Hale Przemysłowe 2017 - page 85

83
Hale Przemysłowe 2017
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
PATRON
TEMATU
nietypowych i mniejszych pojazdów. Jeżeli pojazd jest mniejszy
niż otwór, między kurtynami powstają szczeliny obniżające sku-
teczność urządzenia i zwiększające wydatek energetyczny zwią-
zany z ogrzaniem hali. Aby temu zapobiec, śluzy mogą być
wyposażone w opcjonalne rolety ręczne lub elektryczne, zmniej-
szające górny prześwit.
Skuteczną alternatywą dla tych rozwiązań są uszczelnienia pneu-
matyczne. Ich konstrukcja pozwala dopasować się do obrysu
naczepy czy zabudowy o mniej regularnej konstrukcji. Po zado-
kowaniu pojazdu fartuchy (boczne i górny) zostają nadmuchane
powietrzem, tworząc optymalne doszczelnienie. Proces projek-
towania wymiarów takich śluz przebiega analogicznie do zwy-
kłych uszczelnień. Warto jednak pamiętać, że śluzy pneuma-
tyczne (ze względu na swoją budowę) potrzebują nieco więcej
miejsca. W szczególnych przypadkach, np. w branży spożyw-
czej, konieczne może być wykorzystanie śluzy zamontowanej „do
ziemi” (o wysokości 4500–4700 mm) lub dodatkowych elemen-
tów doszczelniających obszar pod śluzą.
Niezależnie od rodzaju projektowanej śluzy, znalezienie optymal-
nego uszczelnienia w naszym klimacie, bardzo zróżnicowanym
pod względem czynników atmosferycznych, powinno stanowić
jedno z priorytetowych zadań projektanta. Nie da się tego osiąg-
nąć bez szczegółowej analizy przeznaczenia budynku.
Wiele branż (np. spożywcza, farmaceutyczna, chłodnicza,
a nawet logistyka kontraktowa) z założenia ma wyższe wyma-
gania w tej kwestii niż m.in. logistyka masowa. Odpowiednio
dobrane urządzenia mogą także zmniejszać zapotrzebowanie
energetyczne obiektu.
x x x
Wyposażenie dokowe
Projektowanie strefy przeładunku to w końcu dobór opcjonal-
nego wyposażenia dokowego. Wszystkie elementy z tej katego-
rii można podzielić na dwie grupy: zwiększające bezpieczeństwo
uczestników procesu i wspomagające prace przeładunkowe.
Zadaniem pierwszych jest zapewnienie bezpieczeństwa wszyst-
kim osobom, przedmiotom i towarom biorącym udział w opera-
cjach przeładunkowych.
Do najbardziej powszechnych należą odbojnice. Tego typu elementy
wykonuje się z mieszanki gumowej lub gumy wzmocnionej elasto-
merem, elementów nylonowych o wyższej żywotności od gumy,
ruchomych lub stałych elementów stalowych. Ich zadaniem jest roz-
proszenie sił powstałych w momencie kontaktu naczepy z elewa-
cją. W celu zwiększenia ich żywotności, odbojniki często wyposaża
się w stalowe płyty ochronne. Bez względu na rodzaj zastosowanych
odbojników istotne jest, by tego typu elementy były zawsze wysta-
wione od lica elewacji o min. 100 mm. Ta odległość ochroni budy-
nek i naczepę przed ewentualnym zderzeniem.
Elementem wpływającym na poprawę bezpieczeństwa pracy są tzw.
kliny pod koła. Wykorzystuje się je w celu przeciwdziałania najnie-
bezpieczniejszym sytuacjom w strefie dokowej, tj. przedwczesnym
wyjazdom lub odsunięciom się naczepy w trakcie załadunku.
rys. Loading Systems Polska
Rys. 2. System automatycznej blokady kół Vehicle Restraint System
fot. Promag
Fot. 7. Naprowadzacze kół ułatwiające precyzyjny dojazd do doku
fot. Loading Systems Polska
Fot. 8. Przykład prawidłowego montażu odbojników
1...,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84 86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,...120
Powered by FlippingBook