Obiekty Mieszkalne 2019 - page 100

96
Bezpieczeństwo pożarowe garaży podziemnych
Projektując ewakuację przez wjazd/wyjazd, należy zwrócić także
uwagę na ukształtowanie terenu za wyjściem oraz możliwość ewa-
kuacji w tzw. miejsce bezpieczne poza budynkiem. Za wjazdem/
wyjazdem zazwyczaj znajduje się rampa zjazdowa, przystosowana
do przejazdu samochodów. Wymagania postawione względem
pochylni przeznaczonych do ruchu pieszego są jednak bardziej
restrykcyjne, co przedstawia tab. 1 (§ 70 [1]). Jeżeli ich spełnienie
nie jest możliwe, nie można przyjąć tej drogi jako ewakuacyjnej.
Rozwiązaniem może być w takim przypadku zastosowanie scho-
dów umożliwiających pokonanie różnicy poziomów w sposób
przedstawiony w tabeli w § 68 [1]. Sposób ten wskazuje samo roz-
porządzenie, w którym określono, że jeżeli poziom parkowania usy-
tuowany jest nie wyżej niż 3 m nad poziomem terenu, jako wyj-
ście ewakuacyjne mogą służyć nieobudowane schody zewnętrzne.
W ocenie autorek niniejszego artykułu rozwiązanie takie może być
z powodzeniem stosowane także w przypadku garaży zlokalizowa-
nych poniżej poziomu terenu, pod warunkiem że z innych zapisów
rozporządzenia nie wynika konieczność stosowania dla ewakuacji
obudowanych i oddymianych klatek schodowych.
Wyznaczając kierunek ewakuacji przez wjazd/wyjazd, należy
również zapewnić wymagane oświetlenie awaryjne – nie tylko
w garażu, lecz także za wyjściem na zewnątrz. Jeżeli garaż ma wię-
cej niż dwie kondygnacje, wyjścia muszą być dostępne na każdej
z nich.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami długość przejść ewakuacyj-
nych, licząc od najdalej usytuowanego stanowiska postojowego do
najbliższego wyjścia ewakuacyjnego, nie może przekraczać 40 m
w garażu zamkniętym i 60 m w otwartym. Te długości można
zwiększyć przy użyciu wentylacji oddymiającej. Warto jednak zwró-
cić uwagę, że na wydłużenia dopuszczalnej długości przejścia
ewakuacyjnego w garażach nie wpływa zastosowanie wentylacji
oddymiającej strumieniowej, a jedynie kanałowej. W przypadku
montażu tej pierwszej powietrze w garażu w początkowej fazie
po uruchomieniu instalacji miesza się z dymem w całej objętości
pomieszczenia, ograniczając zasięg widzialności ewakuujących się
osób. W związku z tym uznano, że wykorzystanie takiego systemu
nie może łagodzić wymogu związanego z zachowaniem bezpiecz-
nej ewakuacji.
x x x
Podsumowanie
Na rozprzestrzenianie się ognia w budynku ma wpływ wiele czyn-
ników: przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań techniczno-
-budowlanych, instalacyjnych i technologicznych, wyposażenie
obiektu i otaczającego go terenu w urządzenia przeciwpoża-
rowe oraz gaśnice, a także dostosowanie do wymagań przeciw-
pożarowych. Rozwiązania techniczne mają za zadanie nie dopuś-
cić do powstawania pożaru oraz ograniczyć jego ew. rozwój w celu
zapewnienia bezpieczeństwa osobom w nim przebywającym.
Przy projektowaniu parkingów podziemnych układ garaży oraz
instalacje budynkowe muszą być ze sobą dobrze skoordyno-
wane, dlatego proces wykonywania dokumentacji powinien odby-
wać się równocześnie przy zachowaniu m.in. przepisów Prawa
budowlanego, Warunków Technicznych oraz wytycznych inwestora
i branżystów.
Literatura
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpo-
wiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2015 r., poz. 1422).
2. W. Skórzewski, „Garaże podziemne. Najważniejsze zagadnienia
wczesnego etapu projektowania”, „Forum Nowoczesnego Budow-
nictwa” 1/2017.
3. H. Michalak, „Projektowanie garaży wielostanowiskowych,
cz. 2”, „Builder” 64/2017.
4. B. Pepłowska, „Budowa garażu po nowelizacji prawa budowla-
nego”, www.legalnabudowa.pl.
fot. Shutterstock
Fot. 3. Drzwi w bramie garażowej, których nie można wykorzystać jako wyjście
ewakuacyjne z uwagi na zbyt wysoki próg
Tab. 1. Wymagania przeciwpożarowe dla pochylni przeznaczonych do ruchu pieszego
Przeznaczenie pochylni
na zewnątrz, bez
przekrycia
[% nachylenia]
wewnątrz budynku
lub pod dachem
[% nachylenia]
Dla ruchu pieszego i osób niepełnosprawnych
poruszających się przy użyciu wózka
inwalidzkiego przy wysokości pochylni:
do 0,15 m
do 0,5 m
ponad 0,5 m*
15
8
6
15
10
8
Dla samochodów
w garażach wielostanowiskowych:
jedno- i dwupoziomowych
wielopoziomowych
15
15
20
15
Dla samochodów w garażach
indywidualnych
25
25
* pochylnie dla ruchu pieszego i osób niepełnosprawnych o długości ponad 9 m powinny być podzielone na krótsze
odcinki przy zastosowaniu spoczników o długości co najmniej 1,4 m
1...,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99 101,102,103,104,105,106,107,108,109,110,...142
Powered by FlippingBook