46
stropem nie marnuje się powierzchnia użytkowa hali. Jeśli brak miejsca
uniemożliwia wewnętrzne mocowanie, lepiej wybrać bramę rolowaną
montowaną od strony zewnętrznej. W zależności od tego, czy brama ma
być jedynie przejazdowa, czy umieszczona w doku przeładunkowym,
trzeba wziąć pod uwagę wysokość rampy, rodzaj przeładowywanych
towarów, wielkość i wyposażenie obsługiwanych modeli aut, zastosowa-
nie naprowadzaczy kół (lub ich brak), wysokość wózka widłowego oraz
typ rampy. Podczas doboru bram i systemu przeładunkowego trzeba też
uwzględnić kierunek poruszania się pojazdów oraz wymaganą wielkość
placu manewrowego. Istotna jest także przestrzeń do otwierania drzwi
pojazdów oraz zapewnienie dobrej widoczności kierowcom.
W przypadku towarów wartościowych narażonych na ryzyko
kradzieży lub podlegających ocleniu, warto wykorzystać wariant
bezpiecznego przeładunku, np. z systemem Dobo, który pozwala na
dokowanie z zamkniętymi drzwiami. Dzięki temu naczepę lub konte-
ner wymienny można zostawić bez nadzoru na stacji przeładunkowej.
W chłodniach taki system wykorzystuje się zwykle wraz z ocieplanym
dokiem przeładunkowym.
❘ ❘ ❘
Dodatkowe elementy bram i akcesoria przeładunkowe
Drzwi przejściowe
umożliwiają przejście pracownikom bez koniecz-
ności podnoszenia całej bramy. W bramach segmentowych drzwi
są umieszczone w aluminiowej ramie centralnie, z lewej lub prawej
strony. Dostępne są rozwiązania z wyjątkowo płaskim progiem ze stali
nierdzewnej (5–13 mm), który ułatwia przechodzenie. W płaszczach
bram rolowanych wycina się „drzwi” w kształcie litery T. Jeśli są one
zamontowane w skrzydle bramy z napędem elektrycznym, powinno
się w nim zainstalować wyłącznik krańcowy, umożliwiający otwarcie
bramy tylko wtedy, gdy drzwi są zamknięte, co zapobiegnie zatrza-
śnięciu się w nich personelu. Jeśli obok bramy jest wystarczająca
ilość miejsca, można zamontować dopasowane do niej drzwi boczne,
które oddzielą ruch pieszych i pojazdów transportowych, a także
spełnią funkcję wyjścia ewakuacyjnego. Dostępne są lewe lub prawe,
otwierane do środka bądź na zewnątrz.
Akcesoria przeładunkowe
(np. naprowadzacze kół, odbojnice lub
lampy dokowe) są wykorzystywane w celu zwiększenia bezpieczeń-
stwa i płynności prac przeładunkowych. Do najczęściej stosowanych
należą:
• słupki oznakowania najazdu – ustawione na zewnątrz zapobiegają
najechaniu pojazdu na uszczelnienie bramy lub uderzeniu w ścianę
hali, umieszczone wewnątrz chronią prowadnice bramy przed uszko-
dzeniem, np. przez wózek widłowy.
• naprowadzacze kół – o prostych lub wyprofilowanych kształtach,
montowane na nawierzchni dojazdu do stanowisk przeładunkowych.
Mogą być zalewane lub przykręcane. Ułatwiają kierowcom skierowa-
nie pojazdu do stacji przeładunkowej lub pod uszczelnienie bramy.
• system unieruchamiania pojazdów (tzw. blokada kół) – zintegro-
wany z naprowadzaczami kół, hydrauliczny mechanizm blokujący
(np. system Combilok), który zabezpiecza przed przedwczesnym od-
jechaniem pojazdu w trakcie przeładunku. Dostępne są także blokady
z czujnikiem przesyłającym sygnał zwolnienia rampy po rozpoznaniu
prawidłowego ustawienia kół pojazdu.
• odbojnice (odboje) najazdowe – przykręcone lub przyspawane do
ściany budynku (ew. poprzez płyty lub konsole montażowe) elementy
gumowe, stalowe lub poliuretanowe, które skutecznie amortyzują
siły wywierane przez napierający pojazd, chroniąc go oraz elewację
budynku przed ewentualnym uszkodzeniem. Zaleca się montaż po
minimum dwie odbojnice dla jednego stanowiska przeładunkowego.
• oświetlenie stanowiska przeładunkowego – za pomocą lamp do-
kowych (np. reflektorów halogenowych lub energooszczędnych lamp
LED), z możliwością regulacji we wszystkich kierunkach. Instaluje się
je w bliskim sąsiedztwie otworu bramowego. Skutecznie doświetlają
wnętrze doku oraz pojazdu ciężarowego w czasie przeładunku, zapew-
niają wygodną obsługę i poprawiają bezpieczeństwo pracy.
Szybkobieżne bramy przemysłowe i systemy przeładunkowe
KOMENTARZ EKSPERTA
Bramy przemysłowe o bardzo dobrej izolacyjności cieplnej –
SPU 67 Thermo
Odpowiedzią firmy Hörmann na stały wzrost cen energii są
bramy i drzwi o coraz lepszych właściwościach termoizolacyj-
nych. Aktualnie oferujemy segmentowe bramy przemysłowe
z płytą o grubości 67 mm, z przegrodą termiczną, które
znajdują zastosowanie zarówno w logistyce świeżych produk-
tów, jak i w innych halach magazynowych lub produkcyjnych,
gdzie ważne jest oszczędzanie energii.
Dostępne są one w kilku wersjach. Najlepszą termoizolacyj-
ność zapewniają bramy SPU 67 Thermo. Wykonane z bardzo
wytrzymałych stalowych segmentów wypełnionych pianką
poliuretanową, osiągają znakomity współczynnik przenikania
ciepła dzięki przegrodzie termicznej na obu końcach segmen-
tów. Rozwiązanie to ogranicza skraplanie się pary wodnej
wewnątrz hali, także przy ekstremalnie niskich temperaturach
panujących na zewnątrz. W bramach, w których dodatkowo
zastosowano profil ThermoFrame, oddzielający termicznie
ościeżnicę od murowanej ściany budynku, współczynnik prze-
nikania ciepła U może wynosić nawet 0,51 W/(m
2
K).
Nowe bramy SPU 67 Thermo sprawdzą się przede wszystkim
w chłodniach i logistyce świeżych produktów. W obiektach
przemysłowych i użytkowych znajdą zastosowanie bramy
APU 67 Thermo z energooszczędnymi segmentami prze-
szklonymi lub w odpowiednich kombinacjach z segmentami
SPU 67 Thermo. Bramy w wersji Thermo opcjonalnie mogą
zostać wyposażone w przeszklenia i/lub drzwi przejściowe.
Krzysztof Horała
prezes Hörmann Polska sp. z o.o.
PATRON
TEMATU
Hörmann Polska sp. z o.o.
infolinia 801 500 100,
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...80