42
Ocieplenie wielorodzinnego budynku mieszkalnego – wymagania formalne
i jednocześnie niższego niż 12 m nie wymaga zgłoszenia, a ocieplenie
budynku o czterech kondygnacjach, ale wyższego niż 12 m, wiąże się
ze zgłoszeniem w urzędzie miasta na prawach powiatu lub w wydziale
architektoniczno-budowlanym.
Uczestnikami procesu budowlanego w rozumieniu ustawy Prawo
budowlane są: inwestor, inspektor nadzoru inwestorskiego, projektant
oraz kierownik budowy lub kierownik robót. Inwestor jest zobowiązany
do zorganizowania procesu budowy i zapewnienia:
• opracowania projektu budowlanego,
• przekazania nadzoru nad pracami kierownikowi budowy,
• opracowania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,
• wykonania i odbioru robót budowlanych.
Jeśli budowa jest w wysokim stopniu skomplikowana, inwestor może
ustanowić inspektora nadzoru inwestorskiego na budowie. W przypadku
obiektów mieszkalnych wielorodzinnych jest to konieczne. Do podsta-
wowych obowiązków inspektora należą: reprezentowanie inwestora na
budowie, kontrola zgodności realizacji z projektem, kontrola jakości
wykonanych prac oraz odbiór prac ulegających zakryciu.
Kolejnym uczestnikiem procesu budowlanego jest projektant. Do jego
obowiązków należy przede wszystkim przygotowanie projektu zgodnie
z wymaganiami, uzyskanie opinii i uzgodnień, a także sprawowanie nad-
zoru autorskiego nad projektem.
Kierownik budowy ma za zadanie sporządzenie planu bezpieczeństwa.
W przypadku ociepleń już zamieszkałych budynków albo takich, w któ-
rych są prowadzone inne prace budowlane, jest to szczególnie odpowie-
dzialne zadanie. Ponadto kierownik budowy kieruje nią zgodnie z pro-
jektem i prowadzi dokumentację budowy. Odpowiada także za to, aby
przy wykonywaniu robót stosowane były jedynie wyroby wprowadzone
w poprawny sposób do obrotu (zgodnie z art. 10 ustawy), czyli np. kom-
pletne systemy ociepleń, a nie wspomniane wcześniej tzw. składaki. Kie-
rownik ma prawo wstrzymać prace budowlane, jeśli stwierdzi możliwość
powstania zagrożenia (pełna lista obowiązków kierownika budowy znaj-
duje się w art. 22 ustawy).
Z analizy umów o wykonanie dociepleń budynków wynika, że inwesto-
rzy dość dobrze znają obowiązki kierownika budowy i umieszczają je
w umowie o wykonanie ocieplenia.
x x x
Znaczenie jakości prac ociepleniowych
Wybór solidnej, sprawdzonej i dobrze wykwalifikowanej ekipy wyko-
nawczej jest podstawą poprawnego ocieplenia. Obecnie na polskim
rynku funkcjonuje wiele firm, które specjalizują się w instalacji ocie-
pleń. Współpracują one zazwyczaj z jednym z renomowanych producen-
tów systemu, a ich pracownicy legitymują się imiennymi certyfikatami
uzyskanymi na szkoleniach organizowanych przez tego systemodawcę.
O klasie firmy mogą też świadczyć jej obiekty referencyjne.
Przed przystąpieniem do realizacji ocieplenia wskazane jest zawarcie
umowy na piśmie, która definiuje wszystkie obowiązki i prawa wyko-
nawcy oraz inwestora. Zakres i forma ochrony zależy także od statusu
inwestora – w przypadku danej inwestycji np. od tego, czy jest on konsu-
mentem i podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą. Szczegó-
łowe regulacje odnośnie rękojmi za wady czy gwarancji przy sprzedaży
znajdują się w Kodeksie cywilnym [9] oraz ustawie o prawach konsu-
menta z 30 maja 2014 r. [6].
Inwestycje ociepleniowe coraz częściej obejmowane są dwojakiego
rodzaju umowami gwarancji:
• między wykonawcą a inwestorem – zwiększa ona zakres w stosunku
do umowy rękojmi (głównie wydłuża czas gwarantowania jakości
elewacji),
• między wykonawcą a dostawcą systemu.
Wybór solidnej firmy, która użyje najwyższej jakości materiałów oraz
wystawi gwarancję na wykonane ocieplenie może kosztować więcej,
natomiast na pewno się to opłaca. W przypadku ewentualnej koniecz-
ności wcześniejszej renowacji lub naprawy ocieplenia koszty wykona-
nia tych prac zdecydowanie przewyższą opłaty za dodatkową gwarancję.
Oczekiwania mieszkańców w stosunku do elewacji budynków są bar-
dzo wysokie, dlatego warto czasem zapłacić więcej, aby mieć pewność
odpowiedniej jakości systemu i wykonawstwa.
x x x
Dofinansowanie prac dociepleniowych
Zgodnie z ustawą o wspieraniu termomodernizacji i remontów dofinan-
sowanie prac dociepleniowych można uzyskać z Funduszu Termomo-
dernizacji i Remontów, obsługiwanego przez Bank Gospodarstwa Kra-
jowego. Może to być premia termomodernizacyjna (na podstawie
audytu energetycznego mogą ubiegać się o nią m.in. spółdzielnie
i wspólnoty mieszkaniowe) lub remontowa, dotycząca budynków wielo-
rodzinnych, których użytkowanie rozpoczęto przed 14 sierpnia 1961 r.
Można też skorzystać z dotacji unijnych poprzez regionalne programy
operacyjne, a także z dotacji miejskich lub ze środków przyznawanych
przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wod-
nej. W każdym przypadku należy uzyskać aktualne informacje o dostęp-
nych dofinansowaniach.
Literatura
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki
i ich usytuowanie (t.j. DzU 2015 r. poz. 1422).
2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011
z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wpro-
wadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę
Rady 89/106/EWG (Dz.Urz. UE L88 z 04.04.2011).
3. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. DzU 2016 r.
poz. 290).
4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia
17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości
użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich
znakiem budowlanym (DzU z 2016 r. poz. 1966).
5. ETAG nr 014, „Łączniki tworzywowe do mocowania warstwy izola-
cyjnej ociepleń ścian zewnętrznych”.
6. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. DzU
2017 r. poz. 683).
7. Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji
i remontów (t.j. DzU z 2017 r. poz. 130).
8. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych
(t.j. DzU z 2016 r. poz. 1570).
9. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. DzU
z 2017 r. poz. 459).
10. ČSN 73 0540-2:2011 „Tepelná ochrana budov – Část 2:
Požadavky”.
11. Auszug aus Anlaga 1, Tab. 1 „Ausfuhrung des Refernzgebaudes”
EnEV 2014 Zeile 1.0 gilt ab 01.01.2016 fur neue Wohngebaude.
12. Österreichisches Institut für Bautechnik, OIB-Richtlinie 6,
(OIB-330.6-094/11), die punkte 10.2.