Hale Przemysłowe 2017
79
Projektowanie doków i ramp przeładunkowych
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
PATRON
TEMATU
Prawidłowo zaprojektowany dok przeładunkowy składa się z wielu
elementów, tj. pomostu, bramy, śluzy, urządzeń zabezpiecza-
jących przed skutkami ewentualnej kolizji, urządzeń i osprzętu
zwiększających bezpieczeństwo uczestników procesu przeła-
dunku, a także wpływających na poprawę ergonomii pracy.
Właściwie zaprojektowana strefa dokowa obejmuje również
zewnętrzne ciągi komunikacyjne, ich nachylenie, rozmieszczenie
stanowisk itp. W niniejszym artykule skupiono się na aspektach
związanych z urządzeniami strefy dokowej.
Najważniejszym czynnikiem determinującym przyszłą konfigura-
cję doku jest przeznaczenie magazynu. Każda z branż (np. far-
maceutyczna, chłodnicza czy motoryzacyjna) wymaga innego
podejścia do procesu projektowania i musi spełniać różne oczeki-
wania inwestorów. Przystępując do projektowania, należy rozwa-
żyć kwestię otworu dokowego, sposobu zamknięcia obiektu i wiel-
kości planowanej bramy segmentowej. Odpowiednio dobrane
urządzenie umożliwi sprawny za- i rozładunek oraz zapewni pra-
widłową izolację hali od czynników zewnętrznych.
x x x
Miejsce na bramę
W strefie dokowej bramę można zamontować na kilka sposobów.
Pierwszy, to ułożenie segmentów na rampie przeładunkowej.
Takie rozwiązanie jest szczególnie zalecane w pomieszczeniach,
w których dopuszczalne są straty energii cieplnej, np. w halach
przeładunkowych. Ze względu na swoją budowę (panel z wypeł-
nieniem z pianki grubości ok. 40 mm) brama w pozycji zamknię-
tej będzie spełniać funkcję izolacyjną.
Drugim sposobem umieszczenia bramy w doku jest jej wystawie-
nie przed pomost przeładunkowy. Wydłużanie segmentów bramy
do poziomu placu manewrowego lub do ocieplonej konstrukcji
pod pomostem zapewnia całkowite zamknięcie otworu, co stwa-
rza barierę dla uciekającego ciepła. Rozwiązanie to jest szczegól-
nie rekomendowane w chłodniach oraz innych halach, w których
priorytetem jest utrzymanie właściwej temperatury.
Rozszerzeniem takiej konstrukcji są doki umożliwiające otwarcie
i rozładunek pojazdu wewnątrz hali. To pozwala do minimum
ograniczyć straty ciepła, a także ochronić ładunek przed czyn-
nikami zewnętrznymi. Warto pamiętać, że wybór miejsca mon-
tażu bramy segmentowej wpływa bezpośrednio również na rodzaj
i wymiary pozostałych elementów dokowych, np. pomost przy
segmentach wystawionych musi mieć dłuższy język.
Trzecim sposobem jest zastosowanie zewnętrznych zabudowanych
Projektowanie doków
i ramp przeładunkowych
O rozwoju współczesnej logistyki decyduje wiele czynni-
ków. Dążąc do spełnienia rosnących wymagań klientów,
producenci starają się maksymalnie zwiększać efektyw-
ność wszystkich etapów łańcucha dostaw, zatem także
procesów przeładunkowych. Świadomy dobór właści-
wych urządzeń systemów przeładunkowych oraz ich po-
prawna konfiguracja pozwalają optymalnie wykorzystać
zasoby i ograniczyć koszty związane z ich nieplanowa-
nym wyłączeniem z eksploatacji, przy jednoczesnym za-
pewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pro-
wadzonych prac.
mgr inż. Mateusz Krzywda
inż. ds. realizacji kontraktów
w firmie Loading Systems Polska
fot. Loading Systems Polska
Fot. 1. Urządzenia właściwie dobrane do potrzeb użytkownika zapewniają bezpieczny i efektywny proces przeładunku