Informator Budowlany-murator Numer Specjalny 2/2016 Obiekty Sakralne - page 18

16
Inspiracje architektoniczne
Kościół pw. Chrystusa Odkupiciela
Człowieka (Redemptor Hominis)
w Krakowie
Zespół sakralny w Krakowie – votum dziękczynne za pontyfikat św. Jana Pawła II – został zapro-
jektowany przez Tomasza M. Koniora i A. Krzysztofa Barysza. Obejmuje on kościół z kaplicą,
plebanię, szkołę z salą gimnastyczną i ośrodek charytatywny. Prostokątna działka wpłynęła
na liniowy układ założenia. Jedną z inspiracji projektu była perspektywa na Kopiec Kościuszki.
Założenie otwiera plac, nad którym góruje ascetyczna fasada kościoła wybudowanego w latach
2005–2008 w ramach pierwszego etapu planowanego zespołu sakralnego. Przeszklona strefa
wejściowa kontrastuje z nadwieszoną, masywną bryłą nawy głównej w formie dwóch wież tworzą-
cych rysunek krzyża. W jej górnej części umieszczono dzwony. Jednospadowy dach nachylono
w stronę prezbiterium. Pomiędzy świątynią a kompleksem pozostałych zabudowań wytyczono
dziedziniec, który z wewnętrznymi atriami wzbogaca formę i nadaje całości przejrzystą strukturę
funkcjonalną. Dwukondygnacyjny, przekryty płaskim dachem zespół plebanii i szkoły oraz odpo-
wiadający mu wysokością cokół kościoła miał otrzymać elewacje z czerwonej cegły. Zdecydo-
waną dominantą założenia jest wyrastająca ponad nim pryzmatyczna, jasna bryła z gładzonego
wapienia. Ze względów ekonomicznych tymczasowo zastosowano tynk w kolorze cegły i kamie-
nia. Prace budowlano-wykończeniowe trwają do dnia dzisiejszego. We wnętrzu świątyni panuje
półmrok sprzyjający skupieniu. Naturalne światło padające z góry oświetla prezbiterium z umiesz-
czonym pośrodku ołtarzem oraz figurą ukrzyżowanego Chrystusa. Krzyż został wycięty w ażuro-
wej, drewnianej konstrukcji biegnącej od prezbiterium, przez sufit nawy głównej aż do chórów.
We wnętrzu dominuje jasny wapień, cegła oraz ciemne, dębowe drewno. Po lewej stronie znaj-
duje się kaplica „Totus Tuus” otoczona drewnianą, pofalowaną kotarą. Za ołtarzem umieszczono
papieski krzyż, relikwiarz z krwią Ojca Świętego, a także obraz Matki Bożej.
Kościół pw. Miłosierdzia Bożego
w Tychach
Świątynia wybudowana w latach 2002–2012 została zaplanowana na bazie równoramiennego
ośmioboku wpisanego w kwadrat o długości boku równej 24 m. Nowy kościół wzniesiono według
projektu architektów – Grzegorza Ratajskiego (głównego projektanta) i Leonarda Pióreckiego, oraz
konstruktora Mariana Kręzla. Obiekt może pomieścić do tysiąca osób, w tym przewidziano 300 miejsc
siedzących. Konstrukcja opiera się na ośmiu betonowych, łukowych filarach połączonych betonowym
wieńcem i jest wykonana z elementów prefabrykowanych. Ceglane mury świątyni zaprojektowano
jako trójwarstwowe ocieplone styropianem. Ściany z zewnątrz i od wewnątrz kościoła wykończono
cegłą klinkierową licowaną oraz tynkiem. Dużej staranności i dokładności wymagało wykonanie
zwłaszcza okrągłych ościeży witraży. Drewniana więźba dachowa jest ocieplona wełną mineralną,
zabezpieczona membraną dachową i pokryta dachówką ceramiczną karpiówką. Pas okien między
górną a dolną częścią dachu doświetla wnętrze świątyni. Na szczycie kościoła (o wys. 24 m) góruje
wieża, tzw. latarnia, z krzyżem. We wnętrzu zastosowano różnorodne kolory i materiały tworzące
zharmonizowaną całość – od posadzki nawy głównej, wyłożonej ceglasto-brązowymi płytkami klin-
kierowymi, prezbiterium oraz elementów wyposażenia (ołtarz główny, filary) z jasnego, beżowego
marmuru, przez ściany wykończone cegłą klinkierową i tynkowanym pasem (pod sufitem) w nasy-
conym kolorze kobaltowym, aż po drewniany sufit w odcieniu złotego ugru. Drewniane drzwi wej-
ściowe, umieszczona nad nimi rozeta oraz pionowe okna zostały wypełnione witrażami. Świątynia jest
wyposażona w ogrzewanie podłogowe wodne, które zamontowano pod posadzką nawy głównej oraz
ołtarza. Pod podłogą ukryto również instalacje elektryczne i wodno-kanalizacyjne. Całość zabezpie-
czono hydroizolacją i ocieplono styropianem, a warstwę jastrychu wzmocniono siatką stalową. Cieka-
wym elementem dopełniającym jest dzwonnica w postaci bramy prowadzącej do budynku kościoła.
Ma formę trzech łuków podpartych słupami, których wykończenie nawiązuje do stylu świątyni.
fot. Pracownia Ratajscy Architekci (2)
fot. Konior Studio (3)
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...76
Powered by FlippingBook