Warsztat architekta. Obiekty oświatowe 2018 - page 59

warsztat architekta
57
sport i rekreacja
abc specjalisty
nistycznym układ cieszy oko i porządkuje plac zabaw. Rzeka,
szpalery drzew i niska roślinność podnoszą jego atrakcyjność
i odciążają nieco od nawierzchni bezpiecznych, przez co efekt
jest bardziej naturalny. Zdecydowana zaleta placu zabaw to jego
otwartość i dostępność z każdej strony oraz wspomniana zasada
strefowania przestrzeni. Każda z nich na swój sposób stymuluje
dziecięcą wyobraźnię i dostarcza szeregu różnych bodźców.
Tak sztampowe elementy jak zjeżdżalnie czy piaskownice o tra-
dycyjnej funkcji przybrały nietypową formę, przez co zachwycają
i nadają nowy wyraz całości. Plac zabaw wyposażono także
w instalacje wodne, dzięki którym dzieci w każdym wieku
oprócz zabawy poznają podstawowe mechanizmy działania
kołowrotków, dźwigni, młynów. Plac zabaw Margaret Mahy jest
jedną z droższych tego typu inwestycji na świecie i prawdopo-
dobnie nie będzie często powielanym przykładem z uwagi na
swą cenę, jednak podejście i sposób projektowania przestrzeni
są godne uwagi i naśladowania w każdej skali.
Kampus Green School, Bali
Pisząc o oświatowych terenach rekreacyjnych, nie sposób
pominąć indonezyjskiej Green School – szkoły położonej po
obu stronach rzeki Ayung w Sibang Kaja na Bali, w bujnej
Plac zabaw im. Margaret Mahy, Christchurch
Plac zabaw w nowozelandzkim Christchurch to obiekt publiczny,
nie przynależący do żadnej szkoły, niewątpliwie jednak będący
przykładem wartym wspomnienia i dobrą wskazówką, w jaki
sposób powinno się projektować przestrzenie dla dzieci. Przede
wszystkim dobitnie pokazuje, jak niekonwencjonalne i wręcz
absurdalne pomysły mogą czasami przynieść niesamowity efekt,
kreując otoczenie dla każdej grupy wiekowej. W 2011 roku
w wyniku silnego trzęsienia ziemi to nowozelandzkie miasto
uległo dotkliwym zniszczeniom, a największe straty poniosło
jego ścisłe centrum. Jednym z miejsc objętych potrzebą opraco-
wania sprawnej i jednocześnie wyjątkowo przemyślanej odbu-
dowy była strefa przy rzece Avon w Christchurch. Ogłoszono
konkurs, do którego swoje pomysły mieli zgłaszać docelowi
użytkownicy – dzieci. Wśród tysięcy nadesłanych prac wygrał
projekt grupy trzech dziewcząt w wieku od 9 do 10 lat – plac
zabaw inspirowany twórczością nowozelandzkiej pisarki lite-
ratury dziecięcej Margaret Mahy. Idea opierała się na podziale
przestrzeni na strefy: „las”, „wybrzeże”, „łąki” i „bagna”. Każda
z nich bezpośrednio nawiązywała do miejsc, w których toczyła
się akcja książki i została wyposażona w luźno skojarzone z nimi
elementy małej architektury. Przemyślany pod względem urba-
4.
Plac zabaw im. Margaret Mahy
w Christchurch;
fot.
5.
Plac zabaw im. Margaret Mahy
w Christchurch – rzut placu zabaw,
projekt: The New Zealand Institute
of Landscape Architects (NZILA);
rys. Canterbury Earthquake Recovery
Authority (CERA)
4
5
1...,49,50,51,52,53,54,55,56,57,58 60,61,62,63,64
Powered by FlippingBook