Hale Przemysłowe 2017 - page 102

Powierzchnia magazynowa w cenie – systemy regałów wysokiego składowania
100
Wózki wahadłowe (rys. 3) są urządzeniami transportowymi, które z uwagi
na realizowane zadania wyposaża się w zaawansowane elementy tech-
niczne, zapewniające zarówno prawidłowe ich funkcjonowanie, jak i bez-
pieczeństwo pracy. Należy do nich zaliczyć:
• czujniki krańcowe, sygnalizujące zbliżanie się wózka do końca gniazda,
• czujniki identyfikujące przeszkody, pojawiające się na trasie wózka,
• kamery, które mają za zadanie ułatwienie pozycjonowania wózka
umieszczanego w gnieździe, zwłaszcza wysoko położonym,
• blokady zabezpieczające, umiejscowione w dolnej części wózka, które
ochraniają go, gdy znajduje się na widłach wózka podnośnikowego,
• zderzaki, zabezpieczające przed ewentualnymi uszkodzeniami,
• przycisk bezpieczeństwa, umożliwiający zatrzymanie wózka w celu
przeprowadzenia czynności konserwacyjnych.
Na ogół ruchem wózków w gnieździe regału steruje operator za
pomocą pilota lub tabletu. Istnieją również rozwiązania systemowe,
pozwalające na współpracę z wózkami automatycznymi poprzez zinte-
growane zarządzanie magazynem MMS. Wózki zasilane są z akumu-
latorów litowych, które gwarantują wydajne i ekonomiczne działanie,
a zapewnienie łatwego dostępu sprawia, że proces ich wymiany prze-
biega sprawnie i bez zakłóceń cyklu pracy.
Jak każde zastosowane w praktyce rozwiązanie, tak i regały wsporni-
kowe zblokowane, obsługiwane za pomocą wózków wahadłowych,
mają zarówno zalety, jak i wady. Do tych pierwszych zaliczyć należy:
• znaczący wzrost wskaźnika wykorzystania pojemności regału
w stosunku do tradycyjnego rozwiązania regałów wspornikowych
zblokowanych,
• efektywność eksploatacyjną wózków,
• poprawę bezpieczeństwa pracy, wynikającą z tego, że wyeliminowano
konieczność wjazdu wózków podnośnikowych do wnętrza regału,
• możliwość obsługi nawet kilkunastu wózków za pomocą panelu steru-
jącego o dużej intuicyjności obsługi.
Wadami oferowanych urządzeń raczej nikt się nie chwali, ale i ten
system je ma. Najistotniejsze to:
• koszt instalacji wybranego rozwiązania obsługiwanego wózkami
wahadłowymi,
• straty czasu wynikające z konieczności przekładania wózka wahadło-
wego z jednego gniazda w inne.
Warto również zwrócić uwagę na to, że dostawcy urządzeń do składo-
wania przedstawione wyżej regały nieprawidłowo określają jako sateli-
tarne. Widać wyraźnie, że ani regały same w sobie nie stanowią sate-
lity do czegoś, ani też pracujące w nich wózki nie są satelitami dla
obsługiwanych regałów. Prawidłowa terminologia dotycząca regałów
określona została w normie PN-EN 15878:2010 „Stalowe statyczne
systemy składowania. Terminy i definicje”. Zgodnie z nią są to regały
obsługiwane wózkami wahadłowymi.
x x x
Bezpieczeństwo użytkowania
Wykorzystywanie jakichkolwiek urządzeń do składowania będzie zawsze
generowało koszty, które firma będzie musiała ponieść. Ma na to wpływ
wiele czynników. Stąd też o wyborze najbardziej odpowiedniego systemu
składowania dla danej firmy powinien zawsze decydować rzetelnie
przeprowadzony rachunek ekonomiczny. Nie wolno w takich sytuacjach
zapominać również o bezpieczeństwie pracy.
W regałach wspornikowych, niezależnie od ich rodzaju, zawsze będzie
występowało pewne zagrożenie wynikające ze składowania w nich
paletowych jednostek ładunkowych, ustawianych na podporach wspor-
nikowych. Stan techniczny palet, które wraz ładunkiem wstawiane są
do tego typu regałów, musi być wysoki. We wszystkich gniazdach na
podporach znajdują się skrajne dolne elementy palety. Załamanie się
chociażby jednej palety ustawionej na regale na wyższym poziomie
składowania może prowadzić do katastrofy, ponieważ spadając, obciąży
ona jednostkę znajdującą się poniżej, która też może ulec załamaniu.
Prawdopodobnie doprowadzi to również do trwałego odkształcenia ele-
mentów regału. Oferowane regały zblokowane mają konstrukcję skła-
dającą się z elementów cienkościennych kształtowanych na zimno
i każde oddziaływanie dynamiczne może spowodować ich deformację.
Kolejne zagrożenie pojawia się w momencie obsługi regałów zbloko-
wanych przez wózki podnośnikowe. W tradycyjnych urządzeniach tego
typu mamy do czynienia z dużym ryzykiem wystąpienia kolizji pomiędzy
środkiem transportu a regałem. Wózek z jednostką ładunkową pod-
niesioną na wysokość gniazda składowania musi wjechać do wnętrza
regału, a w takiej sytuacji o kolizję nietrudno. Operator wózka musi
w takich przypadkach wykazywać się wysokim poziomem rozwagi, gdyż
sam znajduje w polu oddziaływania potencjalnego zagrożenia. Szcze-
gólnie niebezpieczne we wszystkich regałach są trwałe odkształcenia
słupów w ich dolnej części, ponieważ tam koncentrują się największe
naprężenia. Dlatego też tradycyjne regały zblokowane powinny być tak
zaprojektowane, aby możliwość odkształcenia słupów w ich dolnej
części była ograniczona. Inaczej wygląda sytuacja przy obsłudze rega-
łów zblokowanych, w których wykorzystywane są wózki wahadłowe.
W takim przypadku do kontaktu wózka podnośnikowego z regałem
może dojść podczas wkładania do gniazda lub zabierania z niego
wózka wahadłowego, a także w momencie pobierania lub odkładania
paletowych jednostek ładunkowych na wózku wahadłowym. W konse-
kwencji może nastąpić trwałe odkształcenie słupów, szczególnie nie-
bezpieczne w dolnej ich części. Stąd też wskazana jest ochrona słupów
zewnętrznych przy posadzce za pomocą odbojnic mocowanych bezpo-
średnio do posadzki. Nie powinna to być odbojnica mocowana na słu-
pie regału, ponieważ właściwie chroni ona słup tylko pozornie, gdyż
każde uderzenie w nią i tak w konsekwencji przejmowane jest przez
słup. Słupy odkształcone trwale ponad dopuszczalną wartość powinny
być wymieniane. Wartości dopuszczalnych odkształceń regałów okre-
ślone zostały w normie PN-EN 15635:2010 „Stalowe statyczne kon-
strukcje do składowania. Regały paletowe o zmiennej konfiguracji”.
Ze względów bezpieczeństwa obsługi i wykorzystania urządzenia bar-
dzo ważne jest również to, by na każdym regale znajdowały się tabliczki
ostrzegające o obciążeniach dopuszczalnych. Powinny być umieszczane
w widocznym miejscu na regale lub obok niego, tak aby były dobrze
widoczne dla obsługi. Wskazana jest szeroko rozumiana dbałość
o zachowanie bezpieczeństwa pracy, ponieważ lepiej jest zapobiegać
wypadkom niż usuwać ich skutki.
rys. Still
Rys. 3. Wózek wahadłowy
1...,92,93,94,95,96,97,98,99,100,101 103,104,105,106,107,108,109,110,111,112,...120
Powered by FlippingBook