45
okablowanie). Umożliwia to również połączenie sterowania rampy
i bramy. Większość bram szybkobieżnych jest obsługiwanych za pomocą
elektronicznej tablicy sterowniczej, wyposażonej w przetwornicę czę-
stotliwości, co zwiększa prędkość jej otwierania i zamykania, odciąża cały
mechanizm i wielokrotnie wydłuża żywotność urządzenia. Przetwornica
częstotliwości zapewnia przemieszczanie się bramy w położenia krańcowe
z niższą prędkością. Dzięki łagodnemu przyspieszaniu i hamowaniu
podczas pracy, elementy bramy nie zużywają się zbyt szybko. System
sterowania umożliwia również programowanie regulacji zatrzymania
bramy u góry i na dole, przyśpieszenia, zwolnienia, a także wybór pręd-
kości oraz stopniowanie czasu oczekiwania. Niektóre elektroniczne tablice
sterownicze pozwalają też na podłączenie do systemów przemysłowych
sieci danych, jak również zdalne sterowanie bramy.
Przełączniki przyciskowe są używane głównie w przejściach dla ludzi
i sprawdzają się np. gdy pracownik ma zajęte ręce. Przełącznik pociągowy
(tzw. „wędka”) jest zwykle instalowany w przejazdach dla wózków widło-
wych, dzięki czemu operator może go obsługiwać bezpośrednio z pojazdu.
Centrale sterujące kierują pracą ramp przeładunkowych (np. wysu-
waniem, opuszczaniem i chowaniem klapy), a także pneumatycznymi
uszczelnieniami bramy, oświetleniem, światłami ruchu, sensorami bram
i blokadami kół. Kontrola procesów umożliwia sterowanie, monitoro-
wanie i zarządzanie całym systemem. Urządzenia nawigujące mogą być
wyposażone w tryb energooszczędny, który pozwoli obniżyć koszty
zużycia energii elektrycznej o blisko 80%.
Parametry użytkowe bram i systemów przeładunkowych
Szybkobieżne bramy przemysłowe mają zazwyczaj wymiary dostosowa-
ne do wielkości najczęściej obsługiwanych samochodów dostawczych.
Standardowe wymiary bram segmentowych to 5 x 6 m, ale w ra-
mach możliwości technicznych konkretnego typu, mogą występować
w innych rozmiarach. Bramy rolowane i składane sprawdzą się jako
zamknięcia dużych otworów np. 10 x 6 m. Dla wielkogabarytowych
dostępne wymiary sięgają do wysokości 35 m i szerokości 20 m. Bramy
szybkobieżne montowane w halach przemysłowych i magazynowych
otwierają się zdecydowanie szybciej (nawet 20 razy) niż zwykłe bramy
segmentowe. Zazwyczaj otwierają się one z prędkością od 0,3 do 3 m/s,
a zamykają od 0,5 do 2,5 m/s.
Wymagania dotyczące odporności bram szybkobieżnych na obciążenie
wiatrem podane są w normie PN-EN 12424. Określa ją klasa odpor-
ności wiatrowej w warunkach największego obciążenia, np. klasa 2 –
0,45 kN/m
2
, tj. 96 km/h; klasa 3 – 0,7 kN/m
2
, tj. 120 km/h. Zwykle
bramy wytrzymują napór wiatru o prędkości 100–120 km/h, są jednak
rozwiązania umożliwiające oparcie się podmuchom sięgającym nawet
do 160 km/h.
Izolacyjność cieplną, jaką powinny zapewniać ocieplane bramy szybko-
bieżne, określa norma PN-EN 12428. Podstawowe rozwiązania mają
współczynnik przenikania ciepła U na poziomie 1,2–3,5 W/(m
2
K). Jego
wartość zależy od grubości i rodzaju izolacji w panelach. W halach, które
są ogrzewane lub panuje w nich temperatura znacznie niższa od tej na
zewnątrz (np. chłodnie, mroźnie) powinny być montowane dobrze
uszczelnione bramy segmentowe o grubszych panelach, np. wyposa-
żonych w przegrodę termiczną, która zapewni współczynnik przeni-
kania ciepła U na poziomie 0,3–1,9 W/(m
2
K). W przypadku bram
rolowanych uzyskanie wysokiej izolacyjności termicznej jest trudniejsze.
Dobrym rozwiązaniem jest zestawienie ich z ocieplaną bramą seg-
mentową, montowaną od zewnątrz. Szybkobieżne bramy montowane
w halach przemysłowych i magazynowych powinny być także odporne
na przenikanie wody (PN-EN 12425) oraz mieć odpowiednio niską
przepuszczalność powietrza (PN-EN 12426, np. klasa 1 – 24 m
3
/(m
2
h),
klasa 2 – 12 m
3
/(m
2
h)).
W niektórych halach wymagana jest odpowiednia izolacyjność aku-
styczna bramy szybkobieżnej (PN-EN 52210), zapewniająca komfort
osobom przebywającym na zewnątrz. Istotny jest również poziom hałasu
emitowanego przez bramę podczas jej otwierania i zamykania.
Udźwig ramp przeładunkowych to najczęściej 60 kN (nośność znamio-
nowa wg PN-EN 1398). Możliwe jest jednak zaprojektowanie większej
nośności – nawet do 180 kN. Klapa (warga) rampy, w zależności od
rodzaju i wielkości najczęściej obsługiwanych pojazdów, powinna mieć od-
powiednio dobraną długość i szerokość, tak by zapewniała dostateczną po-
wierzchnię przylegania zgodną z PN-EN 1398 (zazwyczaj 100–150 mm).
Trzeba także uwzględnić głębokość odbojnic najazdowych montowanych
na rampie i na pojeździe, które zapewniają odstęp między nimi.
Rampy mogą być wyposażone w powłoki antypoślizgowe lub wycisza-
jące, które poprawiają komfort pracy. Mocowane wewnątrz hali powin-
ny mieć uszczelnienie wokół platformy, które zapobiega powstawaniu
przeciągów i wydostawaniu się ciepłego powietrza na zewnątrz.
Doki przeładunkowe muszą być zaprojektowane tak, by wytrzymywały
obciążenie śniegiem i wiatrem. Elementy ścian i zadaszenia doków moż-
na ocieplić, co pozwoli na ograniczenie strat ciepła podczas przeładunku
towarów.
❘ ❘ ❘
Kryteria doboru bramy i systemu przeładunkowego
Podstawowym kryterium doboru bramy jest natężenie ruchu pojazdów.
Ważne jest również przeznaczenie hali lub pomieszczenia zlokalizowa-
nych tuż za otworem. Pozwala to przewidzieć wymagane parametry
bramy oraz warunki panujące we wnętrzu. W ogrzewanych halach
produkcyjnych lub magazynach (np. świeżych produktów spożywczych)
powinny być montowane ocieplane bramy segmentowe, natomiast
w mroźniach – chroniące przed nadmiernym wpływem ciepłego
powietrza z zewnątrz. Bramy szybkobieżne z PVC najczęściej spraw-
dzają się tam, gdzie wymiana powietrza i temperatury powinna być jak
najmniejsza (m.in. w zakładach produkcyjnych przemysłu spożywczego,
farmaceutycznego lub wielkopowierzchniowych magazynach). Ważny
jest także wybór odpowiedniego typu prowadzenia, zwłaszcza w halach
z suwnicami lub magazynach wysokiego składowania, w których za
bramą musi pozostać wolna przestrzeń. W zależności od wymagań archi-
tektonicznych można wybrać prowadzenie normalne, dla niskiego nad-
proża, wysokie lub uwzględniające nachylenie dachu. Najmniej miejsca
nad otworem zajmują bramy segmentowe spiralne i elastyczne – tworzą
ścisły zwój za nadprożem (lub pod nim). Dzięki temu z boków i pod
Hale Przemysłowe 2014
PATRON
TEMATU
Hörmann Polska sp. z o.o.
infolinia 801 500 100,
1...,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46 48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,...80