16
Inspiracje architektoniczne
Kościół pw. Chrystusa Odkupiciela
Człowieka (Redemptor Hominis)
w Krakowie
Zespół sakralny w Krakowie – votum dziękczynne za pontyfikat św. Jana Pawła II – został zapro-
jektowany przez Tomasza M. Koniora i A. Krzysztofa Barysza. Obejmuje on kościół z kaplicą,
plebanię, szkołę z salą gimnastyczną i ośrodek charytatywny. Prostokątna działka wpłynęła
na liniowy układ założenia. Jedną z inspiracji projektu była perspektywa na Kopiec Kościuszki.
Założenie otwiera plac, nad którym góruje ascetyczna fasada kościoła wybudowanego w latach
2005–2008 w ramach pierwszego etapu planowanego zespołu sakralnego. Przeszklona strefa
wejściowa kontrastuje z nadwieszoną, masywną bryłą nawy głównej w formie dwóch wież tworzą-
cych rysunek krzyża. W jej górnej części umieszczono dzwony. Jednospadowy dach nachylono
w stronę prezbiterium. Pomiędzy świątynią a kompleksem pozostałych zabudowań wytyczono
dziedziniec, który z wewnętrznymi atriami wzbogaca formę i nadaje całości przejrzystą strukturę
funkcjonalną. Dwukondygnacyjny, przekryty płaskim dachem zespół plebanii i szkoły oraz odpo-
wiadający mu wysokością cokół kościoła miał otrzymać elewacje z czerwonej cegły. Zdecydo-
waną dominantą założenia jest wyrastająca ponad nim pryzmatyczna, jasna bryła z gładzonego
wapienia. Ze względów ekonomicznych tymczasowo zastosowano tynk w kolorze cegły i kamie-
nia. Prace budowlano-wykończeniowe trwają do dnia dzisiejszego. We wnętrzu świątyni panuje
półmrok sprzyjający skupieniu. Naturalne światło padające z góry oświetla prezbiterium z umiesz-
czonym pośrodku ołtarzem oraz figurą ukrzyżowanego Chrystusa. Krzyż został wycięty w ażuro-
wej, drewnianej konstrukcji biegnącej od prezbiterium, przez sufit nawy głównej aż do chórów.
We wnętrzu dominuje jasny wapień, cegła oraz ciemne, dębowe drewno. Po lewej stronie znaj-
duje się kaplica „Totus Tuus” otoczona drewnianą, pofalowaną kotarą. Za ołtarzem umieszczono
papieski krzyż, relikwiarz z krwią Ojca Świętego, a także obraz Matki Bożej.
Kościół pw. Miłosierdzia Bożego
w Tychach
Świątynia wybudowana w latach 2002–2012 została zaplanowana na bazie równoramiennego
ośmioboku wpisanego w kwadrat o długości boku równej 24 m. Nowy kościół wzniesiono według
projektu architektów – Grzegorza Ratajskiego (głównego projektanta) i Leonarda Pióreckiego, oraz
konstruktora Mariana Kręzla. Obiekt może pomieścić do tysiąca osób, w tym przewidziano 300 miejsc
siedzących. Konstrukcja opiera się na ośmiu betonowych, łukowych filarach połączonych betonowym
wieńcem i jest wykonana z elementów prefabrykowanych. Ceglane mury świątyni zaprojektowano
jako trójwarstwowe ocieplone styropianem. Ściany z zewnątrz i od wewnątrz kościoła wykończono
cegłą klinkierową licowaną oraz tynkiem. Dużej staranności i dokładności wymagało wykonanie
zwłaszcza okrągłych ościeży witraży. Drewniana więźba dachowa jest ocieplona wełną mineralną,
zabezpieczona membraną dachową i pokryta dachówką ceramiczną karpiówką. Pas okien między
górną a dolną częścią dachu doświetla wnętrze świątyni. Na szczycie kościoła (o wys. 24 m) góruje
wieża, tzw. latarnia, z krzyżem. We wnętrzu zastosowano różnorodne kolory i materiały tworzące
zharmonizowaną całość – od posadzki nawy głównej, wyłożonej ceglasto-brązowymi płytkami klin-
kierowymi, prezbiterium oraz elementów wyposażenia (ołtarz główny, filary) z jasnego, beżowego
marmuru, przez ściany wykończone cegłą klinkierową i tynkowanym pasem (pod sufitem) w nasy-
conym kolorze kobaltowym, aż po drewniany sufit w odcieniu złotego ugru. Drewniane drzwi wej-
ściowe, umieszczona nad nimi rozeta oraz pionowe okna zostały wypełnione witrażami. Świątynia jest
wyposażona w ogrzewanie podłogowe wodne, które zamontowano pod posadzką nawy głównej oraz
ołtarza. Pod podłogą ukryto również instalacje elektryczne i wodno-kanalizacyjne. Całość zabezpie-
czono hydroizolacją i ocieplono styropianem, a warstwę jastrychu wzmocniono siatką stalową. Cieka-
wym elementem dopełniającym jest dzwonnica w postaci bramy prowadzącej do budynku kościoła.
Ma formę trzech łuków podpartych słupami, których wykończenie nawiązuje do stylu świątyni.
fot. Pracownia Ratajscy Architekci (2)
fot. Konior Studio (3)