warsztat architekta
59
przyciąganie uwagi odbiorców, ale nie tylko – stanowi nośnik
kultury, rozrywki czy komunikacji z odbiorcą. Dzięki temu inte-
rakcja z widzami może odbywać się na różnych płaszczyznach.
Nie wiadomo do końca, w jakim kierunku się to rozwinie, ale
w miarę upływu czasu ta dziedzina może urosnąć do rangi
sztuki, w której projektanci będą multimedialnymi artystami.
Warto podkreślić, że zastąpienie tradycyjnych sposobów ilumi-
nacji budynków modułami LED przyniosło znaczne oszczędno-
ści finansowe, co pozwoliło uzyskać szereg możliwości dekora-
cyjnego i funkcjonalnego oświetlenia nawet dużych obiektów.
Realizacja multimedialnych fasad wymaga wiedzy obejmującej
wiele dziedzin: budownictwo, pozyskiwanie energii ze źródeł
odnawialnych, nowoczesne instalacje, informatykę i sztukę [8].
Jak wspomniano, tego rodzaju elewacje mogą stanowić nośnik
do interakcji z odbiorcami, a co za tym idzie – zapewnić nową
jakość przestrzeni pomiędzy budynkami. Ponadto mocno przy-
ciągają uwagę, dlatego często wykorzystuje się je do prezentacji
różnego rodzaju reklam. W przeszłości nie były one powiązane
z wydarzeniami, które odbywały się wewnątrz budynku, przez
co przestrzeń miejska nie była atrakcyjna. Aby temu zapobiec
reklama musi współgrać z bryłą i funkcją obiektu, gdyż wpływa
na ogólny obraz miasta. Dobrym przykładem jest tutaj Stadion
fasady
Katarzyna Szmuryło
abc specjalisty
multimedialne
Fasady multimedialne są symbolem nowoczesności
i z niesłabnącą popularnością przyciągają odbiorców,
a także fascynują architektów, dzięki możliwości
kształtowania płaszczyzn elewacji przy pomocy
światła zamkniętego w diodach LED. Mówi się, że
fasada multimedialna jest czymś więcej, niż tylko
elementem wykończenia, gdyż tworzy nowy dialog
pomiędzy postępującą cyfryzacją społeczeństwa
a przestrzenią miejską. Te nowoczesne rozwiązania
ożywiają przestrzeń miasta, nie pozwalają przejść
obok siebie obojętnie, przyciągając uwagę, ale mogą
również oddziaływać na odbiorcę w oddali.
Terminu „multimedia” użyto w 1965 roku do określenia przed-
stawienia Andy’ego Warhola. Było ono połączeniem muzyki
rockowej, kina, eksperymentalnego oświetlenia i performan-
ce’u. Z biegiem czasu nabierał on innych znaczeń, by w latach
90. odnosić się do wykorzystania kilku mediów elektronicznych,
np. filmu, obrazu, dźwięku i tekstu. Multimedia obecnie znajdują
zastosowanie również w architekturze, a dzięki zdolnościom
technicznym, analitycznym i kreatywnym projektantów pozwa-
lają rozwijać tę dziedzinę. Dzisiejsza architektura ma na celu
1
1.
Ściana zeroenergetyczna
budynku Greenpix w Pekinie, Chiny,
fot.
Katarzyna Szmuryło
architekt, designer,
absolwent Politechniki
Lubelskiej; interesuje się
współczesną architekturą
(ok. 30 publikacji)
i sztuką oraz street
artem