Hale Przemysłowe 2017 - page 86

84
Projektowanie doków i ramp przeładunkowych
PATRON
TEMATU
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
Nie zawsze takie zdarzenia wynikają ze świadomych lub nieświa-
domych działań człowieka. Naczepa może wytoczyć się z doku
na skutek działania siły, które generuje przejeżdżający po plat-
formie lub hamujący na niej (bądź w pojeździe) wózek widłowy
czy np. z powodu awarii układu hamulcowego. Połowicznym roz-
wiązaniem takiego problemu są kliny ręczne, które kierowca
musi umieścić pod kołami naczepy. Metoda ta jest tania, jednak
ryzyko przebywania pomiędzy pojazdami nie wyklucza wypadku,
szczególnie wtedy, gdy stanowiska zaprojektowano bardzo blisko
siebie. Roztargnienie czy bariera językowa mogą doprowadzić do
niezabezpieczenia auta.
Dużo skuteczniejszym rozwiązaniem jest system automatycznej
blokady kół pojazdu (z ang.
Vehicle Restraint System
). Operator
doku ma nad nim pełną kontrolę i to on decyduje, kiedy pojazd
może odjechać. Ponadto odpowiednia konfiguracja i połącze-
nie takiego systemu z innymi urządzeniami dokowymi mogą spra-
wić, że bez jego uruchomienia niemożliwy będzie np. ruch bramy
i pomostu. Takie rozwiązanie zastępuje także naprowadzacz,
ułatwiając kierowcom zajęcie prawidłowej pozycji dokowania
i chroniąc urządzenia zewnętrzne czy elewację przed potencjal-
nymi uszkodzeniami.
Na poprawę bezpieczeństwa niebagatelny wpływ ma także zasto-
sowanie sygnalizacji wewnętrznej i zewnętrznej, lamp doświetla-
jących wnętrze pojazdu czy sensorów wykrywających obecność
pojazdu w doku. Elementy te umożliwiają z wyprzedzeniem infor-
mować obsługę o sytuacji w strefie dokowej i spełniają funkcję
prewencyjną, pozwalającą wyeliminować wiele niebezpieczeństw.
Dodatkową ochronę pełnią także stalowe słupki, bramki
i balustrady, pomalowane najczęściej w ostrzegawcze barwy.
Ich poprawny montaż zabezpiecza dużo droższe wyposażenie
doku (m.in. prowadnice i panele bramy), a także wymusza na
obsłudze poprawne użytkowanie urządzeń, np. uniemożliwiając
skracanie drogi przez narożniki rampy.
x x x
Podsumowanie
Dobór odpowiedniego wyposażenia dokowego stanowi podstawę
do prawidłowego i sprawnego działania każdego obiektu. Należy
unikać uproszczeń, polegających na przyjmowaniu lub powiela-
niu „standardowych” wymiarów, obciążeń czy wyposażenia, bez
rozpatrywania indywidualnych potrzeb docelowego użytkownika.
Stosowanie terminu „standardowa flota” nie rozwiązuje prob-
lemów końcowych użytkowników, a każda ze stron biorących
udział w procesie projektowania i realizacji zinterpretuje taką
„definicję” inaczej. Dlatego na poziomie projektowania tak
istotne jest zebranie odpowiednich danych i w oparciu o nie
dobranie prawidłowych urządzeń przeładunkowych. Jest to
ważny proces z punktu widzenia cyklu eksploatacji obiektu
i zwrotu z inwestycji. Znacznie częściej zauważają to również
sami inwestorzy, którzy w swoich specyfikacjach coraz większą
wagę przywiązują do prawidłowo zaprojektowanych systemów
dokowych i idących za tym korzyści.
Bramy dla funkcjonalnego obiektu logistycznego
Ważnym elementem dobrze zaprojektowanego stoiska przeładunko-
wego jest prawidłowo dobrana brama. Typowe zamknięcie doku sta-
nowi wyposażona w napęd, dobrze ocieplona brama segmentowa,
np. typu SPU F42 firmy Hörmann, o współczynniku przenikania ciepła
U od 0,94 W/(m
2
K), lub w wariancie cieplejszym – SPU 67 Thermo –
U od 0,51 W/(m
2
K). Decydując się na konkretne wyposażenie, należy
uwzględnić przeszklenia, umożliwiające pracownikom magazynu kon-
takt wzrokowy z dokującym samochodem ciężarowym, czy dodatkowe
elementy zabezpieczające, które zapobiegają uruchomieniu elektro-
mechanicznej rampy przeładunkowej przed otwarciem bramy,
co mogłoby doprowadzić do jej uszkodzenia.
Najczęściej stosuje się bramy dokowe o wymiarach ok. 3 x 3 m,
gdyż zapewniają komfortowy przejazd wózka widłowego i dodatkowo
zmniejszają prawdopodobieństwo uszkodzenia elewacji budynku
przez dokujący samochód. Ze względu na to, że bramy dokowe nie
są bardzo intensywnie eksploatowane, można je wyposażyć w eko-
nomiczną wersję napędu elektrycznego, np. WA 300 S4 (do 10 cykli
pracy na godzinę). Zdarza się, że warunki zabudowy w obiekcie
magazynowym nie pozwalają na montaż klasycznej, otwieranej do
góry bramy segmentowej. Wtedy odpowiednim rozwiązaniem jest
zastosowanie bramy rolowanej, np. typu Decotherm DD. Jednak
należy mieć na uwadze, że mniej miejsca na montaż oznacza gorszą
izolacyjność termiczną płyty bramy.
KOMENTARZ EKSPERTA
Krzysztof Horała
prezes firmy Hörmann Polska sp. z o.o.
rys. Loading Systems Polska
Rys. 3. Poprawne wykonanie placu manewrowego przed frontem przeładunkowym ma
znaczenie dla bezpieczeństwa i ergonomii pracy
1...,76,77,78,79,80,81,82,83,84,85 87,88,89,90,91,92,93,94,95,96,...120
Powered by FlippingBook