Informator Budowlany-murator Numer Specjalny 1/2016 Hale Przemysłowe - page 29

Hale Przemysłowe 2016
27
Infolinia 801 500 100, www.hormann.pl
Hörmann Polska sp. z o.o.
PATRON
TEMATU
x x x
Wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo pracy
Wewnętrzne szybkobieżne bramy elastyczne zamontowane w hali pro-
dukcyjnej mogą być narażone na zderzenie, np. z wózkiem widłowym.
Z tego powodu wiele modeli ma zabezpieczenia przeciwkolizyjne, m.in.
system
AntiCrash
– ochronę przeciwnajazdową uruchamianą manu-
alnie lub automatycznie. Inne rozwiązanie tego typu to np. przypodło-
gowy profil
SoftEdge
. W momencie wypadnięcia profilu z prowadnicy
schowany w nim radiowy wyłącznik zderzeniowy wysyła sygnał do urzą-
dzenia sterującego, co powoduje natychmiastowe zatrzymanie bramy.
Niektóre modele rolowane są wyposażone w funkcję wyłomu i system
samoczynnej naprawy, dzięki którym w przypadku kolizji brama wypada
z prowadnic, a następnie automatycznie ustawia się w nich poprzez
wykonanie manewru otwarcia lub zamknięcia.
Rozwiązania monitorujące przedpole bram również podwyższają bezpie-
czeństwo pracowników i ograniczają ryzyko kolizji. Są to m.in. urządzenia
radarowe wykrywające przedmioty będące w ruchu oraz aktywne czuj-
niki podczerwieni wykrywające obiekty nieruchome, a także np. detektory
laserowe, pełniące jednocześnie funkcję nadajnika impulsów i systemu
bezpieczeństwa. Często stosuje się również pętle indukcyjne, generujące
pole magnetyczne i wykrywające przedmioty metalowe znajdujące się
w polu działania. Wykorzystuje się też sygnały radiowe między odbiorni-
kiem i nadajnikiem (z jednym lub większą liczbą kanałów), dzięki którym
bramę mogą otworzyć lub zamknąć (za pomocą pilota zdalnego stero-
wania) wyłącznie pojazdy lub osoby.
W przypadku bram do ochrony maszyn stosuje się np. czujniki bez-
pieczeństwa, które umieszczane są w aluminiowym profilu przypod-
łogowym i w ościeżnicy. Przekazują one modułowi sterowania sygnał
o położeniu bramy, co umożliwia jej otwarcie tylko podczas przestoju
maszyny (ew. działanie urządzenia jest możliwe tylko przy zamkniętej
bramie). Do nadzorowania drogi przejazdu i wykrywania przeszkód
wykorzystuje się również rozwiązania bezpośrednio związane z pła-
tem bramy lub ościeżnicą. Mogą to być m.in. krawędź zamykająca
z czujnikami optycznymi lub fotokomórka wyprzedzająca, czyli bezdo-
tykowy automatyczny mechanizm zabezpieczający (przeciążeniowy),
który odpowiednio wcześniej rozpoznaje przeszkody i ludzi znajdu-
jących się w obszarze pracy bramy. Dzięki niemu zatrzymuje się ona
zanim dotknie przeszkody i natychmiast podnosi się do góry. Fotoko-
mórki dostępne są np. w wersjach z reflektorem oraz z nadajnikiem
i odbiornikiem. Popularnym rozwiązaniem jest także krata świetlna zin-
tegrowana z ościeżnicą, która monitoruje płaszczyznę zamykania płyty
bramy do wysokości 2500 mm. Wykrywa większy obszar niż fotoko-
mórka i zapewnia odpowiednio wyższy stopień bezpieczeństwa, niemal
eliminując możliwość doznania obrażeń lub uszkodzenia przedmiotów.
Krata sprawdza się w przypadku przewożenia ładunków o zróżnicowa-
nych wymiarach. Montuje się ją w istniejących bramach z zabezpiecze-
niem krawędzi zamykającej z czujnikami optycznymi, jednak nie może
być stosowana w segmentowych z wbudowanymi drzwiami przejścio-
wymi bez wystającego progu.
Bezdotykowe listwy bezpieczeństwa zapobiegają wypadkom nawet
przy dużych prędkościach roboczych. Są dostępne np. z opcjonalnym
aktywatorem ruchu, umożliwiającym otwarcie bramy poprzez machnięcie
ręką, co zmniejsza ryzyko zanieczyszczenia kolumn bocznych. To dobre
rozwiązanie w bramach zamykających np. pomieszczenia czyste.
x x x
Podsumowanie
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii możliwe jest projektowa-
nie bram szybkich i inteligentnych, sterujących ruchem pojazdów i jed-
nocześnie zapewniających bezpieczeństwo pieszym. Optymalne zapla-
nowanie rozdzielenia przestrzeni wewnątrz hali umożliwia indywidualne
kontrolowanie warunków klimatycznych w każdej części, a poprzez auto-
matyzację wspomaga zapobieganie rozprzestrzenianiu się drobnoustro-
jów lub oparów w obiekcie. Bogata gama bram do zastosowań wewnęt-
rznych obejmuje zarówno rozwiązania uniwersalne, jak i specjalistyczne
bramy do pomieszczeń czystych, zakładów przetwórstwa spożywczego,
a także hal, w których znajdują się zautomatyzowane lub zrobotyzowane
linie produkcyjne. Trzeba pamiętać o zaleceniach producentów dotyczą-
cych konserwacji bram minimum raz w roku bądź co 3 lub 6 miesięcy
w trudnych warunkach pracy.
Firma Hörmann ma w swojej ofercie najnowocześniejsze rozwią-
zania spośród tych opisanych w artykule. Jedno z nich – przeciw-
pożarowa brama przesuwna FST – zostało nagrodzone Złotym
Medalem MTP na targach Budma 2016.
Ta wielkogabarytowa brama, która może mieć nawet do 12 m
szerokości i 7 m wysokości, idealnie sprawdzi się tam, gdzie prze-
pisy wymagają rozdzielenia dużych powierzchni obiektów przemy-
słowych na odpowiednie strefy pożarowe. W przypadku pożaru,
automatycznie zamyka się, uniemożliwiając rozprzestrzenianie się
ognia do sąsiadujących pomieszczeń.
Bramy przesuwne FST firmy Hörmann wykorzystujące innowa-
cyjny system łączenia paneli przeciwpożarowych, podobnie jak
drzwi, mogą mieć klasę odporności ogniowej EI
2
30 lub EI
2
60,
zgodnie z normą europejską PN-EN 1634-1. Oferowane są
także w wersji dymoszczelnej. Ich dużym atutem jest możliwość
wbudowania w nie drzwi przejściowych bez wystającego progu.
Pozwalają na doraźną komunikację osób bez konieczności każ-
dorazowego otwierania bramy, która standardowo powinna być
zamknięta. Do zalet bram przesuwnych FST można też zaliczyć:
stabilny bieg, zapewniany przez łożyskowane rolki jezdne zamo-
cowane na specjalnie wyprofilowanej prowadnicy, odporną na
uszkodzenia i oryginalną powierzchnię zewnętrzną Pearlgrain
oraz łatwość obsługi bramy zarówno otwieranej ręcznie, jak
i automatycznie.
KOMENTARZ EKSPERTA
Krzysztof Horała
prezes firmy Hörmann Polska
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...84
Powered by FlippingBook