44
przez zewnętrzny instytut przeglądu i oceny bram pod kątem niewraż-
liwości na wodę oraz wiatr, odporności na jego napór, wartości izolacji
i wielu innych aspektów bezpieczeństwa. Instytut certyfikujący jest
również zobowiązany do przeprowadzenia inspekcji fabrycznej kontroli
produkcji, w celu zapewnienia jednolitych warunków wytwarzania
produktu. Po przeglądzie dokumentacji i testów instytut certyfikujący
wydaje deklarację, na mocy której stwierdza, że producent stosuje sys-
temy techniczne i produkcyjne zgodne z EN 13241-1. Umieszczony
na bramie znak CE gwarantuje, że podczas wytwarzania i użytkowania
danego produktu zadbano o zdrowie i bezpieczeństwo przebywającego
w pobliżu personelu.
Podstawowe wymogi bezpieczeństwa dla szybkobieżnych
bram przemysłowych
Bramy szybkobieżne muszą być wyposażone w mechanizm chroniący
przed opadaniem (np. sprężyny skrętne) lub niekontrolowanymi rucha-
mi w razie uszkodzenia pojedynczej części w systemach zawieszenia lub
wyważania. W przypadku bram segmentowych ważne jest zabezpiecze-
nie przed zatrzaśnięciem między segmentami jakiegokolwiek obiektu.
W związku z tym skrajne segmenty powinny mieć odpowiednio wypro-
filowane krawędzie i osłonięte systemy prowadzenia oraz rolki.
Bramy muszą być odporne na napór wiatru – nie składać się, nie ulegać
trwałej deformacji i nie wypadać z prowadnic. Ilość montowanych
zabezpieczeń przeciwwiatrowych (najczęściej ze stali sprężynowej) zależy
od wymiarów bramy, wymagań dotyczących obciążeń wiatrem i warun-
ków montażowych. Dzięki nim (np. systemowi ochrony prowadzenia)
szybkobieżne bramy przemysłowe wytrzymują obciążenia wiatrem
o prędkości do 120, a nawet 160 km/h. W obiektach, w których bramy
o napędzie elektrycznym są jedyną drogą wyjścia, powinien znajdować
się system przeciwwagi, kołowrót łańcuchowy lub mechanizm rozłącze-
nia, umożliwiający ręczną obsługę bramy (korba awaryjna).
Zewnętrzne bramy szybkobieżne są narażone na uszkodzenia częściej
niż bramy wewnętrzne. Dlatego warto zainwestować w zabezpieczenia
przeciwkolizyjne, np. system AntiCrash czyli ochronę przeciwnajazdową
uruchamianą manualnie lub automatycznie. Inne rozwiązanie stanowi
przypodłogowy profil SoftEdge, w którym schowany jest radiowy wy-
łącznik zderzeniowy. Wmomencie, kiedy profil wypada z prowadnicy,
wyłącznik zderzeniowy wysyła sygnał do systemu sterowania i następuje
natychmiastowe zatrzymanie urządzenia.
Niektóre bramy rolowane wyposażone są w system samonaprawia-
nia się kurtyny, który w przypadku wypadnięcia bramy z prowadnic
ustawia ją poprzez automatyczny manewr otwarcia lub zamknięcia.
Monitorowanie przedpola bram zapewniają m.in.:
• urządzenia radarowe wykrywające przedmioty w ruchu oraz ak-
tywne czujniki podczerwieni lokalizujące obiekty nieruchome;
• pętla indukcyjna, która generuje pole magnetyczne i wykrywa
obiekty metalowe znajdujące się w polu działania;
• sygnał radiowy między odbiornikiem i nadajnikiem (z jednym lub
większą liczbą kanałów), dzięki któremu otworzyć lub zamknąć bra-
mę można wyłącznie za pomocą pilota zdalnego sterowania.
Zewnętrzne nadzorowanie drogi przejazdu i wykrywanie przeszkód
gwarantują:
• krawędź zamykająca z czujnikami optycznymi lub fotokomór-
ka wyprzedzająca, czyli bezdotykowy automatyczny mechanizm
zabezpieczający (przeciążeniowy), który rozpoznaje, z odpowiednim
wyprzedzeniem, utrudnienia i ludzi znajdujących się w obszarze pra-
cy bramy. Zanim dotknie przeszkody zatrzymuje się i natychmiast
unosi w górę. Fotokomórki dostępne są w wersjach z reflektorem
oraz z nadajnikiem i odbiornikiem;
• krata świetlna zintegrowana z ościeżnicą, która monitoruje płasz-
czyznę zamykania płyty bramy do wysokości 2500 mm. Ma szerszy
obszar wykrywania niż fotokomórka i zapewnia odpowiednio więk-
szy stopień bezpieczeństwa, niemal eliminując możliwość doznania
obrażeń lub uszkodzenia przedmiotów. Krata świetlna czujnika
doskonale sprawdza się w przypadku przewożenia ładunków o zróż-
nicowanych wymiarach. Nie może być jednak stosowana w bramach
segmentowych z wbudowanymi drzwiami przejściowymi, bez wy-
stającego progu. Natomiast montuje się ją w istniejących bramach
z zabezpieczeniem krawędzi zamykającej z czujnikami optycznymi.
Bezpieczeństwo przeładunku zapewniają również systemy wspomaga-
nia dokowania z czujnikami ultradźwiękowymi, umieszczonymi w płycie
bramy, które rozpoznają samochód ciężarowy cofający się z zamkniętymi
drzwiami i sterują sygnalizacją świetlną (zielony–żółty–czerwony). Po-
dobne funkcje może pełnić np. odległościomierz wbudowany w odbojni-
cę najazdową, rozpoznający dystans dzielący samochód ciężarowy od sta-
cji przeładunkowej. Istnieją również systemy monitorowania i sterowania
całym procesem przeładunku, które analizują informacje płynące np.
z czujników umieszczonych w blokadzie kół i odbojnicy najazdowej,
a następnie nawigują ustalonymi funkcjami blokad i sygnałów.
Sterowanie i obsługa
Napędy oraz sterowania do bram i ramp przeładunkowych powinny
pochodzić od jednego producenta, ponieważ gwarantuje to ich dużą
kompatybilność (ujednoliconą obsługę, wielkość obudowy i identyczne
Szybkobieżne bramy przemysłowe i systemy przeładunkowe
PATRON
TEMATU
Hörmann Polska sp. z o.o.
infolinia 801 500 100,
fot. Hörmann Polska
Fot. 3. Uszczelnienia bramowe skutecznie chronią przed czynnikami atmosferycznymi i stratami ciepła,
a także zapewniają bezpieczny przeładunek
1...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,...80