43
• rolowane, których płaszcz jest zwijany na bęben zamontowany na
nadprożu. Zazwyczaj ich mechanizmy, bęben i prowadnice zajmują
niewiele miejsca, dlatego mieszczą się na bardzo wąskim nadprożu.
Standardowe modele mają ograniczoną izolacyjność cieplną, a także
nie chronią skutecznie przed złodziejami. Często stosuje się je jako
bramy zewnętrzne, przed którymi montuje się np. typowe bramy
segmentowe, zamykane dopiero na koniec dnia pracy. Dostępne są
również rozwiązania przeznaczone do pomieszczeń specjalnych
(chłodni lub mroźni), np. podwójna rolowana kurtyna PVC
z podgrzewaną przestrzenią o szer. 250 mm między płaszczami.
• harmonijkowe (nazywane też składanymi) o samonośnej konstrukcji,
zamykające duże otwory lub montowane tam, gdzie brakuje miejsca
na bęben (niskie hale, antresole itp.). Zazwyczaj wyposażone są w jedną
przezroczystą sekcję. Mają przeciwwiatrowe profile z wysokiej jakości
aluminium, umieszczone poziomo w określonych odstępach na całej
wysokości bramy i poprzez system pasów składane są w harmonijkę
pod nadprożem. Możliwe jest również zamontowanie ich do ściany hali
lub od zewnętrznej strony otworu. Dostępne są bramy wielkogabaryto-
we (nawet do 35 m wys. i 20 m szer.) wyposażone w podwójne, bardzo
wytrzymałe pasy napinające i odpowiednio szerokie prowadnice.
❘ ❘ ❘
Podstawowe elementy systemów przeładunkowych
Rampy przeładunkowe
(zwane też platformami, mostami prze-
ładunkowymi, pomostami) to elementy konstrukcji budynku lub
zewnętrznego stanowiska przeładunkowego, służące do wyrówny-
wania różnic w wysokości lub odległości pomiędzy posadzką hali a po-
wierzchnią załadunkową samochodu. Ułatwiają szybki i bezpieczny
przeładunek towarów. Stalowa konstrukcja ramp powinna być zgodna
z przepisami normy PN-EN 1398, a ich wielkość przystosowana do
przewidzianego udźwigu. Mogą być montowane samodzielnie (na
zewnątrz hali lub wewnątrz tuż za bramą) bądź jako element doku
przeładunkowego. Pod względem napędu i typu obsługi wyróżnia się
dwa główne rodzaje ramp:
• mechaniczne – stosowane w stacjach przeładunkowych, przezna-
czonych do obsługi ujednoliconego parku maszynowego, czyli samo-
chodów ciężarowych ze skrzynią ładunkową na podobnej wysokości.
Dostępne w wersjach ze składaną lub wysuwaną klapą. Zazwyczaj
steruje się nimi ręcznie, za pomocą dźwigni.
• hydrauliczne – umożliwiają obsługę różnego rodzaju samochodów
ciężarowych, niwelując nawet duże różnice wysokości (do 5 m) między
poziomem rampy i skrzyni ładunkowej. Dostępne ze składaną lub
wysuwaną klapą sterowaną przez system elektrohydrauliczny. Elementy
ramp powinny być wykonane z jednego kawałka materiału, natomiast
szersze i dłuższe modele wymagają dokładnego i starannego zespawania
płyt w jednolitą, stabilną platformę.
Uszczelnienia bramowe
(zwane też fartuchami) zapewniają ochronę
strefy przeładunku przed wpływem warunków atmosferycznych, ogra-
niczają straty ciepła w hali, a także uniemożliwiają wejście osobom po-
stronnym, gdy przy otwartej bramie stoi pojazd. Elementy uszczelnienia
są trwale zamontowane na elewacji wokół bramy i połączone z rampami,
dzięki czemu nie trzeba instalować zadaszeń lub doków przeładunko-
wych. Efektywność uszczelnień bramowych zależy przede wszystkim od
ich optymalnego dostosowania do danej sytuacji przeładunkowej i doku-
jących pojazdów, dlatego producenci proponują kilka rozwiązań:
• uszczelnienia klapowe – z montowanych na ramie, elastycznych
fartuchów czołowych (ze stali ocynkowanej) i bocznych (z trwałego
tworzywa PVC), które pod naporem dokującego pojazdu uginają
się, zapobiegając uszkodzeniu konstrukcji ramowej;
• uszczelnienia pneumatyczne – składają się z poduszek pneuma-
tycznych (górnej i bocznych), które dokładnie przylegają do nacze-
py; nie ograniczają wymiarów otworu i przystosowują się do różnej
wielkości pojazdów ciężarowych;
• uszczelnienia dociskowe – to zazwyczaj stałe poduszki boczne
i górne wypełnione pianką, z poszyciem z plandek ze wzmocnionego
tworzywa sztucznego; osłaniają przejście między tylną stroną sa-
mochodu a halą, oraz szczelinę powstającą między pojazdem a jego
otwartymi drzwiami.
Doki/domki przeładunkowe
(dostawiane stanowisko przeładunkowe
– DSP) to kompletna konstrukcja ustawiana przed halą (prostopadle
lub pod kątem), składająca się z podestu z rampą przeładunkową, kon-
strukcji dachu i ścian z wypełnieniem oraz otworu przeładunkowego
z uszczelnieniem bramy. Mogą współpracować z urządzeniami techniki
przeładunkowej, takimi jak mosty przeładunkowe, bramy przemy-
słowe oraz odbojniki gumowe i naprowadzacze kół. Doki sprawdzają
się głównie tam, gdzie konstrukcja hali uniemożliwia montaż rampy
wewnętrznej lub podjazd samochodem bezpośrednio pod nią, a także
przy przeładunku towarów wrażliwych na temperaturę.
❘ ❘ ❘
Parametry bezpieczeństwa oraz właściwości użytkowe
bram i systemów przeładunkowych
Od 1 maja 2005 r. wszystkie bramy sprzedawane na rynku europej-
skim muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa oraz funkcjonowania dla
bram i barier, służących głównie zapewnieniu bezpiecznego dostępu
do towarów i pojazdów, używanych i obsługiwanych przez personel
m.in. w obiektach przemysłowych, opracowane w normie europejskiej
EN 13241-1. Informuje ona także o konieczności przeprowadzenia
PATRON
TEMATU
Hörmann Polska sp. z o.o.
infolinia 801 500 100,
Hale Przemysłowe 2014
fot. Hörmann Polska
Fot. 2. Rampa firmy Hörmann ze zintegrowaną technologią RFID – pozwala na sprawną rejestrację
danych z dokumentów przewozowych bezpośrednio z palety
1...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,...80