Warsztat architekta. Obiekty oświatowe 2018 - page 60

warsztat architekta
sport i rekreacja
abc specjalisty
58
6, 7.
Green School, Bali; projekt
PT Bambu; fot. IBUKU
świadoma społeczność nauczycieli i wolontariuszy, której cel to
zainspirowanie uczniów do bycia bardziej ciekawymi i bardziej
zaangażowanymi w losy środowiska i planety.
Dom dziecka Aloha House, Palawan
Aloha House na Filipinach nie jest tylko zwykłą szkołą i przed-
szkolem, lecz przedewszystkimdomemdziecka, którywdosko-
nałym stylu pokazuje, jak architektura i otoczenie wpływają na
rozwój dziecka od wczesnych lat. O wyglądzie bryły budynku
zadecydowały przede wszystkim warunki klimatyczne – bardzo
duże podcienie i patio zadaszone pergolą, po której pnie się
gęsta, zielona, dająca cień roślinność. To tam zlokalizowany jest
niewielki plac zabaw (wymyślony i stworzony przez właściciela
i głównego opiekuna – Keitha Mikkelsona), przy którym znajdują
się schody prowadzące do ekologicznej farmy, zapewniającej
nie tylko wyżywienie podopiecznym i opiekunom, lecz także
zatrudnienie lokalnej społeczności i częściowe pokrycie jej
potrzeb żywnościowych.Na farmiemożnawyróżnić dwie strefy:
uprawy z hodowlą oraz przetwórstwa. W pierwszej znajdują
się niewielkie obiekty kubaturowe, będące schronieniem dla
zwierząt oraz służące uprawie roślin wymagających zacienie-
nia i odpowiedniej wilgotności. Sposób ich zaprojektowania
dżungli pośród zrównoważonych, ekologicznych ogrodów.
Jeśli pod pojęciem rekreacji rozumiemy odpoczynek, wzbo-
gacenie osobowości, naukę i rozładowanie napięć, to w tym
aspekcie jest to szkoła totalna – jak mało który tego typu
obiekt na świecie kompleksowo spełnia powyższe definicje.
Nie chodzi tu o pojedyncze rozwiązania, jak place zabaw czy
boisko, ale o całość założenia, gdzie wszystkie funkcje prze-
platają się ze sobą. Idea szkoły opiera się głównie na wpajaniu
najmłodszym idei zrównoważonego rozwoju jako jednej z klu-
czowych wartości w dzisiejszych czasach. Sama szkoła została
zaprojektowana i zbudowana w duchu tej koncepcji. Kampus
zasilany jest przez szereg alternatywnych źródeł energii, w tym
przez gorącą wodę podgrzewaną kotłem zasilanym trocinami
z bambusa, generator wirów wodnych i panele słoneczne.
Budynki kampusu obejmują sale lekcyjne, salę gimnastyczną,
miejsca do przeprowadzania warsztatów, biura administracji,
kawiarnie i sanitariaty. Zauważalna jest gradacja przestrzeni:
od dużych, wielopiętrowych wspólnych miejsc spotkań do
znacznie mniejszych sal lekcyjnych. Lokalny bambus, uprawiany
przy użyciu zrównoważonych metod, zostaje wykorzystany
w innowacyjny i eksperymentalny sposób, który demonstruje
jego możliwości architektoniczne. Rezultatem jest niezwykle
7
6
1...,50,51,52,53,54,55,56,57,58,59 61,62,63,64
Powered by FlippingBook