82
Projektowanie doków i ramp przeładunkowych
PATRON
TEMATU
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
Długość wpływa natomiast na komfort prowadzenia prac przeła-
dunkowych. Przy odpowiednim doborze tego parametru należy
kierować się zasadą: im dłuższa platforma, tym mniejszy kąt
nachylenia pomostu i lepszy komfort pracy. Odbywa się to jednak
kosztem powierzchni magazynowej wewnątrz hali.
Przy określaniu optymalnego wymiaru platformy trzeba się kiero-
wać normą PN-EN 1398 i dążyć do tego, by dostosować pochy-
lenie platformy do sposobu prowadzenia załadunku. Urządzenia
zaprojektowane zgodnie z tą normą mogą pracować z maksy-
malnym kątem nachylenia wynoszącym 12,5%. Ten ostatecz-
nie determinuje zasięg pracy języka pomostu, łączącego go
z pojazdem.
Wpływ na bezpieczeństwo pracy ma także dobór długości
samego języka. Zgodnie z wymogami ww. normy prace prze-
ładunkowe mogą być prowadzone przy wardze umieszczonej
min. 100 mm we wnętrzu naczepy. Jego długość musi być więc
tak dobrana, aby zniwelować dystans pomiędzy urządzeniem
a pojazdem.
Języki ramp mogą mieć nie tylko różną długość, ale także działać
na dwa sposoby. Język uchylny (lub wychylny) daje zawsze taką
samą długość pracy, natomiast wysuwny pozwala płynnie regu-
lować zasięg. Pierwsze z rozwiązań będzie wymagać znaczniej-
szej precyzji dokowania przy jednoczesnym zachowaniu prostoty
obsługi, drugie oferuje większą elastyczność w zamian za większe
skupienie uwagi operatorów podczas obsługi urządzenia.
Zaletą języków wysuwnych jest ich długość, umożliwiająca
korektę ewentualnych błędów przy parkowaniu. Jak wcześniej
wspomniano, języki znajdują zastosowanie w przypadku, gdy
brama została zamontowana przed pomostem (tzw. Iso-Dok),
a ich długość i rodzaj najczęściej determinuje konstrukcja
otworu dokowego.
x x x
Uszczelnienia
Częścią prawidłowo zaprojektowanego doku jest uszczelnienie
pomiędzy nim a naczepą lub budynkiem, zapewniające także
ochronę przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wiatr czy
opady. Urządzenia odpowiedzialne za ten aspekt nazywamy ręka-
wami lub śluzami uszczelniającymi. Właściwie dobrane uszczel-
nienie umożliwia prowadzenie bezpiecznego przeładunku bez
narażania ludzi i towarów. Odprowadzenie wody opadowej na
boki zamiast na dach pojazdu zmniejszy ryzyko przedostania
się jej na platformę, chroniąc tym samym personel, sprzęt
i cenny ładunek.
Najczęściej wykorzystywaną śluzą jest model kurtynowy. Wyko-
nuje się go zazwyczaj z dwóch bocznych fartuchów i jednego
górnego, montowanych na ramowej konstrukcji. Ich wymiary,
podobnie jak pomostów, dostosowuje się do pojazdów, które
będą przeładowywane na danym stanowisku.
Prawidłowo zaprojektowane uszczelnienie powinno znaleźć się
500 mm powyżej najwyższej obsługiwanej naczepy oraz być
o 700 mm od niej szersze.
Wysokość montażu może zależeć od rodzaju floty. Dolna kra-
wędź bocznego fartucha musi pokrywać się z wysokością mon-
tażu rampy przeładunkowej. Taka instalacja uniemożliwi dosta-
nie się tych elementów między odbojniki doku a pojazd. Oznacza
to, że dla większości naczep prawidłowo dobrana śluza powinna
mieć wymiary ok. 3400 x 3400 mm. Z uwagi na stałe wymiary
fartuchów, uszczelnienia te mogą być mniej dopasowane do
rys. Loading Systems Polska
Rys. 1. Prawidłowe odprowadzenie wody ze śluzy
uszczelniającej
fot. Loading Systems Polska
Fot. 6. Przykład śluzy uszczelniającej
Tab. Dopuszczalny kąt nachylenia pomostu
Urządzenie przeładunkowe
Dopuszczalny kąt nachylenia
α
[%]
Palety przeładowywane ręcznie
5
Elektryczny wózek paletowy
7
Elektryczny wózek widłowy
10
Spalinowy lub gazowy wózek widłowy
12,5
fot. ASSA ABLOY Entrance Systems
Fot. 5. Przykład platformy typu Iso-Dok szczelnie izolującej
bramę od spodu