64
abc specjalisty
warsztat architekta
fasady multimedialne
technologiczne. Wspaniałe jest to, że obserwator może współ-
uczestniczyć w tworzeniu projekcji. Przykładem interaktywnego
programowania fasad jest LED Action Madryt w Hiszpanii. Projekt
został realizowany na zlecenie Rady Miasta Madrytu (fot. 10) przy
wykorzystaniu nowoczesnych koncepcji, ma mieć walor typowo
estetyczny oraz służyć zwiększaniu popularności obszarów miej-
skich. Ma na celu zachęcanie głównie młodych ludzi do tworzenia,
studiowania i propagowania kultury cyfrowej, a jednocześnie
wyjście naprzeciw potrzebom coraz bardziej cyfrowego społe-
czeństwa. Zasada działania tej technologii polega na przetwarzaniu
impulsów pochodzących z zewnątrz, na podstawie parametrów
ruchu, które są zapisywane za pomocą kamer sensorów lub
oprogramowania w czasie rzeczywistym i przetwarzane w pro-
jekcji multimedialnej o pow. 144 m
2
. Teraz projektant może nie
tylko nastawiać się na odbiorcę multimedialnego spektaklu, lecz
także użyć mediów do stworzenia interaktywnej architektury.
Ekran składa się z macierzy diod RGB LED, został on zamonto-
wany na istniejącej fasadzie. Jest regularnie wykorzystywany do
interaktywnych gier, które można oglądać na specjalnie do tego
przygotowanych miejscach, w odpowiedniej odległości od fasady.
W efekcie ten tętniący życiem plac Plaza de Las Letras stał się
atrakcją zarówno dla społeczności lokalnej, jak i turystów [10].
Nowe formy oświetlenia i obrazowania jako element
architektury stadionów
System oświetleniowy na stadionie wpływa na atmosferę wśród
kibiców przed wejściem na obiekt oraz komunikuje się z prze-
chodniami. Potrafi też odpowiednio budować napięcie poprzez
wyświetlanie odpowiedniej treści, kolorów czy zmianę natęże-
nia światła, np. po zdobyciu gola. Dzięki możliwości dowolnej
konfiguracji oświetlenia, stadion można również dostosować
do innych wydarzeń, np. koncertów. Elewację warszawskiego
Stadionu Narodowego z 2011 roku (fot. 11) stanowią płyty
z siatki perforowanej wykonane w formie koszyka. Iluminacja
składa się z 1648 opraw, a te z 36 modułów LED dużej mocy
w kolorach białych lub czerwonych [5].
Detal architektoniczny czy medialny?
Mówi się, że związek pomiędzy architekturą a elektroniką jest
detalem medialnym. Kształtowanie architektury przy pomocy
multimediów, czyli połączenia kilku różnych form, tj. tekstu, gra-
fiki, animacji czy projekcji wideo lub iluminacji, stanowi zarówno
nowy środek przekazu informacji w przestrzeni miejskiej, jak
i nowoczesnej architektury. Budynki z systemami medialnymi
dodatkowo wyróżniają się i odzwierciedlają obecne możliwości
4. K. Szmuryło, „Fasada inspirowana
technologią. Część 4: Systemy multi-
medialne”, „Świat Szkła” 7–8/2016.
5. M. Okoń, „Imagic Weave”,
6.
7. L. Menzel, „Facades: design, con-
struction & technology”, Brown 2012.
8.
9. B. Stelmach, „Teatr w Budowie.
Dziennik podróży”, Ośrodek Brama
Grodzka – Teatr NN, Lublin 2016.
10.
Literatura
1. J. Tarajko-Kowalska, „Fasady
medialne – dynamiczna gra barwy
i światła”, monografia Politechniki
Krakowskiej, styczeń 2012.
2. B. Konarzewska, „Detal medial-
ny – od zamysłu projektowego do
proponowanych rozwiązań tech-
nicznych”, Wydział Architektury
Politechniki Gdańskiej, styczeń 2011.
3. B. P. Jękot, „Integracje OZE/URE
z architekturą”, „Felieton ilustrowany”
7/2011.
11
11.
Stadion Narodowy w Warszawie,
fot.