warsztat architekta
sport i rekreacja
abc specjalisty
59
Plac zabaw przy szkole Chisenhale, Londyn
Podobnie jak w przypadku nowozelandzkiego placu zabaw,
w proces projektowy londyńskiej realizacji zaangażowano dzieci.
Założeniem było powiększenie istniejącego placu zabaw bez
zmniejszenia powierzchni znajdującego się tuż obok boiska.
Dzieci w czasie sześciomiesięcznych warsztatów określiły swoje
potrzeby i marzenia oraz ukierunkowały prace projektantów na
odpowiedni tor. Dzięki partycypacji udało się stworzyć przestrzeń
spełniającą wymagania najmłodszych oraz wpisującą się estetycz-
nie w istniejącą zabudowę śródmiejską. Pawilon, bo ostatecznie
taką formę przybrał plac zabaw (zaprojektowany przez biuro
architektoniczne Asif Khan Architects), powstał z modyfikowane-
go termicznie jesionu amerykańskiego, co pozwoliło uzyskać cie-
kawą, ciepłą barwę, nawiązującą do elewacji szkoły. Dwie strefy
obiektu – zewnętrzna i wewnętrzna – dają dzieciom pole do
popisu w wymyślaniu zabaw, ale również stwarzają niewielkie,
przytulne przestrzenie do spokojnej rozmowy w czasie przerw.
Pawilon znajduje się ponad dwa metry nad ziemią, gdzie na
samym środku wznosi się „wzgórze” doprowadzające dzieci do
wejścia. Oprócz tego do wnętrza dostać się można za pomocą
różnych systemów linowych, a wyjść – używając szerokiej,
wieloosobowej zjeżdżalni. Ażurowe elewacje dają upragniony
pokazuje, w jak prosty sposób można „oszukać” brak klimatyzacji
i gorący, tropikalny klimat. Odpowiedni kształt dachu, izolacja
podłoża nawozem czy też grube ściany z prasowanej ziemi – to
tylko część inteligentnych, prostych i niezawodnych rozwiązań
zastosowanych na farmie. Na pograniczu dwóch stref powstał
eksperymentalny budynek (będący formą „lepianki”), który służy
głównie przeprowadzaniu warsztatów, szkoleń i konferencji.
Jest w nim zdecydowanie chłodniej niż na zewnątrz, głównie
dzięki użyciu ubitej ziemi i gliny. Budynki w strefie przetwórstwa
są częściowo otwarte, co umożliwia jak najlepszy przepływ
powietrza, a jednocześnie daje cień. Na całej farmie przewidzia-
ne są miejsca dla obserwatorów, którzy mogą śledzić każdy etap
uprawy i produkcji. Aloha House jest jednym z najlepiej funkcjo-
nujących domów dziecka w skali kraju, a świadomość ekologicz-
na i architektoniczna właścicieli imponuje. Opiekunowie z Aloha
House potwierdzają, że dzieci wychowujące się w zrówno-
ważonym, ekologicznym środowisku rozwijają się dużo lepiej
i bardziej świadomie od swoich rówieśników mieszkających
najczęściej w dramatycznych warunkach socjalnych. Ponadto ład
architektoniczny i przyjazna przestrzeń mają ogromny wpływ na
poczucie bezpieczeństwa i rozwój dzieci, które w wolnym cza-
sie, nawet nieświadomie, znajdują zajęcia połączone z edukacją.
8, 9.
Aloha House w Puerto
Princesa na wyspie Palawan;
fot. Keith Mikkelson
10.
Plac zabaw przy szkole pod-
stawowej Chisenhale w Londynie,
projekt Asif Khan Architects;
fot. Helene Binet
9
10
8