Środki transportu wewnętrznego
110
niezbędną do jej przemieszczenia. Wśród tych środków transportu
najbardziej rozpowszechnione są wózki unoszące widłowe (fot. 11),
wykorzystywane w pracach przeładunkowych i transporcie paletowych
jednostek ładunkowych.
Trzecią grupę stanowią ręczne wózki podnośnikowe. Są one raczej
stosowane do prac dorywczych. W praktyce można spotkać platfor-
mowe, widłowe i specjalizowane, rzadziej ramowe (fot. 12).
Wózki jezdniowe napędzane
Zgodnie z normą PN-ISO 5053:1999 „Wózki jezdniowe napędzane.
Terminologia” wśród tego typu urządzeń rozróżniamy: naładowne,
ciągnikowe, pchające (rzadko spotykane) oraz podnoszące.
Napędzane wózki naładowne
występują głównie jako platformowe
(fot. 13), które dodatkowo mogą być wyposażone w zdejmowane lub
stałe ruchome burty, zabezpieczające ładunek podczas jazdy. Wózki
tego typu przystosowane są do pracy jako ciągnikowe.
Wózki ciągnikowe
to środki transportu przeznaczone do przemieszcza-
nia się po nawierzchni utwardzonej i ciągnięcia innych pojazdów, któ-
rymi najczęściej są wózki doczepne. Buduje się je jako trój- lub czte-
rokołowe, o napędzie akumulatorowym dla uciągów do 15 t bądź
spalinowym dla uciągów do 75 t przemieszczanej masy, ale występują
też w wersji hybrydowej (fot. 14).
Pierwszą z grup wśród urządzeń podnoszących stanowią
wózki uno-
szące napędzane
, najczęściej widłowe. Charakteryzują się one sposo-
bem pracy zbliżonym do swoich ręcznych odpowiedników. Zasadniczą
różnicę stanowi to, że mają własny, na ogół akumulatorowy, napęd.
W zależności od sposobu obsługi rozróżnia się wózki unoszące:
• prowadzone – sterowane przez operatora pieszego za pomocą
dyszla (fot. 15); występują również modele wyposażone w składany
podest dla operatora,
• podestowe – obsługiwane przez operatora stojącego na specjalnie
do tego przystosowanym podeście,
• wyposażone w fotel – obsługiwane przez operatora na siedząco,
• bez operatora, które są automatycznie prowadzone dzięki zastoso-
waniu odpowiedniego układu nawigacji (nie wymagają bezpośredniej
obsługi przez operatora),
• bramowe,
• specjalizowane – przystosowane do specyfiki przemieszczanych
ładunków.
Drugą z grup wśród wózków podnoszących stanowią urządzenia
pod-
nośnikowe napędzane
, najczęściej widłowe, przeznaczone do trans-
portu jednostek ładunkowych uformowanych na paletach lub pod-
stawkach ładunkowych, a także niektórych pakietowych jednostek
ładunkowych i podnoszenia ich na wysokości niezbędne do obsługi
gniazd regałów czy spiętrzania w stosach. W zależności od sposobu
Fot. 10. Ręczne wózki naładowne: a) taczkowy, b) platformowy
Fot. 11. Ręczne wózki unoszące widłowe
fot. A. Wojciechowski (2)
Fot. 12. Ręczny wózek podnośnikowy
widłowy
Fot. 13. Napędzany wózek platformowy
samowyładowczy
fot. A. Wojciechowski (2)
Fot. 14. Wózek ciągnikowy z napędem
hybrydowym
fot. A. Wojciechowski (3)
Fot. 15. Napędzane wózki unoszące widłowe: a) prowadzony, b) podestowy, c) z fotelem
dla operatora
a)
b)
fot. A. Wojciechowski (2)
a)
b)
c)
rys. A. Wojciechowski
Rys. 2. Podział ręcznych wózków transportowych
Wózki jezdniowe ręczne
Wózki
naładowne
Taczkowe
Platformowe
Ramowe
Specjalizowane
Wózki unoszące
Półwózki
Widłowe
Ramowe
Platformowe
Specjalizowane
Wózki
podnośnikowe
Widłowe
Ramowe
Platformowe
Specjalizowane