Warsztat architekta. Obiekty oświatowe 2018 - page 58

warsztat architekta
sport i rekreacja
abc specjalisty
56
Ascetyczna forma stalowych, giętych rur stanowi swoistą
rzeźbę w jego przestrzeni, będąc jednocześnie polem do
popisu dla dziecięcej wyobraźni. Każdy zapewne pamięta
zabawy na domowym lub osiedlowym trzepaku, który speł-
niał dziesiątki ról: od miejsca przeznaczonego do czyszcze-
nia dywanu, przez wielofunkcyjną siłownię, aż po „twierdzę”
nie do zdobycia dla kolegi z bloku obok. Cztery zespawane
ze sobą rury doskonale pokazały, jak niewiele potrzeba, aby
stworzyć przestrzeń do kreatywnej zabawy. „De Buis” – bo
tak nazywa się tenże plac zabaw – został zaprojektowany
przez biuro Kaptein Roodnat, które dokonało swoistej mul-
tiplikacji tego prostego elementu. Stworzono kilkudziesię-
ciometrową, ciągłą instalację, w której każdy z fragmentów
może zostać wykorzystany do niepowtarzalnej zabawy.
Ciągła struktura biegnąca przez całe podwórko wije się,
tworząc proste ławki, drążki, okrągłe siedziska i drabinki.
Przy styku z elewacją zewnętrzną „przechodzi” przez ścia-
nę, a następnie kontynuuje swój bieg wewnątrz budynku,
urozmaicając tym samym wystrój i pełniąc jednocześnie
różne funkcje użytkowe. To idealny przykład, jak niewielką
liczbą zabiegów i materiałów można uzyskać interesujący
efekt spełniający oczekiwania użytkownika.
końcowy bezdyskusyjnie jest tego warty. Ostatnie lata w Polsce
to szereg zabiegów na istniejących obiektach szkolnych. Owe
rozbudowy i przebudowy to działania mające z założenia być
słuszne, jednak niestety nie zawsze takie są. Bardzo często pod
ich wpływem dzieci zostają pozbawione rozległych, zielonych
terenów przyszkolnych, służących jako miejsca rekreacji na
świeżym powietrzu. Kiedy już do takiej sytuacji dojdzie, ostat-
nią rzeczą poddaną szerokiej dyskusji jest zagospodarowanie
pozostałego obszaru, uwzględniające potrzeby użytkowników.
Warto pamiętać, że nawet na najmniejszym terenie zielonym
da się zaprojektować ciekawą przestrzeń i zastosować war-
tościowe rozwiązania. Podstawą jest o nich nie zapomnieć.
Wbrew pozorom w przypadku szkół teren zewnętrzny jest
równie istotny jak wnętrze budynku. Dopiero uzyskując har-
monię pomiędzy tymi dwoma strefami, projekt ma szansę
zadziałać. Przykłady takich rozwiązań, w różnej skali, formie
i kontekście można znaleźć na całym świecie i czerpać z nich
jak najwięcej.
Podwórko szkoły De Paradijsvogel, Ypenburg
Holenderska szkoła podstawowa i towarzyszący jej plac
zabaw to nietypowy przykład aranżacji podwórka szkolnego.
2, 3.
Szkoła De Paradijsvogel
w Ypenburg, projekt Kaptein
Roodnat; fot. Bas Princen
3
2
1...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 59,60,61,62,63,64
Powered by FlippingBook