zapewniają schody dokowe. Standardowo są ocynkowane, wyko-
nane z wysokiej jakości metalu i mają różne wymiary. Poręcze mogą
być umieszczone po lewej lub prawej stronie doku bądź po obu
jego stronach, ponadto górna platforma umożliwia otwarcie drzwi
na zewnątrz.
Orientację i ograniczenie ryzyka kolizji w strefie przeładunkowej
wspomagają znaczniki drogowe używane w miejscach o dużym
natężeniu ruchu i zaprojektowane tak, aby wytrzymać ciężar kół
naczepy. Dostępne są zwykle w wersji odblaskowej (tzw. kocie oczy)
lub z diodami LED, np. zintegrowanymi z panelem solarnym, odpo-
wiadającym za ładowanie wbudowanej baterii. Diody LED mogą
błyskać lub świecić ciągłym światłem.
Ponadto do zapewnienia optymalnej ochrony przyczyniają się lustra
bezpieczeństwa montowane w miejscach o ograniczonej widoczności
i zwiększonym ryzyku przypadkowych kolizji.
Proces przeładunku można uprościć i lepiej zorganizować dzięki
indywidualnym oznaczeniom numerycznym doków, które pozwalają
kierowcy szybko zidentyfikować odpowiednie stanowisko przeładun-
kowe. Numery dokowe są dostępne w niemal dowolnych wymia-
rach i na różnych nośnikach, np. płytach typu „dibond” (Al/PE/Al)
lub z tworzywa sztucznego, również jako odblaskowe.
System blokowania kół MWB firmy Hörmann
Rampy i doki przeładunkowe jako najważniejsze ogniwo w logi-
styce magazynowej muszą być bezpieczne. Hörmann oferuje wiele
rozwiązań, które niemal całkowicie ograniczają ryzyko wypadków.
Jednym z nich jest system blokowania kół MWB, uniemożliwiający
samochodowi ciężarowemu opuszczenie bezpiecznego położenia
przed zakończeniem przeładunku. Główny element systemu sta-
nowi długi (niemal 5-metrowy) naprowadzacz kół, po którym prze-
suwa się wózek z obrotowym ramieniem ryglującym. Po zadoko-
waniu samochodu w stacji przeładunkowej kierowca za pomocą
uchwytu przesuwa ramię ryglujące do tylnego koła. Następnie
ramię obraca się o 90º, co powoduje wysunięcie przed oponę
składanej łapy podporowej. Gdy znajdzie się ona w pozycji robo-
czej, zablokowane ramię ryglujące uniemożliwia odtoczenie się
samochodu. System może być sterowany elektronicznie, wtedy
lampka kontrolna na suwaku MWB oraz zewnętrzna sygnaliza-
cja świetlna informują o stanie systemu blokowania kół. Zintegro-
wany czujnik rozpoznaje położenie koła i pozycję ramienia ryglują-
cego. Sygnał zezwalający na otwarcie bramy następuje dopiero po
zabezpieczeniu pozycji samochodu w stacji przeładunkowej. Pedał
odblokowania jest podczas przeładunku unieruchomiony, a jego
zwolnienie następuje po zamknięciu bramy. Po zakończonym prze-
ładunku kierowca obraca ramię obrotowe z położenia roboczego
na podstawowe, co automatycznie powoduje zmianę statusu na
wyświetlaczu sterowania.
KOMENTARZ EKSPERTA
Krzysztof Horała
prezes firmy Hörmann Polska sp. z o.o.
fot. Hörmann Polska
Fot. 7. Oświetlenie doku poprawia widoczność w naczepie i ułatwia sprawny przeładu-
nek towarów