88
Bramy wielkogabarytowe do hal przemysłowych
Pancerz skrzydła wielkogabarytowych bram ma najczęściej stalowo-alu-
miniową konstrukcję wypełnioną panelami typu sandwicz (lub pokrytą
płytą warstwową), które zapewniają dobrą izolację akustyczną i pozwa-
lają na zatrzymanie ciepła wewnątrz pomieszczenia. Systemy uszczel-
nień (między pancerzami bramy, boczne, czołowe, między skrzydłami
bramy oraz szczotkowe) niwelują ryzyko zamarzania pancerza bramy
oraz przeciągi. W zależności od oczekiwanych parametrów dobiera się
grubość paneli oraz odpowiednie wypełnienie np. pianką polistyrenową
lub wełną mineralną.
Bramy te są dostępne w wersji podwieszanej (bez prowadnicy dolnej
w przypadku wąskich bram) lub przesuwnej z elementami oporowymi
oraz prowadnicą dolną. Dolne torowisko może być wykonane jako
odwadniane oraz podgrzewane (łącznie z zespółem napędowym),
co znacznie ułatwia bezproblemową eksploatację bramy. Jedno z cie-
kawszych, indywidualnie zaprojektowanych rozwiązań (polska realiza-
cja) to brama hangarowa przesuwna, złożona z dwóch skrzydeł o sze-
rokości 60 i wysokości 17 m, w całości pokrytych płytą warstwową
z rdzeniem z wełny mineralnej o grubości 16 cm. Każde z nich waży
ok. 70 t i ma osobny napęd, przez co może być sterowane niezależnie.
W przypadku bardzo szerokich otworów korzystniejszy jest system tele-
skopowy, który pozwala na zamknięcie wjazdu o szerokości nawet do
100 i wysokości do 10 m.
Harmonijkowe bramy przesuwne (składane)
zbudowane są z połączo-
nych ze sobą pionowych sekcji o stalowej konstrukcji wypełnionej płytą
warstwową, panelem doświetlającym lub szybami zespolonymi. Mogą
być wykonane w wersji podwieszanej na jednej szynie górnej. Elemen-
tem stabilizującym i utrzymującym skrzydła w pionie są natomiast rolki
poruszające się w osadzonej w posadzce szynie prowadzącej.
Sekcje składają się w harmonijkę i rozsuwają w jedną lub w różne
strony; pozwalają na zamknięcie bardzo szerokich otworów. Przy całko-
wicie otwartej bramie sekcje w sposób zwarty unieruchamiane są przy
krawędziach otworu i nie zajmują wiele miejsca. Mogą być obsługi-
wane ręcznie lub automatycznie.
x x x
Bramy do suwnic
Poza ww. rodzajami bram warto wspomnieć o modelach specjalnie
zaprojektowanych do hal z suwnicami. Sprawdzają się one w zakładach
przemysłu ciężkiego, w których suwnice przejeżdżają przez duże otwory
bramowe. Wytrzymują ekstremalne warunki pogodowe i są bardzo
szczelne, co pozwala zminimalizować zużycie energii. Systemy bram do
suwnic pozwalają maksymalnie zmniejszyć koszt instalacji, gdyż mogą
być stosowane w otworach o niemal nieograniczonych wymiarach
i zmiennej wysokości. W zależności od kształtu otworu i rozmieszczenia
szyn suwnicy można zaprojektować różne konfiguracje bramy, ze słup-
kami uchylnymi lub bez nich.
Jednym z dostępnych na rynku rozwiązań jest podnoszona brama
materiałowa (np. z tkaniny PVC), uwzględniająca konstrukcje suw-
nicy i szyn. Otwiera się pionowo do góry, więc potrzebuje bardzo
mało miejsca z boku i nie ma prowadnic podłogowych. Bramy tego
typu są projektowane tak, by konstrukcja umożliwiała jednoczesne
odgrodzenie zarówno toru suwnicy, jak i otworu wjazdowego, oraz
korzystanie z bramy zależnie od potrzeb – podnoszenie jej całej lub
tylko części „drzwiowej”.
Inną ciekawą propozycją jest ocieplana brama rolowana z dwiema kla-
pami po jej bokach, pozwalająca na wyjazd suwnicy na zewnątrz poza
halę. Środkowa część bramy służy jako wjazd do środka hali i może
być podnoszona lub opuszczana przy zamkniętych klapach bocznych.
Gdy suwnica musi wyjechać na zewnątrz, podnosi się środkowy człon –
brama rolowana, a następnie boczne klapy. Brama jest wyposażona
w napędy elektryczne, w pełni zautomatyzowana i może być połą-
czona z suwnicą w celu wymiany informacji o chwilowym położeniu
względem siebie.
x x x
Wymiary
Dobór bramy i jej wyposażenia wymaga od projektanta zrozumienia
potrzeb użytkownika i dopasowania do nich najlepszego możliwego roz-
wiązania pod względem ekonomicznym i funkcjonalnym. Np. można
zamontować bramę podnoszoną, ale by uzyskać 10 m światła prze-
jazdu, musi ona mieć całkowitą wysokość ok. 12 m, co wiąże się
z zaprojektowaniem wyższego budynku. Natomiast w przypadku bramy
przesuwnej dodatkowe 2 m nie są potrzebne, ale bardzo często musi
ona wystawać poza obrys budynku, na co nie zawsze jest miejsce.
Trzeba też np. wziąć pod uwagę, że bramy przesuwne z torowiskiem
dolnym potrzebują fundamentu w osi bramy (zazwyczaj także systemów
odwodnienia i podgrzewania), co podwyższa koszty inwestycji.
Bramy wielkogabarytowe w zasadzie nie mają ograniczeń w zakresie
wymiarów. W przypadku bram wieloskrzydłowych szerokość światła
otworu może być dowolna. Często stosuje się dzielenie dużego otworu
na dwa lub więcej mniejszych przy pomocy systemów uchylnych lub
podnoszonych słupów. Przykładem jest system SSG, który umożliwia
połączenie trzech bram rolowanych w jednym otworze o maks. szero-
kości 30 i wysokości 6 m. Po otwarciu bram ręcznie odblokowuje się
środkowe słupki i przesuwa na bok.
fot. Shutterstock
Fot. 4. Brama przesuwna harmonijkowa
fot. Thinkstock
Fot. 3. Brama przesuwna wieloskrzydłowa