Hale Przemysłowe 2017 - page 106

104
Artykuł promocyjny
Kluczowe czynniki optymalizacji transportu wewnętrznego
x x x
Znaczenie innowacji w transporcie wewnętrznym
Innowacyjne podejście do transportu wewnętrznego polega na mak-
symalnym uproszczeniu i automatyzacji tego procesu w taki sposób,
aby możliwie najbardziej ograniczyć konieczność ręcznej manipu-
lacji ładunkami. Rozpoczyna się go od dokładnej analizy procesów
logistycznych zachodzących w tym obszarze, co pozwala na wyod-
rębnienie stref, których automatyzacja zapewni największy potencjał
(koszty wdrożenia innowacji vs. potencjalne zyski).
W dobie rosnących oczekiwań rynku automatyzacja transportu
wewnętrznego staje się koniecznością. Jest zarówno ekonomicznie,
jak i organizacyjnie uzasadniona, ponieważ najczęściej dotyczy powta-
rzalnych czynności. To również najprostszy i najłatwiejszy do uporząd-
kowania proces zachodzący w zakładzie, spełniający tym samym pod-
stawową przesłankę do automatyzacji lub automatyzacji selektywnej.
x x x
Oszczędności dzięki innowacjom
W warunkach produkcji masowej, a także wszędzie tam, gdzie wydaj-
ność procesu przygotowywania zamówień ma pierwszoplanowe zna-
czenie, decydującą rolę odgrywa czas – pojedyncze minuty, a nawet
sekundy. Dlatego pożądana jest każda innowacja umożliwiająca
redukcję czasu realizacji operacji logistycznych, nawet tak prostych,
jak pobranie pojedynczej pozycji do zamówienia.
Transport wewnętrzny to bardzo istotny komponent kosztowy
wewnątrzzakładowego systemu logistycznego. Największe nakłady
pochłaniają inwestycje, jednak w długim okresie istotniejsze są
mają koszty operacyjne związane z bieżącą eksploatacją systemu.
W zależności od zastosowanego rozwiązania, poziomy i proporcje
kosztów inwestycyjnych do eksploatacyjnych mogą być bardzo różne.
Sposób organizacji transportu wewnętrznego, czyli kombinacja środ-
ków technicznych i odpowiednich procedur oraz koniecznych do ich
realizacji zasobów ludzkich, musi być dobrany do danego zadania
w taki sposób, aby zapewnić minimalizację wydatków przy równoczes-
nej maksymalizacji korzyści.
W przypadku niezautomatyzowanego transportu koszt inwestycyjny
jest zwykle stosunkowo niski, natomiast eksploatacyjny wysoki,
ponieważ do obsługi wózków należy przydzielić określoną liczbę pra-
cowników, a charakterystyka obiektu musi umożliwiać jego obsługę
przez operatorów. Chociaż koszty inwestycyjne związane z wdrożeniem
systemów automatycznych są z reguły wyższe niż cena floty wózków
widłowych, jednak ich zastosowanie znacznie zwiększa efektywność tego
procesu oraz pozwala na zmniejszenie liczby pracowników. W dłuższym
okresie umożliwiają one zatem znaczną redukcję kosztów operacyjnych.
Głównymi czynnikami przemawiającymi za wyborem automatycznych
systemów transportu wewnętrznego są zatem:
• znaczne natężenie przepływów jednostek ładunkowych w jednostce
czasu,
• duże odległości do pokonania,
• długi czas pracy w zakładzie (np. 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu).
W porównaniu do rozwiązań manualnych, obsługiwanych przez
operatorów, charakteryzują się bardziej efektywnym wykorzystaniem
powierzchni magazynowej, gwarantują ponadto redukcję kosztów
oraz zwiększenie wydajności pracy.
Dodatkowym argumentem sprzyjającym automatyzacji transportu
wewnętrznego jest stały wzrost kosztów personalnych, a także coraz
bardziej powszechny problem z samym zatrudnieniem i zatrzymaniem
wykwalifikowanych pracowników w firmie.
x x x
Projekt automatycznego systemu transportu
wewnętrznego
Właściwa i niezakłócona komunikacja pomiędzy poszczególnymi stre-
fami obiektu produkcyjnego bądź magazynowego wpływa bezpośrednio
na wydajność całego przedsiębiorstwa. Projekt i właściwy dobór
systemu transportu wewnętrznego może zapewnić optymalizację pro-
cesów manipulacji ładunkami, redukcję czasu realizowania operacji,
poprawę ergonomii pracy i jakości obsługi, zmniejszenie liczby błędów
i strat, a w konsekwencji przyczynić się do wzrostu rentowności firmy.
Przygotowanie projektu systemu automatycznego transportu wew-
nętrznego wymaga dokładnego poznania i zrozumienia potrzeb
przedsiębiorstwa oraz problemów, które powinny zostać rozwiązane
po jego wdrożeniu. Firma Mecalux oferuje szeroką gamę urządzeń
umożliwiających transport jednostek ładunkowych – zarówno palet,
jak i pojemników tworzywowych czy kartonów. Dla uproszczenia
procesu inwestycyjnego ich wymiary oraz poszczególne komponenty
są maksymalnie ujednolicone. Przyczynia się to do skrócenia terminów
Kluczowe czynniki optymalizacji transportu wewnętrznego
Optymalizacja procesów produkcyjnych, logistycznych i magazynowych jest obecnie jednym z najbardziej istotnych elementów
zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku. Na ogół kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo ma wpływ
wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest czas, z którym nierozerwalnie związana jest logistyka wewnątrzzakładowa.
Dobrze zorganizowany transport wewnętrzny może przynieść przedsiębiorstwu wymierne oszczędności.
Fot. 2. Monorail
Fot. 1. System transportu podwieszanego Monorail
fot. Mecalux (3)
Fot. 3. Przenośniki paletowe
1...,96,97,98,99,100,101,102,103,104,105 107,108,109,110,111,112,113,114,115,116,...120
Powered by FlippingBook