warsztat architekta
43
abc specjalisty
wartości R
A,1
podawanych dla tej samej przegrody.
Dobór odpowiedniej konstrukcji ściany czy stropu to
jeszcze nie wszystko. Przegroda dźwiękoizolacyjna, jak
każda izolacja, aby była skuteczna, musi być ciągła. Na
właściwości dźwiękoizolacyjne przegród bardzo nieko-
rzystnie wpływają wszelkiego rodzaju przecienienia ich
przekroju (wnęki, bruzdy itp.). Oczywiście, im głębsza jest
taka wnęka i im większą powierzchnię ściany zajmuje, tym
jej wpływ jest większy. Niemniej jednak nawet punktowe
osłabienie izolacyjności ściany ma pewne znaczenie. Jeżeli
na przykład puszki elektryczne instalowane po obu stro-
nach przegrody wypadną w tym samym miejscu i przekrój
ściany zostanie zmniejszony, powiedzmy, z 18 do 8 cm,
to nie będzie to miało istotnego wpływu na wypadkową
dźwiękoizolacyjność całej przegrody, ale słuchacz znaj-
dujący się w bezpośrednim sąsiedztwie takiego miejsca
W tabelach 1. i 2. przytoczono wymagania normy
PN-B-02151-3:2015-10, które dotyczą dźwiękoizolacyj-
ności przegród wewnętrznych (ścian i stropów), wydzie-
lających klasy lekcyjne, sale wykładowe i inne pomiesz-
czenia o podobnym przeznaczeniu. Norma ta zawiera
też wymogi dla przegród zewnętrznych oraz stolarki
okiennej i drzwiowej. Dobierając rozwiązania materia-
łowe przegród, należy zwrócić uwagę na różnicę mię-
dzy wskaźnikiem R
A,1
, podawanym przez producentów
materiałów budowlanych, a wskaźnikiem R’
A,1
, używanym
w normie. Ten pierwszy dotyczy izolacyjności laborato-
ryjnej (przegrody instalowanej w komorze pomiarowej
laboratorium), a drugi – przybliżonej izolacyjności rzeczy-
wistej (przegrody instalowanej w prawdziwym budynku).
Wartości R’
A,1
– głównie ze względu na przenoszenie
boczne – mogą być nawet o kilkanaście dB niższe od
akustyka w sali wykładowej
Tabela 1. Wymagana izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród wewnętrznych według PN-B-02151-3:2015-10
Lp.
Przegroda
Wskaźnik oceny
izolacyjności
akustycznej R’
A,1
[dB]
1
Ściana między salami lekcyjnymi oraz między salą lekcyjną a obszarem komunikacji ogólnej, pokojem
nauczycielskim i pomieszczeniem administracyjnym
≥
48
2
Ściana między salą lekcyjną a świetlicą, ogólnodostępnym pomieszczeniem sanitarnym, kuchnią i sto-
łówką
≥
50
3
Ściana między salą lekcyjną a pomieszczeniem do zajęć edukacyjnych (takich jak wychowanie fizyczne
czy zajęcia muzyczne), pracownią techniczną z hałaśliwymi urządzeniami oraz pomieszczeniem tech-
nicznym z urządzeniami instalacyjnymi wyposażenia budynku
należy określić
indywidualnie,
ale
≥
58
4
Ściana między salami wykładowymi, audytoriami, salami konferencyjnymi, pracowniami laboratoryjny-
mi bez urządzeń będących źródłem zakłóceń akustycznych oraz między tymi pomieszczeniami a czy-
telniami, pomieszczeniami administracyjnymi i obszarami komunikacji ogólnej
≥
48
5
Ściana między salą dydaktyczną, wykładową i audytorium a ogólnodostępnym pomieszczeniem
sanitarnym
≥
50
6
Ściana między pomieszczeniami wymienionymi w poz. 4. a pomieszczeniem ze źródłami hałasu
(laboratorium, pomieszczenie techniczne)
należy określić
indywidualnie, ale
≥
55
7
Strop między pomieszczeniami wymienionymi w poz. 1. i 2.
≥
50
8
Strop między salą lekcyjną a pomieszczeniem do zajęć edukacyjnych (takich jak wychowanie fizyczne
czy zajęcia muzyczne), pracownią techniczną z hałaśliwymi urządzeniami oraz pomieszczeniem tech-
nicznym z urządzeniami instalacyjnymi wyposażenia budynku
należy określić
indywidualnie,
ale
≥
58
9
Strop między salami wykładowymi, audytoriami, salami konferencyjnymi, pracowniami laboratoryjnymi
bez urządzeń będących źródłem zakłóceń akustycznych oraz między tymi pomieszczeniami
a czytelniami, pomieszczeniami administracyjnymi i obszarami komunikacji ogólnej
≥
50
10
Strop między pomieszczeniami wymienionymi w poz. 9. a pomieszczeniem ze źródłami hałasu (labo-
ratorium, pomieszczenie techniczne)
należy określić
indywidualnie, ale
≥
55