Hale Przemysłowe 2018 - page 93

91
Hale Przemysłowe 2018
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
PATRON
TEMATU
W lampach sygnalizacyjnych wykorzystuje się często diody LED –
dużo tańsze w eksploatacji i o dłuższej żywotności. Ponadto oświet-
lenie diodowe zapewnia znacznie więcej światła, nawet gdy jasno
świeci słońce. Najczęściej stosowanym systemem jest sygnalizacja
drogowa (lampy sygnalizacyjne) z osobnym światłem sygnałowym:
czerwonym i zielonym, której funkcje są uzgadniane indywidualnie
z użytkownikami obiektu.
Sygnalizatory świetlne montuje się na zewnątrz i wewnątrz stano-
wiska przeładunkowego. Zielone światło na zewnątrz obiektu infor-
muje o gotowości do przyjęcia pojazdu lub do odjazdu. Po zadoko-
waniu pojazdu i uruchomieniu bramy lub pomostu światło zmienia
się na kolor czerwony, oznaczający zakaz odjazdu. Ten sam kolor
na sygnalizatorze wewnątrz obiektu wskazuje na brak gotowości
urządzeń przeładunkowych do pracy. Po otwarciu bramy i ustawie-
niu pomostu w pozycji roboczej zielone światło informuje obsługę
o gotowości sprzętu do pracy. Sygnalizator może również zostać
wbudowany w skrzynkę sterującą.
Wśród rozwiązań dostępnych na rynku jest m.in. system z sygnalizacją
świetlną (Dock-IN), który stanowi połączenie naprowadzaczy i sygnali-
zacji. Podczas dokowania kierowca patrzy w kierunku tylnych kół, dla-
tego naprowadzacz (białe światło) i sygnalizator (czerwone światło)
umieszcza się w optymalnym dla niego miejscu – pod bramą. Białe
światło naprowadzacza pomaga kierowcy ustawić pojazd we właści-
wym położeniu w stosunku do doku przeładunkowego oraz zapewnia
łatwość i bezpieczeństwo procesu dokowania. W momencie gdy
pojazd zostanie zadokowany, następuje aktywacja przycisków skrzynki
sterującej. Taki system eliminuje potrzebę malowania i odnawiania
pasów ruchu na podjeździe przed dokiem, a także instalowania trady-
cyjnych, stalowych naprowadzaczy kół, które stanowią przeszkodę na
placu manewrowym oraz utrudniają odśnieżanie terenu.
x x x
Monitorowanie i sterowanie
Bezpieczeństwo przeładunku zapewniają również systemy wspoma-
gania dokowania z wykorzystaniem czujników umieszczonych w pły-
cie bramy (np. HDAPro Docking Assistant) lub wewnątrz odbojnika
najazdowego (np. DAP lub NovoEASY).
W pierwszym przypadku czujniki znajdujące się w płycie bramy rozpo-
znają samochód ciężarowy, który cofając się (z zamkniętymi drzwiami),
zbliża się do doku, i sterują sygnalizacją świetlną „zielony-żółty-czer-
wony”. Podczas manewrowania pojazdem kierowca po kolorach syg-
nalizacji orientuje się, jak daleko jest do miejsca dokowania (precyzyjny
pomiar odbywa się za pomocą fal ultradźwiękowych). Czerwień wska-
zuje, że pojazd znajduje się w optymalnym położeniu i musi się zatrzy-
mać. Maksymalną odległość – do 3 m, i pozycję pojazdu dla poszcze-
gólnych faz sygnalizacji można łatwo zaprogramować.
W drugim rozwiązaniu czujnik (odległościomierz) wbudowany
w odbojnicę najazdową z żółtego tworzywa sztucznego rozpoznaje
dystans dzielący samochód ciężarowy od stacji przeładunkowej
i m.in. za pośrednictwem sygnalizacji świetlnej informuje o nim kie-
rowcę. Na przykład jeśli ciężarówka znajduje się ok. 100 cm przed
stanowiskiem przeładunkowym, zapala się żółte światło, które
wymusza na kierowcy zwiększoną uwagę. Gdy odległość ta będzie
wynosiła 20 cm (pojazd zbliża się do odbojnika), zapali się czerwone
światło i kierowca zatrzyma pojazd.
Istnieją systemy monitorowania i sterowania całym procesem prze-
ładunku, które analizują informacje płynące np. z czujników umiesz-
czonych w bramie, blokadzie kół i odbojnicy najazdowej, a następ-
nie nawigują ustalonymi funkcjami blokad i sygnałów. Umożliwiają
na przykład ostrzeganie przed niebezpieczeństwem. Gdy zgłaszają
nagłe odsunięcie się samochodu ciężarowego od rampy lub usunię-
cie blokady kół, sygnalizacja świetlna wewnątrz hali przełącza się
na czerwony i rozbrzmiewa akustyczny sygnał ostrzegawczy, naka-
zujący natychmiastowe przerwanie przeładunku. Centrale sterujące
kierują pracą ramp przeładunkowych (np. wysuwaniem, opuszcza-
niem i chowaniem klapy), a także pneumatycznymi uszczelnieniami
bramy, oświetleniem, światłami ruchu, sensorami bram i blokadami
kół. Kontrola procesów umożliwia zatem sterowanie, monitorowa-
nie i zarządzanie całym systemem. Urządzenia nawigujące mogą
być wyposażone w tryb energooszczędny, który pozwoli obniżyć
koszty zużycia energii elektrycznej o blisko 80%.
x x x
Dokowanie bez wysiadania
W przypadku zwykłych ramp kierowca najpierw wysiada z samo-
chodu, otwiera tylne drzwi i dopiero wtedy może rozpocząć mane-
wrowanie pojazdem. Jeżeli ustawiono go do rampy już poprzed-
niego wieczoru, trzeba go znowu przestawić, aby móc otworzyć
drzwi i rozładować towar. Proces ten może wyglądać zupełnie ina-
czej dzięki specjalnemu systemowi (DOBO), który pozwala pojaz-
dom podjeżdżać do stacji przeładunkowej z zamkniętymi drzwiami.
Pneumatyczne uszczelnienie bramy uruchamia się jeszcze przed jej
otwarciem i szczelnie okala pojazd z trzech stron. Drzwi samochodu
lub naczepy można w każdej chwili otworzyć. Ponadto przez ten
czas towar pozostaje bezpieczny w naczepie. System ten umożliwia
kierowcy bezpieczne ustawienie samochodu do rampy bez koniecz-
ności wysiadania, co eliminuje ryzyko wypadków w niebezpiecznej
strefie między pojazdem a rampą.
fot. Hörmann Polska
Fot. 6. Centrale sterujące ułatwiają obsługę stanowiska przeładunkowego z wnętrza
hali przemysłowej
1...,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92 94,95,96,97,98,99,100,101,102,103,...136
Powered by FlippingBook