12
Inspiracje architektoniczne
Kościół w Nowej Wsi
Zlokalizowany został na terenie Nowej Wsi (gmina Lubomia) – miejscowości,
która powstaje na skutek przymusowych przesiedleń, związanych z budową
przeciwpowodziowego zbiornika „Racibórz Dolny”. Autorem projektu (z 2014 r.)
jest ARCHiTEKT studio projektowe Paweł Kuczyński. Świątynię, będącą w trak-
cie budowy, zaprojektowano na planie krzyża jako jednonawową, przeciętą
transeptem. Całość przekryto dachami dwuspadowymi o kącie nachylenia
40°. Na środku elewacji frontowej znajduje się wieża, przez którą prowadzi
główne wejście. Bryła budynku nawiązuje do istniejącego kościoła w Nieboczo-
wach, a zwieńczenie wieży, sygnaturki i zastosowany materiał, do pierwotnego
kościółka drewnianego, znajdującego się w skansenie w Chorzowie.
Obiekt został zaizolowany termicznie. Na elewacjach zastosowano naturalne
materiały wykończeniowe: okładzinę drewnianą z modrzewia syberyjskiego
(na wieży i tylnej elewacji) oraz łupek kamienny (na dachu i bocznych wejściach).
Na pozostałej części przewidziano tynk silikonowy w kolorze białym, który będzie
stanowił tło dla ww. materiałów. Wnętrze kościoła zaprojektowano jako jedno-
przestrzenną nawę o szerokości 11,7 i wysokości 9,5 m, zwieńczoną kolebką.
Prezbiterium założono na całą szerokość nawy głównej. Pomiędzy nawą główną
i prezbiterium zlokalizowano transept o szerokości 7,4 i wysokości 8,5 m. Na jego
osi umieszczono wejścia boczne z wiatrołapami. Z tyłu nawy głównej zaprojek-
towano chór w formie antresoli, na który prowadzi otwarta klatka schodowa. Za
prezbiterium przewidziano strefę zaplecza kościelnego: dwie zakrystie, archiwum,
klatkę schodową, toaletę dla służby liturgicznej oraz osób niepełnosprawnych,
dostępną z zewnątrz z poziomu terenu. Pod nią zaplanowano podpiwniczenie
z kotłownią oraz pomieszczeniami gospodarczymi, natomiast nad nią poddasze
nieużytkowe, pełniące funkcję magazynową. W projekcie przewidziano przenie-
sienie części wyposażenia ze starego kościoła, które ma zostać poprzedzone
renowacją, mającą na celu przywrócenie go do stanu pierwotnego.
Kościół parafialny w Grajewie
Budynek kościoła usytuowany został na wzniesieniu w południowo-zachodniej części
działki. Bryła składa się z wyraźnie zaakcentowanego portalu flankowanego dwiema
bliźniaczymi wieżami o wysokości 38,45 m, korpusu nawowego i poprzecznego
transeptu o wysokości 19,86 m. Całość kompozycji zamyka półkoliste prezbiterium.
Do bryły głównej, zgodnie z romańską tradycją, dodano pomieszczenia pomocnicze
(przedsionki, obejście wokół ołtarza, wnętrza gospodarcze). Obiekt podpiwniczono
po lewej stronie nawy bocznej, gdzie zlokalizowano pomieszczenia techniczne
i kryptę. W przyziemiu budynku zaprojektowano ołtarz, nawę główną, kruchtę oraz
transept. Zaś w lewej części transeptu zakrystię. Na wysokości 3,58 m nad nią
znajduje się antresola. Drugą zaś usytuowano na wysokości 4,76 m nad kruchtą,
gdzie zlokalizowano ograny kościelne. Tradycyjnego charakteru nadają kościołowi
zastosowane materiały: pokrycie dachu stanowi stalowa blacha powlekana, do
wykończenia ścian budynku użyto cegły klinkierowej w kolorze ciemnowiśniowym.
Na części ścian (portal, gzymsy) położono tynk cementowo-wapienny. Kościół jest
dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych – zapewniono dostęp do budynku
bezpośrednio z poziomu terenu za pomocą ramp podjazdowych.
wizualizacja: ARCHiTEKT studio projektowe Paweł Kuczyński
Buddyjska świątynia Tsi Ming
w Auckland w Nowej Zelandii
W obiekcie tym studio architektoniczne Archoffice zaprojektowało przykuwającą wzrok ozdobę
sufitu. Powstała kopuła idealnie komponuje się z minimalistycznym wnętrzem świątyni i tworzy
warunki sprzyjające wyciszeniu oraz medytacji, a także podkreśla nastrój buddyjskich ceremonii.
Do wykonania kopuły architekci wykorzystali twardy klon amerykański. O jego zastosowaniu
zadecydowała piękna, jasna barwa i jednolity rysunek drewna. Dodatkowym atutem była
jego gładka faktura. Ponieważ światło wpada do wnętrza świątyni przez kopułę, architekci
musieli wykorzystać elementy o jak najmniej zróżnicowanym rysunku drewna.
Konstrukcję składającą się z czternastu paneli z twardego klonu amerykańskiego stworzono
w pracowni stolarskiej, a następnie przywieziono do świątyni, gdzie odbyła się jej instalacja.
Przymocowana do zewnętrznych ścian budynku konstrukcja jest stabilna dzięki sile nacisku
wytworzonej pomiędzy wszystkimi panelami.
fot. Archoffice, źródło: materiały prasowe
fot. ARCHiTEKT studio projektowe Paweł Kuczyński (2)