124
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych
Do niedawna rynek motoryzacyjny oraz energii elektrycznej trakto-
wane były oddzielnie. Nie istniały pomiędzy nimi powiązania, które
byłyby istotne z punktu widzenia klientów. Powód tego stanu rze-
czy był oczywisty – różne rodzaje nośników energii, czyli ropa naf-
towa oraz węgiel, który w Polsce stanowi główny surowiec do pozy-
skiwania energii elektrycznej. Samochody elektryczne otwierają
w tym kontekście zupełnie nowy etap. Mogą być zasilane zarówno
z konwencjonalnych, jak i odnawialnych źródeł energii. Dodatkowo
można je stosować jako magazyny energii elektrycznej, wykorzysty-
wać w czasie jej największego zapotrzebowania. Z punktu widzenia
użytkownika energia elektryczna staje się więc wspólnym mianow-
nikiem dla potrzeb przemieszczania się i funkcjonowania gospo-
darstwa domowego czy firmy. Jeszcze kilka lat temu taki pomysł
na rozwój rynku motoryzacyjnego był mało realistyczny, głównie
ze względu na wysokie koszty zakupu oraz małą dostępność samo-
chodów elektrycznych, tzw. EV (z ang.
Electric Vehicles
). Obecnie
wiele firm motoryzacyjnych oferuje tego typu pojazdy, a praktycznie
wszyscy przedstawiciele tej branży uruchomili programy produkcji
modeli o zasięgach rzędu kilkuset kilometrów. Wejdą one masowo
na rynek w latach 2020–2021. Pojawienie się samochodów elek-
trycznych na stałe w przestrzeni publicznej będzie oznaczać dia-
metralną zmianę zachowań konsumentów dzięki zaoferowaniu im
nowej jakości przemieszczania – cichego, dynamicznego i ekolo-
gicznego. Paliwo do samochodu będzie dostępne wszędzie tam,
gdzie zainstalowane zostaną stacje ładowania – na parkingach pry-
watnych i publicznych, w tym podziemnych, a także w biurowcach,
hotelach, firmach czy innych dogodnych lokalizacjach. Ta zmiana
w sposobie „tankowania” paliwa będzie zarówno wyzwaniem
dla klientów, jak i szansą dla właścicieli obiektów mieszkalnych
i komercyjnych, aby zaspokoić tę rodzącą się potrzebę. Ostatecz-
nie stacje ładowania staną się powszechne, nastąpi demokratyzacja
w dostępie do nich, szczególnie jeśli klienci biznesowi czy indywidu-
alni zainwestują we własne źródła energii odnawialnej.
x x x
Wymagania prawne
Od 22 lutego 2018 roku obowiązuje w Polsce Ustawa o elektromo-
bilności i paliwach alternatywnych, która uporządkowała wiele waż-
nych kwestii związanych m.in. z rozwojem infrastruktury ładowania
samochodów elektrycznych w Polsce. Jedną z nich jest możliwość
sprzedaży przez operatora (CPO) usługi ładowania EV bez koniecz-
ności ubiegania się o koncesję na obrót energią elektryczną. Ta
ważna zmiana otworzyła drogę wielu podmiotom na rynku do
świadczenia tego typu usług. Kolejnym udogodnieniem jest to, że
budowa stacji ładowania na terenach prywatnych, w garażach pod-
ziemnych budynków mieszkalnych czy komercyjnych nie wymaga
pozwolenia na budowę. Za prawidłowe ich funkcjonowanie odpo-
wiada właściciel. Docelowo większość stacji ładowania będzie pod-
legała obowiązkowi nadzoru Urzędu Dozoru Technicznego. Jedy-
nie te o najmniejszych mocach – budowane w domach – zwolnione
będą z tego nakazu. Obecnie rynek oczekuje na przepisy wyko-
nawcze do ustawy o elektromobilności, które zdefiniują obowiązki
stron usług ładowania i zarządzania stacjami. Podsumowując, ich
budowa na terenie osiedli mieszkaniowych, hoteli, galerii han-
dlowych, biurowców lub domów jednorodzinnych z punktu widze-
nia administracyjnego jest w miarę prostym przedsięwzięciem, lecz
wymaga dobrego zaplanowania inwestycji pod kątem kosztów.
Stacje ładowania pojazdów
elektrycznych
dr Maciej Chmieliński
e-mobility/e-car sharing manager
w innogy Polska S.A.
fot. Shutterstock
Fot. 1. Budowa stacji ładowania na terenach prywatnych, w garażach podziemnych budynków mieszkalnych czy komercyjnych nie wymaga pozwolenia na budowę