90
Bezpieczeństwo pożarowe garaży podziemnych
Garaż może stanowić samodzielny obiekt budowlany (wolno sto-
jący) lub część innego budynku z pełną obudową zewnętrzną
i oknami (zamknięty) lub bez ścian zewnętrznych/ze ścianami nie-
pełnymi lub ażurowymi (garaż otwarty). Powinien on być wykonany
solidnie i z równą starannością co budynek mieszkalny.
Garaż podziemny jest typowym rozwiązaniem w blokach i wie-
lorodzinnych obiektach mieszkalnych w obszarach gęsto zabu-
dowanych i obecnie coraz więcej inwestorów oferuje miejsca
postojowe pod ziemią. Wynika to przede wszystkim z cen grun-
tów w większych miastach, które wymuszają wzrost zagęsz-
czenia zabudowy (co skutkuje brakiem miejsca na parkingi na
powierzchni), a także z czynników ekonomicznych (większa
opłacalność inwestycji). Ponadto projektanci i architekci
przychylają się do projektowania podziemnych parkingów ze
względów estetycznych oraz w celu zapewnienia odpowiedniej
powierzchni biologicznie czynnej na terenie realizowanej
inwestycji. Na etapie projektowym określa się zapotrzebowanie
na liczbę miejsc postojowych, które uwarunkowane są zapisami
miejscowego planu zagospodarowania terenu, liczbą mieszkań
oraz warunkami zabudowy. Co istotne, Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuo-
wanie określa powierzchnię dla jednego miejsca w garażu
podziemnym, która wynosi co najmniej 11,5 m
2
na jedno
mieszkanie.
x x x
Wymagania przeciwpożarowe dla garaży
Wytyczne ogólne
Ww. rozporządzenie zawiera definicję garażu rozumianą jako
samodzielny obiekt budowlany bądź jego część służącą do prze-
chowywania i bieżącej obsługi samochodów osobowych. Ściany
i stropy powinny zapewniać izolację akustyczną oraz szczelność
uniemożliwiającą przenikanie spalin lub oparów paliwa do sąsied-
nich pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi, usytuowanych
obok garażu lub nad nim.
Zgodnie z rozporządzeniem [1] garaż powinien mieć:
• wysokość co najmniej 2,2 m w świetle konstrukcji i 2 m do spodu
przewodów i urządzeń instalacyjnych,
• wjazdy lub wrota garażowe o szerokości co najmniej 2,3 m oraz
wysokości 2 m w świetle,
• elektryczną instalację oświetleniową,
• cyrkulację powietrza zapewnioną odpowiednią instalacją wenty-
lacyjną (naturalną/grawitacyjną/mechaniczną),
• odpowiednie wpusty podłogowe oraz spadki posadzek umożli-
wiające odprowadzenie zbędnej wody do kanalizacji,
• instalację przeciwpożarową zabezpieczoną przed zamarzaniem.
Garaż zamknięty charakteryzuje się ścianami o konstrukcji pełnej
i zamykanymi otworami, otwarty natomiast nie ma ścian zewnętrz-
nych bądź są one niepełne lub ażurowe. Otwory muszą stanowić
co najmniej
1
/
3
całkowitej ich powierzchni i umożliwiać odpro-
wadzenie ciepła oraz dymu (odległość między otworami garażu
otwartego a budynkami powinna wynosić minimum 10, a między
ścianami przeciwległymi z otworami więcej niż 50 m). Otwarty
garaż wielopoziomowy oraz wjazd do zamkniętego garażu na
samochody osobowe powinny być usytuowane w stosunku do
okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi w budyn-
kach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego z wyjątkiem hoteli,
opieki zdrowotnej, placów zabaw czy boisk w odległości nie mniej-
szej niż 7 (4 stanowiska), 10 (5–60 stanowisk) i 20 m (powyżej
60 stanowisk, z uwzględnieniem wymagań przeciwpożarowych).
Natomiast odległość od granicy działki budowlanej nie może być
mniejsza niż 3 (4 stanowiska), 6 (5–60 stanowisk) i 16 m (powyżej
60 stanowisk).
Dojazd do miejsc postojowych w garażu jednoprzestrzennym (bez
ścian wewnętrznych) powinien mieć szerokość dostosowaną do
warunków ruchu samochodów oraz sposobu ich umiejscowienia
w stosunku do osi drogi przy usytuowaniu:
• prostopadłym – 5 m,
• pod kątem 60° – 4 m,
• pod kątem 45° – 3,5 m,
• równolegle – 3 m.
Osoby niepełnosprawne, poruszające się na wózku inwalidzkim,
powinny mieć zapewniony dojazd do drzwi samochodu o szero-
kości 1,2 m. Dopuszcza się wykorzystanie pochylni o nachyleniu
do 10% jako dojścia w garażu jednopoziomowym podziemnym.
Dodatkowo istnieje możliwość wydzielenia bezpiecznego pasma
ruchu pieszego o szerokości 0,75 m. W garażu do 25 samocho-
dów na kondygnacji na pochylni dwupasmowej nie wymaga się
wydzielenia pasma.
Do garażu położonego poniżej lub powyżej terenu należy zapew-
nić dojazd poprzez zastosowanie pochylni o szerokości co naj-
mniej 5,5 m, umożliwiającej ruch dwukierunkowy, bądź osob-
nych pochylni jednopasmowych o szerokości co najmniej 2,7 m
dla wjazdu i wyjazdu samochodów. W garażu jedno- i dwupozio-
mowym, w którym znajduje się 10 samochodów na kondygnacji,
dopuszcza się zastosowanie pochylni jednopasmowej bez sygnali-
zacji świetlnej.
Bezpieczeństwo pożarowe
garaży podziemnych
w budynkach mieszkalnych
W celu zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego
garaży podziemnych należy zwrócić uwagę na
wiele czynników. Za najistotniejsze można uznać te
dotyczące m.in. klas odporności pożarowej, powierzchni
stref pożarowych, wyjść ewakuacyjnych, wentylacji,
stałych samoczynnych urządzeń gaśniczych czy
przedsionków przeciwpożarowych.
mgr inż. Aleksandra Powęzka
inspektor ochrony ppoż., Wydział Inżynierii
Bezpieczeństwa Pożarowego, Szkoła Główna
Służby Pożarniczej w Warszawie
mgr inż. Ewelina Szmytke
rzeczoznawca ds. zabezpieczeń ppoż.,
Wydział Inżynierii Procesowej
i Ochrony Środowiska, Politechnika Łódzka