Bezpieczne dokowanie – akcesoria przeładunkowe
90
PATRON
TEMATU
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
Fot. 2. Naprowadzacze kół wspomagają manewrowanie
pojazdem podczas dokowania
Fot. 3. Klliny pod koła zapobiegają ruchom pojazdu
podczas przeładunku
fot. Hörmann Polska (3)
Fot. 4. Automatyczne blokady kół mogą być zintegrowane
z naprowadzaczami
diodowych umieszczonych po obu stronach rampy, które wskazują
kierowcy drogę. Taki świetlny naprowadzacz pojazdów (np.
Light Guide
)
nie stanowi przeszkody dla pługopiaskarek i pojazdów sprzątających.
x x x
Kliny pod koła
Wykorzystuje się je do zapobiegania m.in. przedwczesnym wyjazdom
lub odsunięciom naczepy w trakcie załadunku. Połowicznym rozwiąza-
niem takiego problemu są kliny ręczne (np. gumowe), które kierowca
musi umieścić pod kołami naczepy. Metoda ta jest tania, jednak ryzyko
przebywania pomiędzy pojazdami nie wyklucza wypadku, zwłaszcza gdy
stanowiska znajdują się bardzo blisko siebie. Roztargnienie czy bariera
językowa mogą doprowadzić do niezabezpieczenia auta.
Lepsze rozwiązanie stanowią kliny podłączane do sterowania bramy
i pomostu przeładunkowego. Ten ostatni może być obsługiwany
jedynie wówczas, gdy klin zabezpieczający spoczywa pod kołem.
Czujnik położenia (wykrywający koło pojazdu) umieszczony w klinie
gwarantuje bezpieczną eksploatację pomostu przeładunkowego.
Tam, gdzie to możliwe, warto także połączyć kliny z systemem syg-
nalizacji świetlnej, dzięki którym kierowca i personel obsługi mają
informację na temat aktualnego stanu operacji przeładunku.
Są też dostępne podwójne kliny, blokujące koła ciężarówki po obu
stronach, które mogą być wyposażone w detektor optyczny.
x x x
Automatyczna blokada kół
Jeżeli chodzi o zabezpieczenie przed przedwczesnym odjechaniem
lub przesunięciem pojazdu w trakcie przeładunku, dużo skuteczniej-
szym rozwiązaniem są systemy automatycznej blokady kół (z ang.
Vehicle Restraint System
), które pełnią też funkcję naprowadzacza
lub są z nimi zintegrowane. Operator doku ma pełną kontrolę nad
systemem i to on decyduje, kiedy pojazd może odjechać. Ponadto
dzięki odpowiedniej konfiguracji i połączeniu takiego systemu
z innymi urządzeniami dokowymi bez jego uruchomienia niemożliwy
jest np. ruch bramy i pomostu. To znacznie ogranicza ryzyko wypad-
ków lub szkód w doku przeładunkowym. Przykładem takiego rozwią-
zania jest hydrauliczny mechanizm blokujący Combilok, zintegrowany
z naprowadzaczami kół. Stalowe ramię blokady mechanizmu wysuwa
się z przodu tylnego koła, rozpoznaje automatycznie jego położenie
i blokuje pojazd między rampą przeładunkową a ramieniem blokady.
Rozwiązanie to wymusza dokładny wjazd i jednocześnie uniemożli-
wia odjechanie lub odsunięcie się pojazdu w czasie załadunku. Auto-
matyczna blokada kół jest odpowiednia dla niemal wszystkich typów
pojazdów i obsługiwana za pośrednictwem intuicyjnego sterowania.
Dostępne są także blokady z czujnikiem optycznym, przesyłającym
sygnał zwolnienia rampy po rozpoznaniu prawidłowego ustawienia
kół pojazdu, co daje jeszcze większą gwarancję prawidłowego i sku-
tecznego zastosowania mechanizmu. W niektórych rozwiązaniach
dodatkowo wykorzystuje się czujnik położenia, zapobiegający zbęd-
nym manipulacjom, np. obróceniu blokady.
x x x
Sygnalizacja świetlna
Sygnalizacja świetlna stanowi wizualne ostrzeżenie zarówno dla kie-
rowcy, jak i personelu obsługi stanowiska przeładunkowego, informu-
jące o tym, czy jest ono gotowe do zadokowania. Może być również
podłączona do sterowania pomostem przeładunkowym lub pneuma-
tycznym uszczelnieniem.
Fot. 5. Sygnalizacja świetlna pomaga kierowcy poprawnie ustawić pojazd
fot. Hörmann Polska