Hale Przemysłowe 2017 - page 83

81
Hale Przemysłowe 2017
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
PATRON
TEMATU
Mogą one także pełnić funkcję estetyczną. Ważnym detalem jest
dobór sposobu obsługi bram. W przypadku stanowisk kurierskich
wystarczająco dobre może być otwieranie ręczne, a w bramach
dokowych ergonomię pracy mogą wspierać napędy przemysłowe,
przystosowane do intensywnej eksploatacji. Warto również zwery-
fikować liczbę ich cykli pracy.
x x x
Pomost przeładunkowy
Bardzo ważnym etapem projektowania doku jest prawidłowy
dobór pomostu przeładunkowego, gdyż to on odpowiada za
połączenie naczepy z posadzką hali. Pierwszym czynnikiem deter-
minującym poprawność pracy rampy stanowi wysokość mon-
tażu pomostu. Parametr ten zależy od rodzaju obsługiwanej
floty pojazdów. Konstrukcja standardowych pomostów przeła-
dunkowych sprawia, że idealnie nadają się do obsługi większo-
ści naczep. Jednak ze względu na wymiary urządzenia, mniejsze
pojazdy (tzw. vany) należy rozładowywać w inny sposób, np. za
pomocą ręcznych klap przeładunkowych.
Specjalnym typem pomostów są urządzenia łączące możliwość
przeładowywania zarówno vanów, jak i naczep. Po podstawieniu
większego pojazdu urządzenie działa jak standardowy pomost,
zaś przy obsłudze mniejszych pojazdów trzeba zmienić tryb pracy
na skrzynce sterującej. Bez względu na rodzaj pomostu należy
kierować się zasadą: wysokość montażu urządzenia przeładun-
kowego równa się średniej wysokości podłóg obsługiwanej floty.
W przypadku dużej różnorodności pojazdów, najkorzystniej będzie
zastosować rozwiązania mieszane.
Kolejnym istotnym parametrem określającym funkcjonalność
pomostu przeładunkowego jest jego nośność. Jeśli zostanie nie-
prawidłowo wyznaczona, wówczas grozi to przeciążeniem oraz
uszkodzeniem platformy. Przy ustalaniu wymaganej nośności
często powielanym błędem jest niedoszacowanie łącznej wagi
wózka, operatora i ładunku, a także konstrukcji samego wózka.
Może to prowadzić do uszkodzeń urządzenia oraz częstych prze-
stojów z uwagi na prace serwisowe. Aby poprawnie określić ten
parametr, wymagana jest znajomość maksymalnej wagi używa-
nego środka transportu wewnętrznego oraz jego obciążenia.
Należy przy tym pamiętać, by sumować nie tylko wagę wózka
i najcięższego ładunku, ale także ciężar operatora oraz elemen-
tów dodatkowych, w które może być wyposażony wózek, m.in.
specjalnych chwytaków (stosowanych np. przy logistyce produk-
tów AGD, papieru w rolach lub stali). Tak określona wartość musi
być mniejsza od nominalnej nośności pomostu przeładunkowego.
Należy jednak mieć na uwadze, że maksymalna nośność urzą-
dzenia, zgodnie z wymogami normy PN-EN 1398, jest określana
dla powierzchni styku kół wózka o wymiarach 100 x 150 mm.
W przypadku gdy ta powierzchnia jest mniejsza, charakterystyka
nośności ulega zmianie. Projektując urządzenia dokowe, trzeba
uwzględnić typ wewnętrznych wózków transportowych. Na przy-
kład te wysokiego składowania zmniejszają nośność urządzeń
nawet o połowę, ze względu na zmiany rozkładu nacisku punkto-
wego kół na powierzchnię platformy.
x x x
Dobór platform
Następnym ważnym punktem w projektowaniu stanowiska prze-
ładunkowego jest dobór szerokości i długości platform. Najczęś-
ciej parametry pomostu przeładunkowego wynoszą odpowiednio
2000 i 2500 mm. Wartości te należy jednak korygować w zależ-
ności od: wymiarów obsługiwanych pojazdów, rodzaju rozłado-
wywanych towarów oraz wewnętrznych urządzeń transportowych.
Szerokość nie powinna przekraczać 2250 mm. Większa wartość
może spowodować, że język pomostu nie zmieści się w świetle
naczepy. Warto również pamiętać, że przy wymiarze maksymal-
nym producenci urządzeń przeładunkowych zalecają, by zmniej-
szyć krawędź języka, np. poprzez ukosowanie czy stosowanie ele-
mentów bocznych ruchomych.
fot. Gerton
Fot. 3. Stacjonarna rampa przeładunkowa umożliwia wjazd wózkiem widłowym lub
podjazd mniejszych pojazdów typu van
fot. Hörmann
Fot. 4. Przykład mechanicznej rampy przeładunkowej
1...,73,74,75,76,77,78,79,80,81,82 84,85,86,87,88,89,90,91,92,93,...120
Powered by FlippingBook