55
Obiekty Mieszkalne 2017
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
PATRON
TEMATU
lub zintegrowany w napędzie hamulec bezpieczeństwa. Wszystkie roz-
wiązania można rozbudować o dodatkowe elementy ochronne, np.
lampy sygnalizacyjne, przydatne w dużych obiektach, lub fotokomórki.
Podobnie działają zabezpieczenia krawędziowe, zatrzymujące i unoszące
bramę po natrafieniu na przeszkodę.
Bramy przesuwne
– ich blat wykonany jest z blachy stalowej, panelu lub
z drewna; podczas ruchu brama przesuwa się poziomo na prowadni-
cach umieszczonych pod sufitem i w podłodze. Bramy te charakteryzują
się małą głębokością zabudowy, dzięki czemu sprawdzą się w garażach
o ograniczonej przestrzeni w obszarze nadproża, pozwalając na pełne
wykorzystanie powierzchni użytkowej przy bramie. Elementy ochronne to
m.in. profile bezpieczeństwa na krawędzi zamykającej i fotokomórki.
x x x
Kryteria doboru bramy
Bramy przeznaczone do stosowania w budownictwie wielorodzinnym
w garażach wielostanowiskowych muszą być dostosowane m.in. do
miejsca zainstalowania i liczby stanowisk postojowych, gdyż ściśle wiąże
się to z intensywnością ruchu. Dobrze zaprojektowane oraz właściwie
wybrane i zamontowane wyroby pracują stabilnie, zapewniając bezawa-
ryjne działanie, bezpieczeństwo oraz długi okres użytkowania.
W postanowieniach ogólnych ww. normy zaznaczono, aby wyboru
typu bramy i jej specyfikacji dokonywano, uwzględniając m.in. miejsce
jej zainstalowania i oczekiwane wymagania eksploatacyjne. Zgodnie
z normą czynniki, jakie należy wziąć pod uwagę, to: „[…] Bezpieczeń-
stwo użytkowania, łatwość obsługi, zakres i częstość zabiegów konser-
wacyjnych, tryb pracy, częstotliwość pracy, stopień automatyzacji, wypo-
sażenie w drzwi przejściowe oraz usytuowanie bramy w budynku itp.”.
Garaże w budynkach mieszkalnych są eksploatowane przez znaczną
liczbę użytkowników, dlatego oprócz ww. czynników należy ustalić
wymaganą liczbę cykli (otwarcie i zamknięcie) na godzinę/dzień.
Ze względu na różnorodność obiektów budowlanych z garażami zbior-
czymi (np. budynki mieszkalne, biurowce) architekt/projektant określa
maksymalną liczbę cykli bramy już na etapie przygotowywania projektu.
Z tab. 1. wynika, że brama, która ma być zainstalowana w takim
garażu musi być przystosowana do wykonywania co najmniej kilku-
dziesięciu cykli pracy dziennie, co jest zależne od liczby miejsc posto-
jowych. Żeby dodatkowo zobrazować to założenie, do obliczeń można
przyjąć garaż na 40 miejsc parkingowych. W takim przypadku zain-
stalowana brama (z napędem lub bez) musi być przystosowana do
wykonania min. 80 cykli dziennie, a w ciągu roku ok. 29 200. Produ-
cenci bram do garaży zbiorczych zwykle deklarują żywotność wyrobu
na ok. 250 000 cykli, co pozwala na minimum osiem lat bezawaryjnej
i bezpiecznej eksploatacji. Przykład ten pokazuje, że do tego typu
garaży nie można zastosować tańszych rozwiązań w postaci produk-
tów przeznaczonych do budownictwa jednorodzinnego, które zwykle
wykorzystywane są w garażach, gdzie parkują maksymalnie dwa samo-
chody, a konstrukcja takiej bramy pozwala na wykonanie ok. 10 000
cykli (przy częstotliwości czterech cykli dziennie daje to ok. 7 lat eksplo-
atacji). Zainstalowanie takiej bramy w ww. garażu zbiorczym wystarczy
zaledwie na cztery miesiące użytkowania!
x x x
Kontrole i przeglądy konserwacyjne
Aby zapewnić bezawaryjne działanie bram i nie dopuścić do sytuacji
niebezpiecznych dla użytkowników, konieczne są regularne przeglądy
i zabiegi konserwacyjne, przeprowadzane przez autoryzowane firmy ser-
wisowe. Należy mieć świadomość tego, jak kłopotliwe, a jednocześnie
kosztowne może być zaniedbanie tych czynności – może doprowadzić
do uszkodzenia elementów, zaprzestania pracy bramy oraz wypadków
czy kolizji niebezpiecznych dla zdrowia, a nawet życia użytkowników.
Wykonywanie regularnych przeglądów, zarówno w okresie gwarancyj-
nym, jak i pogwarancyjnym, pozwoli zapobiec nieoczekiwanym sytu-
acjom. Dołączane do wyrobów karty gwarancyjne i instrukcje DT-R
(dokumentacja techniczno-ruchowa) zawierają informacje i wytyczne od
producenta, dotyczące częstotliwości, a także sposobu przeprowadzania
przeglądów konserwacyjnych (ich brak to również utrata gwarancji). Przy
urządzeniach intensywnie eksploatowanych producent wymaga od użyt-
kownika bramy dokonywania przeglądów i konserwacji co najmniej raz
na pół roku. Ww. dokumenty zawierają ponadto informacje na temat
konstrukcji bramy, prawidłowego montażu, bezpiecznego użytkowania,
Tab. 1. Zestawienie przykładowych konstrukcji bram i rekomendowanych napędów
Typ bramy
Napęd
Liczba miejsc
parkingowych*
Maks. liczba cykli**
bramy na:
Maks. wymiary
przejazdu
[mm]
dzień godzinę szer.
wys.***
Brama uchylna
ET 500
SupraMatic HT
£
100
300
20
6000
2980
ITO 400 FU
>
100
450
30
Brama przesuwna
ST 500
SupraMatic HT
£
100
300
20
3000
ITO 400 FU
>
100
450
30
Przemysłowa
brama
segmentowa
SupraMatic HT****
£
100
300
20
7000
WA 300 S4****
6000
ITO 400 FU
>
100
450
30
8000
WA 400 FU
Brama rolowana
TGT
WA 300 R S4
£
100
300
20
5000
2400
Szybkobieżna
brama
segmentowa
HS 5015 PU N
napęd nasadowy
>
100
450
50
3000
Brama uchylna
opcjonalnie
£
2
–
4840 2660
* dane o liczbie miejsc parkingowych dotyczą trzech cykli bramy na miejsce parkingowe na dzień; ** dane odnoszą się
do maksymalnej wysokości przejazdu (jeden cykl to jedno otwarcie/zamknięcie bramy); *** większa wysokość bramy do
indywidualnej konsultacji; **** bramy o wymiarach maksymalnych wymagają przeprowadzenia badania technicznego;
źródło: broszura firmy Hörmann „Systemy bram do garaży zbiorczych”
fot. Hörmann
Fot. 1. Brama uchylna ET 500