98
Powierzchnia magazynowa w cenie – systemy regałów wysokiego składowania
Najczęściej eksploatowanymi urządzeniami do składowania w maga-
zynach są różnego rodzaju regały, na ogół charakteryzujące się kon-
strukcją szkieletową (ramową). Wykorzystuje się także regały stałe
wspornikowe wjezdne i przejezdne, zwane także zblokowanymi,
obsługiwane przy pomocy sprzętu mechanicznego. Przykład trady-
cyjnego regału tego typu przedstawiono na rys. 1.
Regały zblokowane mają budowę wielkogabarytową, która umożli-
wia wjazd do ich wnętrza wózków jezdniowych podnośnikowych (na
ogół czołowych) oraz składowanie w każdym gnieździe (na podpo-
rach wspornikowych) zwielokrotnionej liczby paletowych jednostek
ładunkowych. Stąd też bierze się ich nazywa – regały wspornikowe.
Podzielić je można na:
• wjezdne (ang.
driver-in racking
), w których paletowe jednostki ładun-
kowe umieszczane i pobierane są tylko z jednej strony,
• przejezdne (ang.
driver-through racking
), w których paletowe jednostki
ładunkowe umieszcza się z jednej strony, a pobiera z drugiej (rys. 1).
Zasadniczą wadą regałów zblokowanych jest brak dostępu do wszyst-
kich paletowych jednostek ładunkowych składowanych w ich wnętrzu.
Ponadto w regałach zblokowanych wjezdnych zachowana jest wyłącz-
nie zasada LIFO, określająca dostęp do składowanych paletowych
jednostek ładunkowych jako – ostatnie weszło – pierwsze wyszło (ang.
Last In – First Out
), oznacza to, że jednostka, która pierwsza znalazła
się w danym gnieździe opuści je jako ostatnia. Eliminuje to zastoso-
wanie tego typu regałów do przechowywania produktów szybkopsują-
cych się, czyli wymagających zastosowania zasady FIFO – pierwsze
weszło – pierwsze wyszło (ang.
First In – First Out
), chyba że paletowe
jednostki ładunkowe będą rotowały całymi kolumnami. Zasada
FIFO zachowana jest natomiast w regałach przejezdnych.
Wygląd regałów zblokowanych pozwala sądzić, że zapewniają one
wysoki wskaźnik zagospodarowania przestrzeni składowania. Są to
jednak tylko pozory, ponieważ w rzeczywistości średni wskaźnik ich
wypełnienia należy przyjmować na poziomie ok. 50% całkowitej
pojemności, ze względu na to, że nigdy wszystkie gniazda nie są cał-
kowicie zapełnione.
Sytuacja zmienia się zasadniczo, gdy regał zblokowany ma konstruk-
cję przystosowaną do obsługi od wewnątrz paletowych jednostek
ładunkowych za pomocą wózków wahadłowych, znanych również
pod nazwą
Pallet Shuttle
(rys. 2). Natomiast od zewnątrz jest obsługi-
wany przez wózki podnośnikowe widłowe. System ten stanowi bar-
dzo dobre rozwiązanie w przypadku magazynów, w których składuje
się towary masowe.
Obsługa regałów wózkami wahadłowymi eliminuje konieczność
wjeżdżania wózków podnośnikowych do wnętrza regału. W urządze-
niach tego typu każde gniazdo musi mieć specjalne szyny jezdne
umożliwiające umieszczenie wózka wahadłowego, który będzie
transportował paletowe jednostki ładunkowe. Jedno gniazdo regału
wspornikowego wjezdnego obsługiwane jest przez jeden wózek
wahadłowy (fot. 1), natomiast regału wspornikowego przejezdnego
może być obsługiwane przez dwa.
Trzeba mieć świadomość, że każde gniazdo regału należy traktować
niezależnie. Dlatego też wózki wahadłowe muszą być przemieszczane
z jednego w inne za pomocą wózków podnośnikowych. Wykonanie
tej czynności wymaga jednak czasu. Jeżeli mamy do czynienia z dużą
rotacją jednostek ładunkowych, to do obsługi regału konieczne
jest zastosowanie więcej niż jednego wózka. W skrajnym przypadku
wózek powinien pracować w każdym gnieździe, co jednak wiąże się
z dużymi kosztami.
Powierzchnia magazynowa
w cenie – systemy regałów
wysokiego składowania
Postępująca globalizacja i rozwój gospodarczy sprawiają,
że cena dostępnych gruntów systematycznie rośnie, co
przekłada się wprost na koszty realizacji procesów logi-
stycznych. Jednym z ogniw są magazyny, w otoczeniu
których wymagane jest zachowanie terenów biologicznie
czynnych. Na koszty magazynowania wpływa natomiast
stopień wykorzystania dostępnej przestrzeni składowej.
Problem efektywnego jej zagospodarowania może być
rozwiązany na wiele różnych sposobów. Jest to ściśle
związane z przyjętą przez użytkownika technologią
przechowywania składowanych zapasów, która określa,
jakie urządzenia i środki transportu technologicznego
będą wykorzystywane do składowania.
inż. Adam Wojciechowski
Instytut Logistyki i Magazynowania
rys. Mecalux
Rys. 2. Wyprowadzanie paletowej jednostki ładunkowej
z gniazda regału wspornikowego wjezdnego obsługiwanego
wózkiem wahadłowym
fot. Mecalux
Fot. 1. Wózek wahadłowy w gnieździe regału zblokowa-
nego
rys. SSI Schäfer
Rys. 1. Regał stały wspornikowy przejezdny