Z:A
65 STYCZEŃ —LUTY 2019
065
Z:A
PRAWO
Z WOKANDY
I ARP
PIOTR ŻABICKI
ARCHITEKT IARP
skarbnik KR IARP, rzeczoznawca
budowlany, architekt w pracowni
Kuryłowicz & Associates, doktorant
na Wydziale Architektury Politechniki
Warszawskiej
warunki przyszłego świadczenia. Od jakości sporządzonego opisu
zależy bowiemw dużej mierze, czy składane oferty zaspokoją ocze-
kiwania zamawiającego.
DODATKOWE ROBOTY, DODATKOWY PROBLEM
WEDŁUG ART. 29 UST. 1 P.Z.P.:
Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny
i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych
i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania
i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
WEDŁUG ART. 31 UST. 3 P.Z.P.:
Program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania
budowlanego, w którym podaje się przeznaczenie ukończonych
robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne,
ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne.
Wykonywany przez zamawiającego, w SIWZ opis jego przedmiotu
wpływa na przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicz-
nego oraz stanowi o istotnych postanowieniach późniejszej umo-
wy. Dlatego „na zamawiającym spoczywa obowiązek jasnego i pre-
cyzyjnego określenia przedmiotu zamówienia”. Jego opis powinien
zawierać cechy techniczne i jakościowe, istotne z punktu widzenia
rzeczywistych potrzeb zamawiającego.
Cechy techniczne przedmiotu to jego właściwości odróżniają-
ce go od innych, określone za pomocą jednostek lub wskaźników
(parametrów).
Cechy jakościowe to zespół właściwości i charakterystyk wy-
robu lub usługi, które umożliwiają zaspokojenie określonej potrze-
by. Odnoszą się one do wartości użytkowej przedmiotu zamówienia
(np. stopnia realizacji oczekiwanych funkcji, komfortu oraz bezpie-
czeństwa użytkowania, łatwości obsługi i konserwacji, zdolności
do pracy bezusterkowej czy czasu zachowania cech użytkowych).
Uwzględnienie w opisie przedmiotu zamówienia wszystkich wy-
magań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie ofer-
ty pozwala wykonawcom określić jej cenę (w tym przypadku wyko-
nania dokumentacji projektowej).
W sytuacji konieczności wykonania robót dodatkowych – czy-
li takich, które nie wynikają z opisu przedmiotu zamówienia, i któ-
rych nie dało się wcześniej przewidzieć zamawiający zobowiązany
jest udzielić zamówienie dodatkowe, zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5
Ustawy Prawo zamówień publicznych.
SZCZĘŚLIWE ZAKOŃCZENIE
W powyższej sprawie zapadł wyrok korzystny dla architekta. Sąd na-
kazał, aby inwestor wypłacił projektantowi całe należne wynagro-
dzenie wraz z odsetkami oraz pokrył koszty procesu, gdyż: „przy-
czyna nienależytego wykonania umowy nie leżała po ich stronie,
a mianowicie, wyłącznym powodem opóźnienia się powodów z re-
alizacją projektu była zmiana opisu przedmiotu zamówienia doko-
nana przez pozwanego już w trakcie realizacji umowy (okoliczność
udowodniona przez biegłego). Z tych względów należało przyjąć, że
zobowiązanie powodów do zapłaty kary umownej nie powstało, al-
bowiem nienależyte wykonanie przez nich obowiązków wynikają-
cych z umowy nie było przez nich zawinione, a co za tym idzie, po-
brana przez pozwanego tytułem kary umownej kwota (…) stanowi
świadczenie nienależne”.
Pamiętajmy, że zmiany inwestora wobec pierwotnych założeń
projektu mają wpływ na pracochłonność projektu i termin jego re-
alizacji. W takich sytuacjach należy poinformować Inwestora o ko-
nieczności wykonania prac dodatkowych i skalkulować za nie wy-
nagrodzenie, a także poinformować o ewentualnym przesunięciu
terminu realizacji zadania.
•
→
Kluczowym dokumentem
i podstawowym elementem
specyfikacji dla określenia
przedmiotu zamówienia
jest jego opis.
←