Obiekty Mieszkalne 2017 - page 56

54
Bramy do garaży zbiorczych
PATRON
TEMATU
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
x x x
Normy wyrobu i wymagania eksploatacyjne
Podstawowym dokumentem dotyczącym bram jest europejska zhar-
monizowana norma PN-EN 13241+A2:2016-10 „Bramy. Norma
wyrobu. Część 1: Wyroby bez właściwości dotyczących ognioodporności
lub dymoszczelności”. Określa ona wymagania związane z bezpieczeń-
stwem i eksploatacją bram i barier (sterowanych ręcznie lub za pomocą
napędu), przeznaczonych do montażu w obszarach, w których zasięgu
znajdują się ludzie – w obiektach przemysłowych, handlowych i mieszkal-
nych, a ich głównym zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego dostępu
do towarów i pojazdów. Norma dotyczy również bram wyposażonych
w drzwi przejściowe (wbudowane w skrzydło) oraz bram i krat zwijanych.
Według warunków ogólnych produkcja bram powinna odbywać się zgod-
nie z wymaganiami zawartymi w normie, tak aby gwarantowały sprawną
i bezpieczną pracę w danej lokalizacji oraz warunkach użytkowania,
umożliwiając jednocześnie konserwację, naprawy i demontaż. Ponadto
obejmuje ona aspekty mechaniczne, zagadnienia związane z uruchamia-
niem bramy za pomocą napędu, kwestie dotyczące jej właściwości spe-
cjalnych (wodoszczelność, odporność na obciążenie wiatrem, izolacyjność
termiczna i akustyczna, przepuszczalność powietrza, trwałość właściwości
specjalnych), a także instrukcje instalowania, użytkowania i konserwacji.
Pozostałe normy odnoszące się do bram obejmują głównie metodykę
przeprowadzanych badań oraz inne specjalistyczne wymagania (np. szcze-
gółowo omawiają aspekty mechaniczne, bezpieczeństwo użytkowania
bram z napędem, a także terminologię związaną z typami bram).
x x x
Rodzaje bram i napędów
Oferowane przez producentów wyroby obejmują wiele specjalnych roz-
wiązań, umożliwiających dopasowanie bramy do sposobu zabudowy,
specyficznych zastosowań i warunków, w których będzie użytkowana.
Dostępne na rynku bramy mogą mieć podwyższone parametry izolacyj-
ności termicznej, akustycznej lub odporności na włamanie. W zależności
od wymagań i specyfiki obiektu (architektura, wymogi ppoż., wentylacja)
można zamontować bramy pełne, przeszklone, z wypełnieniem z paneli
drewnianych, PVC, aluminiowych lub stalowych (najczęściej wypełnio-
nych materiałem izolacyjnym), siatek czy blach perforowanych. Biorąc
pod uwagę typ bramy i wymagania, mogą być one obsługiwane ręcznie
bądź za pomocą napędu mechanicznego. Ponadto można je wyposażyć
w elementy przezierne lub drzwi przejściowe. Należy pamiętać, że wszyst-
kie bramy dopuszczone do obrotu powinny być oznakowane znakiem CE
oraz mieć odpowiednie atesty i certyfikaty potwierdzające zgodność
wyrobu z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi m.in. zastosowanych
mechanizmów odpowiadających za bezpieczeństwo użytkowania.
Napędy oraz systemy sterowania powinny pochodzić od jednego produ-
centa, ponieważ gwarantuje to ich dużą kompatybilność (ujednolicona
obsługa, wielkość obudowy i identyczne okablowanie). Bramy gara-
żowe (segmentowe, przesuwne, uchylne itd.) mogą być obsługiwane
przez napędy paskowe lub łańcuchowe, z szyną prowadzącą w różnych
wariantach konstrukcyjnych, np. z wbudowaną fotokomórką, która
pozwala na szybkie wykrywanie przeszkód w obrębie działania bramy.
Napędy rurowe przeznaczone są do bram rolowanych.
Napęd powinien zostać dobrany do wymiarów bramy, jej powierzchni
i liczby cykli pracy. Poszczególne produkty charakteryzują się różną siłą
ciągnienia i nacisku oraz prędkością otwierania. Należy również zwrócić
uwagę na funkcje łagodnego rozruchu i wyhamowania, które zapewnią
cichą pracę, bardzo istotną w garażach znajdujących się w budynkach
mieszkalnych, oraz dłuższą żywotność mechanizmów bramy. Poniżej opis
najczęściej stosowanych konstrukcji bram.
Bramy segmentowe
– zbudowane z poziomych segmentów (sekcji,
paneli z blachy lub płyt warstwowych) połączonych zawiasami, które
przesuwają się po równoległych prowadnicach; po całkowitym otwar-
ciu mogą znajdować się poziomo pod sufitem lub być złożone w pozy-
cji pionowej za nadprożem. Bramy powinny mieć zainstalowane urządze-
nia zabezpieczające m.in. przed zerwaniem sprężyn i linek, opadaniem,
a także listwy bezpieczeństwa, fotokomórki (zatrzymują ruch skrzydła po
napotkaniu na przeszkodę) bądź kontaktrony wykorzystywane do drzwi
przejściowych (zapobiegają ruchowi bramy przy otwartych drzwiach).
Bramy uchylne
– skrzydło bramy to płyta, która unosi się podczas otwie-
rania, poruszając się w prowadnicach, aż do umieszczenia jej pod sufi-
tem garażu. Ciężar skrzydła niwelowany jest przez mechanizm przeciw-
wagi (ciężarki lub sprężyny). Dzięki takiemu rozwiązaniu bramy uchylne
nie wymagają częstych zabiegów konserwacyjnych. Ponadto charak-
teryzują się wytrzymałą konstrukcją i nieskomplikowaną obsługą, dla-
tego nadają się do bezpiecznego zamykania miejsc parkingowych
w garażach zbiorczych. Bramy wyposaża się w elementy chroniące
przed przytrzaśnięciem dłoni, fotokomórki, a także liny zabezpieczające
przed opadnięciem.
Bramy rolowane
– zbudowane są z połączonych ze sobą poziomych
profili (listew); podczas otwierania panele zwijane są na wale (przesu-
wają się pionowo po bocznych prowadnicach wyposażonych w uszczelki)
do kasety przymocowanej do nadproża (na zewnątrz lub wewnątrz
obiektu). Prosta konstrukcja bram i krat rolowanych decyduje o ich
wyjątkowej wytrzymałości. Bramy rolowane wyposażone są w zabezpie-
czenie przed opadnięciem pancerza, w przypadku zerwania sprężyn,
Bramy do garaży zbiorczych
Rynek oferuje wiele rodzajów bram różniących się konstrukcją,
sposobem otwierania lub wyposażeniem. Niezależnie od
miejsca zastosowania muszą one spełniać określone
wymagania oraz charakteryzować się solidną konstrukcją,
zapewniającą komfortowe i bezpieczne użytkowanie. Wyroby
przeznaczone do garaży zbiorczych powinny mieć podwyższone
parametry m.in. w zakresie wytrzymałości, odporności
mechanicznej czy izolacyjności akustycznej.
Anna Domańska
1...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,...100
Powered by FlippingBook