82
Oznakowanie poziome w obiektach magazynowych
x x x
Urządzenia ochronne
Uzupełnieniem oznakowania są urządzenia ochronne. Ich stoso-
wanie jest dobrym (i praktykowanym) pomysłem, gdyż znajduje
dodatkowe zastosowania dla zamontowanych barier, ochrania-
czy, pochłaniaczy uderzeń itd. Oprócz zasadniczych funkcji przyj-
mowania uderzeń i ochrony przed ich następstwami ochraniacze
mogą wytyczać szlaki, określać ich „nieprzekraczalne” granice,
eksponować bardziej newralgiczne miejsca, a nawet regulować
ruch (np. poprzez bramki wymagające zatrzymania przed ich dal-
szym otwarciem).
W zbiorze urządzeń zabezpieczających, które mogą pełnić funk-
cję uzupełniającą oznakowanie poziome, wyróżnić można:
bariery ochronne, ochraniacze słupów i ram (tzw. odbojniki),
słupki antykolizyjne i ochraniacze słupów nośnych hal.
Urządzenia te występują najczęściej w kolorze żółtym, żółto-czar-
nym i pomarańczowym. Ich gama jest obecnie dość szeroka.
W zależności od konkretnego urządzenia mają różne sposoby
mocowania, ceny i szczegółowe rozwiązania techniczne. Na temat
mechaniki elementów ochronnych wbrew pozorom można by było
również napisać co najmniej długi artykuł, jeśli nie skrypt.
x x x
Podsumowanie
Najciekawszy aspekt oznakowania poziomego, którym jest samo
jego projektowanie, nie został nawet ogólnie zarysowany. W celu
ogólnego unaocznienia obszerności zagadnienia przytoczone
zostaną przykłady tematów, w których musi swobodnie poruszać
się projektant. Są to m.in.:
• zagadnienia prawne i normatywne;
• zapisy konfliktowe wynikające z przepisów (szczególnie wobec
sytuacji ciągle zmieniającego się rynku);
• organizacja pracy i BHP;
• specyfikacje techniczne urządzeń (projektowanie układów dróg,
dobór środków transportu);
• specyfika środowisk pracy (analizy transportowanych ładunków,
natężeń ruchu i pracochłonności zadań, aspekty mikrośrodowiskowe);
• finanse (wpływ kosztów na bezpieczeństwo, trzymanie się
budżetów, szczególnie w dużych obiektach, gdzie dobrej jakości
oznakowanie bywa drogie);
• kwestie formalne (stemple behapowców i strażaków);
• zgodność z innymi branżami (projekt ppoż.);
• wykorzystywanie narzędzi teoretycznych do analiz i tworzenia
układów dróg;
• rozwiązywanie problemów techniczno-organizacyjnych
(i konieczność stosowania Kodeksu drogowego, niekoniecznie
odpowiadającego warunkom w transporcie wewnętrznym);
• wyznaczanie wydajności magazynów
3
;
• instrukcje pracy w ruchu wewnętrznym (mieszanka BHP, komu-
nikacji, zarządzania ludźmi itp.);
• szczegółowe zagadnienia w zakresie geometrii oraz kolorów
(Jakie szerokości linii są najwłaściwsze: 5; 7,5 czy 10 cm? Jak mie-
rzyć szerokość korytarza – pomiędzy krawędziami wewnętrznymi
czy zewnętrznymi? Czy na linię można najechać? Czy kolor żółty
i pomarańczowy zastosowane obok siebie mogą wprowadzić
zamieszanie? Czy język figuratywny, w którym wykorzystywane są
trójkąty, okręgi i kwadraty, jest dobrym uzupełnieniem organizacji
ruchu wewnętrznego, czy może odwrotnie?).
Autor nie wspomina tu o koniecznym posiadaniu odpowiedniego
doświadczenia i orientacji w zakresie szeroko pojętego magazy-
nowania, kwestiach technicznych związanych z opracowywaniem
dokumentacji technicznych, jakości wykonywanych rysunków oraz
opisów dodatkowych, a także samej realizacji oznakowania. Reko-
menduje jednak korzystanie z usług doświadczonych fachowców,
a przed sfinalizowaniem ewentualnej współpracy bardzo dokładne
sprawdzenie ich kompetencji. Samo mówienie o oznakowaniu nie
znaczy, że ma się pojęcie o jego projektowaniu.
Projektowanie oznakowania poziomego i towarzyszącej mu orga-
nizacji ruchu wewnętrznego jest wciąż niedoceniane. Sytuacja
stopniowo się poprawia, ale jej progres jest wciąż dość powolny.
Niniejszy artykuł ma na celu popularyzację wiedzy na temat roli
oznakowania, a także ma zachęcić do realizacji takich przedsię-
wzięć tylko we współpracy z fachowcami i podmiotami z udoku-
mentowanym doświadczeniem w tym zakresie.
Przypisy
1
Niepokojący jest rozpowszechniony (błędny) pogląd o prostocie
projektowania i wykonywania oznakowania poziomego w magazy-
nach, który wpływa na zbyt niskie szacowanie kosztów tych prac.
2
Taka sytuacja wystąpi raczej we własnym niż w wynajmowanym
magazynie, gdyż żaden właściciel nie dopuści do inwazyjnego
nakładania oznakowania.
3
Wiele układów ruchu cechuje się obszarami z wyraźnie zwiększo-
nym natężeniem ruchu, choć sam magazyn nie dysponuje odpo-
wiednio dużą liczbą wózków. Powodem takich stanów jest nie-
uwzględnienie roli przepływów materiałów w magazynie.
Informacja o autorze
➀
Tomasz Chojnacki – projektant logistyki zajmujący się specjali-
stycznym projektowaniem magazynów oraz układów transportu
wewnętrznego; pracownik biura planistyczno-projektowego
METROPLAN POLSKA; członek Komitetu Technicznego Regałów
przy PSTM (Polskie Stowarzyszenie Techniki Magazynowej) oraz
Przewodniczący Komitetu ds. Szkoleń przy PSTM.