Projektowanie doków i ramp przeładunkowych
80
PATRON
TEMATU
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
stanowisk przeładunkowych. W takim przypadku bramę
przemysłową montuje się przed pomostem, znajdującym się
poza halą.
x x x
Dobór bramy
Po wyborze bramy i typu montażu, należy określić jej wymiary.
Dokonuje się tego na podstawie wielkości najszerszego i najwyż-
szego pojazdu, który będzie korzystał ze stanowiska przeładunko-
wego. W przypadku typowych naczep nie powinno się stosować
bram o szerokości mniejszej niż 2500 mm. W praktyce jednak,
nawet pomimo zainstalowania naprowadzaczy (elementów
wymuszających na kierowcach poprawną pozycję dokowania),
pojazdy rzadko parkują idealnie w osi doku. Oznacza to, że aby
zapewnić nieograniczony dostęp do pojazdu, wraz z zachowa-
niem odpowiedniej tolerancji, szerokość światła otworu doko-
wego powinna mieścić się z zakresie 2800–3200 mm.
Warto pamiętać, że im mniejszą wartość przyjmujemy, tym bar-
dziej trzeba będzie wspierać kierowców podczas parkowania.
Wpływ na szerokość bramy ma również sposób rozładunku
samych towarów oraz rodzaj zastosowanych środków trans-
portu wewnętrznego.
Drugi z wymiarów bramy zależy od sposobu jej montażu oraz naj-
wyższego dokującego pojazdu. Wysokość aut, które wykorzysty-
wane są w transporcie drogowym, ograniczona jest zwykle do
4 m. W trakcie załadunku, w zależności od rodzaju zawiesze-
nia pojazdu i jego obciążenia, odchylenie może znacznie wykra-
czać poza tę wartość. Tym samym wysokość bramy, liczona od
powierzchni placu manewrowego, powinna wynosić przynajmniej
4200 mm. Wymiar ten stanowi więc rekomendowaną wysokość
nadproża bramy dokowej. W przypadku umieszczenia bramy na
pomoście, od zalecanej wysokości należy odjąć poziom, na któ-
rym został zamontowany pomost przeładunkowy.
Istotny wpływ na wysokość światła otworu ma również projekt
placu manewrowego. Przy zbyt dużym nachyleniu strefy parkingo-
wej w stronę doku, istnieje ryzyko, że naczepa uderzy w nadproże
otworu, zanim tył pojazdu dotrze do odbojników. Jednym ze spo-
sobów rozwiązania takiego problemu jest zwiększenie wysokości
bramy segmentowej, jednak każdy z takich przypadków należy
zawsze rozpatrywać indywidualnie.
Sposób otwarcia drzwi naczepy wewnątrz doku jest złożony
i zależy od wielu czynników, dlatego wybór odpowiednich wymia-
rów bramy należy uzgadniać w porozumieniu z producentem
danego systemu. Źle dobrana wysokość może sprawić, że poru-
szająca się podczas rozładunku naczepa będzie uderzać elemen-
tami drzwi naczepy w nadproże lub posadzkę gniazda dokowego
(ruch pionowy pojazdu w trakcie załadunku może być różny,
zależnie od kondycji pojazdu, ciężaru ładunków wraz z taborem
wewnętrznym itp.).
Przy projektowaniu bram dokowych często pomija się bardzo
ważną kwestię, jaką jest ich trakcja (po otwarciu segmenty
bramy zostają umieszczone powyżej światła otworu). Prowa-
dzi to do potencjalnych kolizji z innymi instalacjami na etapie
wykonawstwa.
Wszystkie systemy prowadzeń można zakwalifikować do jednej
z dwóch grup – pionowych oraz wykładanych. Pierwsze z nich
charakteryzują się tym, że po otwarciu bramy jej panele umiesz-
czone są wzdłuż elewacji. Jedynym ograniczeniem tego systemu
jest wysokość hali, gdyż między nadprożem a sufitem trzeba
mieć do dyspozycji wymiar równy wysokości otworu powięk-
szony o ok. 500 mm. Drugi z systemów prowadzeń – wykładany,
cechuje to, że trakcja bramy załamuje się, a segmenty zostają
wyłożone poziomo lub pod innym kątem. Zaletą takiego rozwią-
zania jest to, że można je dopasować praktycznie do każdego
miejsca. Należy jednak pamiętać, by stosując takie prowadze-
nia, przewidzieć obszar, do którego będzie można stabilnie zamo-
cować urządzenie, np. do stropu lub osobnej konstrukcji. Istotne
jest również, by w miejscach wyłożenia segmentów nie projek-
tować oświetlenia lub czujników, gdyż po całkowitym otwarciu
bramy panele zasłonią instalację. Jednak bez względu na rodzaj
planowanego prowadzenia trakcji, jego ostateczny dobór warto
skonsultować z producentem bram. Projektant natomiast musi
zadbać o to, by w określonych miejscach wyeliminować ryzyko
ewentualnych kolizji.
Bramy przemysłowe dostępne są w wielu konfiguracjach. Naj-
bardziej typowe rozwiązania dokowe bazują na panelach peł-
nych o grubości 40 mm, ale opcjonalnie można zastosować
także wyjątkowo „ciepłe” panele o grubości 80 mm. Bezpieczeń-
stwo pracy poprawiają przeszklenia umożliwiające operatorom
urządzeń obserwację obecności pojazdu na zewnątrz obiektu.
fot. Hörmann
Fot. 2. Domki przeładunkowe pozwalają na przeładunek na zewnątrz hali