Stacje ładowania pojazdów elektrycznych
128
Ciekawą zachętą do wyboru konkretnych stacji ładowania będzie
wprowadzanie zróżnicowania ceny w zależności od lokalizacji
ładowarki oraz jej mocy. Przykładowo szybka stacja ładowania
w centrum miasta będzie znacznie droższa od wolnej, znajdują-
cej się na jego obrzeżach. Różnicowanie cen może być porów-
nane np. do cen hoteli – ta sama usługa noclegu ma inną war-
tość w weekend, w dzień powszedni lub bardzo pożądany termin
podczas wydarzeń kulturalnych czy biznesowych.
Opisane powyżej metody płatności, dostarczania usług i różnico-
wania cen będą dostępne we wszystkich lokalizacjach, w których
powstaną stacje ładowania, łącznie z garażami podziemnymi
hoteli, galerii handlowych czy osiedli mieszkaniowych. Dla tych
ostatnich jednak szczególnie polecany jest model podłączania
stacji do sieci wewnętrznej budynku przynależnej do konkretnego
mieszkania. To najlepsze rozwiązanie pod względem kosztowym
zarówno dla dewelopera/zarządcy, jak i właściciela lokalu i stacji.
Wymaga jednak wcześniejszego uwzględnienia stacji ładowania
w projekcie obiektu. W przypadku budowy wewnętrznego przyłą-
cza ze stacją w istniejącym obiekcie wielorodzinnym mogą poja-
wiać się pewne kłopoty organizacyjne, administracyjne (np. brak
zgody sąsiadów) i czasami duże koszty (np. konieczność położe-
nia długiego kabla czy kucie ścian). Ze względu na brak kosztów
zarządzania stacją i systemem opłat ładowanie z prywatnej stacji
okaże się dla użytkownika samochodu elektrycznego zapewne
o kilkadziesiąt procent tańsze niż w miejscach publicznych czy
komercyjnych. Dostęp do stacji może być łatwo zabezpieczony
kartą RFID lub nawet zwykłym kluczykiem – takie rozwiązania są
oferowane na rynku.
x x x
Perspektywy rozwoju elektromobilności
Na rynku motoryzacyjnym zachodzą fundamentalne zmiany
związane z rosnącym znaczeniem ekonomii współdzielenia. Przy-
kładem jest
car-sharing
, czyli usługa współdzielenia samocho-
dów, która w ostatnim roku rozwija się w dużych miastach Polski.
Jej funkcjonowanie m.in. we Wrocławiu i w Warszawie, na odpo-
wiednio 200 i 500 aut, potwierdza, że rynek elektrycznego
car-sharingu
będzie zyskiwał na popularności, ponieważ speł-
nia ważną potrzebę szybkiego poruszania się po mieście (możli-
wość jazdy bus pasami), jest ekologiczny (auta nie emitują bez-
pośrednio szkodliwych gazów), a także sprawia wiele radości
z jazdy (auta elektryczne są niezwykle dynamiczne). Pojawienie
się na dużą skalę elektrycznego
car-sharingu
jest o tyle ważnym
zjawiskiem, iż funkcjonowanie dobrze rozwiniętej usługi tego
typu, zwłaszcza w miastach (duża liczba aut), oznaczać będzie
konieczność budowy gęstej sieci stacji ładowania (docelowo od
kilkuset do kilku tysięcy stacji) o mocach przede wszystkim mię-
dzy 11 a 22 kW. Jest to szansa głównie dla właścicieli budyn-
ków komercyjnych, hoteli, wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych
oraz galerii handlowych do udostępniania miejsc i mocy przy-
łączeniowych potrzebnych do realizacji tych inwestycji. Korzy-
ści dla najemców będą dwojakie – opłata za dzierżawę gruntu
oraz fizyczna obecność auta, z którego mogą korzystać klienci
lub mieszkańcy.
W świetle trendów panujących na rynku w Polsce został wyzna-
czony dobry kierunek rozwoju rynku samochodów elektrycznych
i stacji ładowania. W perspektywie kilku lat daje to nadzieję na
wniesienie znaczącej wartości dodanej w codzienne przemiesz-
czanie się głównie dla mieszkańców miast. Samochody elek-
tryczne są bowiem pod wieloma względami atrakcyjniejsze niż
spalinowe, poczynając od lepszych parametrów jezdnych, a na
ekologii kończąc. Parafrazując Ericha Fromma – potrzebne jest
nam nie tylko społeczeństwo zdrowe, lecz także postępujące
odpowiedzialnie w stosunku do środowiska, czego wyrazem jest
inwestowanie w komfortowe, nowoczesne i przyjazne środowi-
sku naturalnemu rozwiązania w transporcie kołowym. Oczywiście
droga do realizacji celów nie będzie ani łatwa, ani szybka, jed-
nak nadszedł moment, w którym wybór nie jest już jedynie ideo-
logiczny, ale także ekonomicznie uzasadniony.
fot. innogy Polska
Fot. 6. Aby zrealizować dobrze funkcjonującą infrastrukturę ładowania EV, konieczna
będzie budowa gęstej sieci stacji ładowania
fot. Shutterstock
Fot. 5. Samochód elektryczny na parkingu podziemnym podczas wolnego ładowania
akumulatora