81
Hale Przemysłowe 2017
Infolinia 801 500 100,
Hörmann Polska sp. z o.o.
PATRON
TEMATU
Mogą one także pełnić funkcję estetyczną. Ważnym detalem jest
dobór sposobu obsługi bram. W przypadku stanowisk kurierskich
wystarczająco dobre może być otwieranie ręczne, a w bramach
dokowych ergonomię pracy mogą wspierać napędy przemysłowe,
przystosowane do intensywnej eksploatacji. Warto również zwery-
fikować liczbę ich cykli pracy.
x x x
Pomost przeładunkowy
Bardzo ważnym etapem projektowania doku jest prawidłowy
dobór pomostu przeładunkowego, gdyż to on odpowiada za
połączenie naczepy z posadzką hali. Pierwszym czynnikiem deter-
minującym poprawność pracy rampy stanowi wysokość mon-
tażu pomostu. Parametr ten zależy od rodzaju obsługiwanej
floty pojazdów. Konstrukcja standardowych pomostów przeła-
dunkowych sprawia, że idealnie nadają się do obsługi większo-
ści naczep. Jednak ze względu na wymiary urządzenia, mniejsze
pojazdy (tzw. vany) należy rozładowywać w inny sposób, np. za
pomocą ręcznych klap przeładunkowych.
Specjalnym typem pomostów są urządzenia łączące możliwość
przeładowywania zarówno vanów, jak i naczep. Po podstawieniu
większego pojazdu urządzenie działa jak standardowy pomost,
zaś przy obsłudze mniejszych pojazdów trzeba zmienić tryb pracy
na skrzynce sterującej. Bez względu na rodzaj pomostu należy
kierować się zasadą: wysokość montażu urządzenia przeładun-
kowego równa się średniej wysokości podłóg obsługiwanej floty.
W przypadku dużej różnorodności pojazdów, najkorzystniej będzie
zastosować rozwiązania mieszane.
Kolejnym istotnym parametrem określającym funkcjonalność
pomostu przeładunkowego jest jego nośność. Jeśli zostanie nie-
prawidłowo wyznaczona, wówczas grozi to przeciążeniem oraz
uszkodzeniem platformy. Przy ustalaniu wymaganej nośności
często powielanym błędem jest niedoszacowanie łącznej wagi
wózka, operatora i ładunku, a także konstrukcji samego wózka.
Może to prowadzić do uszkodzeń urządzenia oraz częstych prze-
stojów z uwagi na prace serwisowe. Aby poprawnie określić ten
parametr, wymagana jest znajomość maksymalnej wagi używa-
nego środka transportu wewnętrznego oraz jego obciążenia.
Należy przy tym pamiętać, by sumować nie tylko wagę wózka
i najcięższego ładunku, ale także ciężar operatora oraz elemen-
tów dodatkowych, w które może być wyposażony wózek, m.in.
specjalnych chwytaków (stosowanych np. przy logistyce produk-
tów AGD, papieru w rolach lub stali). Tak określona wartość musi
być mniejsza od nominalnej nośności pomostu przeładunkowego.
Należy jednak mieć na uwadze, że maksymalna nośność urzą-
dzenia, zgodnie z wymogami normy PN-EN 1398, jest określana
dla powierzchni styku kół wózka o wymiarach 100 x 150 mm.
W przypadku gdy ta powierzchnia jest mniejsza, charakterystyka
nośności ulega zmianie. Projektując urządzenia dokowe, trzeba
uwzględnić typ wewnętrznych wózków transportowych. Na przy-
kład te wysokiego składowania zmniejszają nośność urządzeń
nawet o połowę, ze względu na zmiany rozkładu nacisku punkto-
wego kół na powierzchnię platformy.
x x x
Dobór platform
Następnym ważnym punktem w projektowaniu stanowiska prze-
ładunkowego jest dobór szerokości i długości platform. Najczęś-
ciej parametry pomostu przeładunkowego wynoszą odpowiednio
2000 i 2500 mm. Wartości te należy jednak korygować w zależ-
ności od: wymiarów obsługiwanych pojazdów, rodzaju rozłado-
wywanych towarów oraz wewnętrznych urządzeń transportowych.
Szerokość nie powinna przekraczać 2250 mm. Większa wartość
może spowodować, że język pomostu nie zmieści się w świetle
naczepy. Warto również pamiętać, że przy wymiarze maksymal-
nym producenci urządzeń przeładunkowych zalecają, by zmniej-
szyć krawędź języka, np. poprzez ukosowanie czy stosowanie ele-
mentów bocznych ruchomych.
fot. Gerton
Fot. 3. Stacjonarna rampa przeładunkowa umożliwia wjazd wózkiem widłowym lub
podjazd mniejszych pojazdów typu van
fot. Hörmann
Fot. 4. Przykład mechanicznej rampy przeładunkowej