Obiekty Mieszkalne 2019 - page 96

Bezpieczeństwo pożarowe garaży podziemnych
92
Stanowiska postojowe dla osób niepełnosprawnych należy sytuo-
wać na poziomie terenu lub na kondygnacjach dla nich dostęp-
nych. Dodatkowo trzeba zainstalować urządzenia dźwigowe lub
inne umożliwiające transport pionowy.
Posadzka garażu powinna mieć spadek do wewnętrznego lub
zewnętrznego wpustu kanalizacyjnego. Krawędzie oraz otwory
znajdujące się w posadzce należy ograniczyć obrzeżem o wysokości
30 mm, a próg wyprofilować, dzięki czemu możliwy będzie prze-
jazd wózka inwalidzkiego przy jednoczesnym zablokowaniu spływu
wody na zewnątrz i na niższy poziom garażu.
Jeżeli garaż jest połączony z budynkiem, należy wykonać przed-
sionek przeciwpożarowy zamykany drzwiami o klasie odporności
ogniowej EI30, wentylowany co najmniej grawitacyjnie. Wymaga-
nia te nie dotyczą budynków jednorodzinnych i rekreacji indywi-
dualnej. Przedsionek nie jest konieczny przed dźwigiem oddzie-
lonym od garażu drzwiami o klasie odporności ogniowej co
najmniej EI60.
Klasa odporności pożarowej
Wymagania dotyczące bezpieczeństwa pożarowego garaży przyj-
muje się jak dla budynków produkcyjnych i magazynowych (PM),
których klasę odporności pożarowej należy określać jak dla
obiektów o obciążeniu ogniowym do 500 MJ/m
2
(pod warun-
kiem wykonania ich z materiałów nierozprzestrzeniających
ognia). Warto jednak zastanowić się, czy można tak postępować
w przypadku urządzeń typu
double park
(podnośników umożli-
wiających parkowanie dwóch samochodów na jednym miejscu
postojowym, jeden nad drugim), które stają się coraz popular-
niejsze (ze względu na możliwości ograniczenia kosztów inwe-
stycji i potrzebnego miejsca). Biorąc po uwagę kwestię gęstości
obciążenia ogniowego, należy podkreślić, że będzie ono zdecy-
dowanie większe. W związku z tym podczas projektowania takich
garaży architekt i rzeczoznawca ds. zabezpieczeń ppoż. każdora-
zowo powinni przeanalizować, czy w związku z pojawieniem się
wspomnianych rozwiązań nadal można korzystać z zapisów § 275
ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpo-
wiadać budynki i ich usytuowanie, i przyjmować gęstość obciąże-
nia ogniowego Q
d
< 500 MJ/m
2
. Może okazać się, że w związku
z dużą liczbą takich urządzeń w garażu (montowane są one cza-
sem jedynie w kilku miejscach), należy przyjąć wyższą wartość
gęstości obciążenia ogniowego, a co za tym idzie, zakładana
moc pożaru będzie większa.
W przypadku montażu instalacji tryskaczowej trzeba dostosować
ją do sposobu parkowania samochodów, uwzględniając wyma-
gania dotyczące ochrony automatycznych systemów parkowania
określonych w wytycznych „Projektowanie i instalowanie” VdS CEA
4001pl: 2008-11 (03). W garażach z urządzeniami
double park
należy projektować dodatkowy poziom linii tryskaczowej, umożli-
wiający gaszenie samochodów zlokalizowanych niżej.
Ponadto trzeba wydzielić strefy pożarowe obejmujące pomieszcze-
nia techniczno-gospodarcze, przestrzenie komunikacyjne łączące
garaż z pozostałymi częściami budynku, komórki lokatorskie poje-
dyncze lub w zespołach oraz boksy garażowe, które utrudniają
działania ratowniczo-gaśnicze oraz obniżają sprawność wentyla-
cji oddymiającej.
Zgodnie z przepisami miejsca, które nie mogą być zagospoda-
rowane jako postojowe dla samochodów, można przeznaczyć na
przechowywanie jednośladów i wydzielić siatką lub kratą stano-
wiącą zabezpieczenia antykradzieżowe. W takich pomieszcze-
niach obowiązuje całkowity zakaz magazynowania oraz zabu-
dowy regałami.
Powierzchnia strefy pożarowej
Strefa pożarowa garażu zamkniętego nie powinna przekraczać
5000 m
2
, chociaż może zostać powiększona o 100%, jeżeli:
• zastosowano stałe samoczynne urządzenia gaśnicze (SUG)
wodne,
• wykonano ściany o odporności ogniowej EI30 (pełne, od
posadzki do poziomu zapewniającego prześwit pod stropem
o wysokości od 0,1 do 0,5 m na całej ich długości), oddzielające
od siebie nie więcej niż po 2 stanowiska postojowe.
W garażu zamkniętym obejmującym więcej niż dwie kondygna-
cje podziemne lub znajdującym się poniżej drugiej kondygnacji
podziemnej należy stosować SUG wodne. Dodatkowo jeżeli strefa
pożarowa nie ma bezpośredniego wjazdu/wyjazdu z budynku lub
gdy jej powierzchnia przekracza 1500 m
2
, należy zastosować insta-
lację wentylacji oddymiania uruchamianą w przypadku wykrycia
dymu.
Wentylacja
W spalinach powstających w wyniku pracy silnika samochodu czy
w oparach benzyny znajduje się wiele substancji trujących, dla-
tego garaż powinien zapewniać odprowadzanie zanieczyszczo-
nego powietrza na zewnątrz oraz dostarczanie świeżego. Wyróżnić
można kilka sposobów skutecznej wentylacji garaży zamkniętych
i otwartych – naturalna, grawitacyjna i mechaniczna.
fot. Shutterstock
Fot. 1. Urządzenia typu
double park
, umożliwiające parkowanie dwóch pojazdów na
jednym miejscu
1...,86,87,88,89,90,91,92,93,94,95 97,98,99,100,101,102,103,104,105,106,...142
Powered by FlippingBook