Stacje ładowania pojazdów elektrycznych
126
x x x
Rodzaje stacji i ich przeznaczenie
W jaki sposób upowszechnić dostępność stacji ładowania w miej-
scu, gdzie będą one niezbędne dla użytkowników samochodów
elektrycznych? Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, potrzebna
jest analiza kilku elementów, które składają się na stworzenie
odpowiedniej infrastruktury ładowania EV, czyli: urządzeń słu-
żących do tego celu, systemów rozliczeń pobieranej energii oraz
aspektów prawnych budowy stacji ładowania.
Te ostatnie można podzielić na trzy grupy:
• wolne – o prądzie zmiennym o mocy poniżej 11 kW AC,
• średnio szybkie – o prądzie od 11 do 22 kW AC,
• szybkie – o prądzie od ok. 50 kW DC.
Na rynku europejskim zaczynają pojawiać się ultraszybkie stacje
na prąd stały o mocy 100 kW.
Przeznaczenie powyższych stacji różni się w zależności od miej-
sca ich posadowienia. Na autostradach, drogach ekspresowych,
najczęściej przy hotelach, restauracjach czy miejscach obsługi
podróżnych instalowane będą stacje o dużych mocach, na prąd
stały, gdzie najważniejszym czynnikiem będzie czas, a nie cena
usługi. W takim przypadku klienci będą skłonni zatrzymać się
na 30–45 minut, aby uzupełnić baterię na kolejne 200–300 km,
przy okazji korzystając z udogodnień czy krótkiego odpoczynku.
Instalowanie w takich miejscach stacji wolnych mija się z celem
z powodu zbyt długiego oczekiwania na naładowanie baterii
(do kilku godzin). Oczywiście tego typu stacje mogą powstawać,
ale jako awaryjne uzupełnienie szybkich. Stacje szybkie i ultra-
szybkie będą stanowić bazową infrastrukturę szkieletową usługi
ładowania w kraju. Zapewnią one klientom możliwość przemie-
szczania się na długie dystanse, pomiędzy miastami w Polsce
i w innych krajach Europy. Podkreślić należy, że nawet jeśli będą
one należeć do wielu operatorów ładowania – CPO (z ang.
Char-
ging Point Operators
), to zrzeszane będą w spójne systemy rozli-
czeń, umożliwiające każdemu klientowi korzystanie z nich np. za
pomocą aplikacji mobilnej.
Odwrotnie sytuacja będzie wyglądała w miastach, w których samo-
chody przemieszczają się na dużo mniejsze odległości, częściej par-
kują i mogą być ładowane podczas całonocnych postojów. Infra-
struktura zostanie tu oparta przede wszystkim na stacjach wolno
stojących (dostępnych na terenach publicznych lub prywatnych, np.
w garażach podziemnych osiedli mieszkaniowych), wyposażonych
w ładowarki wolne lub średnio szybkie – między 11 a 22 kW AC.
Przeciętny pojazd elektryczny o pojemności baterii 40 kWh, ładu-
jąc się z mocą 11 kW, uzupełni swoją baterię w ok. 4 godziny, co
pozwoli mu na przejechanie ok. 250 km.
Wśród stacji wolnego i średniego ładowania wyróżnić należy stojące
(wyposażone najczęściej w dwa gniazda ładowania) oraz wiszące
(z jednym gniazdem). Te ostatnie polecane są szczególnie w gara-
żach podziemnych dla wspólnot mieszkaniowych, hoteli, galerii han-
dlowych, a także domów jednorodzinnych. Warto podkreślić dwa
istotne walory stacji ładowania: zapewniają one dużo większą moc
(ładują kilkakrotnie szybciej) niż zwykłe gniazda elektryczne oraz
są wyposażone w zabezpieczenia przeciwprzepięciowe. Oczywiscie
samochod mozna ładowac bezposrednio ze zwykłego gniazdka, ale
ze wzgledu na bezpieczenstwo oraz szybkość ładowania zaleca się
używanie specjalnie do tego przeznaczonych stacji ładowania.
x x x
Rozliczanie ładowania samochodów elektrycznych
Obecne na rynku rozwiązania pozwalają na zastosowanie
różnych form rozliczeń. Najprostsze będzie pobieranie opłat
poprzez terminal (obsługujący karty płatnicze) bezpośrednio
wbudowany w stację ładowania, a także z wykorzystaniem
aplikacji mobilnych. W zależności od CPO usługa ładowania
EV będzie naliczana za minutę usługi bądź zużytą kWh energii
elektrycznej. Rynek dąży do ujednolicenia metodologii płatności
z naciskiem na płatność za kWh, jako że jest to najbardziej
obiektywna jednostka kupowanego produktu (minuty mogą
być mało miarodajne, ponieważ zależą od mocy stacji i mocy
poboru EV).
Fot. 3. Stacja średniego ładowania – wolno stojąca
fot. innogy Polska (3)
Fot. 4. Front stacji ładowania z wtyczką i panelem
umożliwiającym zarządzanie oraz płatności m.in. za
pomocą aplikacji mobilnej czy karty RFID
Fot. 2. Stacja średniego ładowania – wisząca