Zawód: Architekt #65 - page 64

064
Z:A
 65 STYCZEŃ —LUTY 2019
Z:A
PRAWO
Z WOKANDY
I ARP
ZMIANA WYTYCZNYCH
W TRAKCIE
PROJEKTOWANIA
TEKST: PIOTR ŻABICKI
Wpraktyce zawodowej
architekta istotnym
problemem są zmiany przez
inwestora wytycznych do
projektowania, np. opisu
przedmiotu zamówienia.
Często inwestorzy kosztami
wynikających z tego zmian
projektowych próbują
obciążyć projektanta.
↳ 
CZYTAJ: ART. 29 UST. 1 P.Z.P. 
ART. 31 UST. 3 P.Z.P.
T
eoretycznie istotne zmiany przez inwestora wytycznych do
projektowania– jeśli są odpowiednio ważne– stanowią pod-
stawę do uwzględnienia dodatkowego wynagrodzenia i wy-
dłużenia czasu realizacji zamówienia. Mówi o tym standard nr E.5.1,
„Dodatkowe prace projektowe”, Uchwały nr O–01–2006 Krajowej Rady
Izby Architektów z dnia 13.01.2006 roku:
„Przez dodatkowe prace architekta rozumieć należy wszyst-
kie te, które albo nie są objęte umową o wykonanie prac projekto-
wych, albo te, których zakres, terminy wykonania i wynagrodzenie
architekta nie zostały w niej określone (ich zakresu nie można było
określić na etapie sporządzania umowy). Najczęściej obejmują one:
a) Zmiany projektu i dokumentacji projektowej wynikające ze
zmian założeń projektowych, istotne zmiany żądane przez klienta
w stosunku do uzgodnionych uprzednio rozwiązań projektowych”.
Często jednak inwestorzy kosztami swoich zmian chcą obcią-
żyć projektanta. Nierzadko sprawy takie trafiają na wokandę, a je-
śli rozstrzygnięcie wymaga specjalistycznej wiedzy z dziedziny ar-
chitektury – także do rąk biegłego sądowego.
SZKOLNY BŁĄD
W celu zobrazowania zagadnienia analizie poddam sprawę, w której
inwestor publiczny zamówił u projektanta
Opracowanie dokumen-
dodatkowe prace projektowe
zamówienia publiczne
opis przedmiotu zamówienia
SIWZ
art. 67 ust. 1 pkt 5
tacji projektowo-kosztorysowej obejmującej rozbudowę budynku
szkoły podstawowej
(…). Rozbudowa miała uwzględniać m.in. salę
gimnastyczną o powierzchni 825m². W trakcie realizacji umowy In-
westor zmienił opis przedmiotu zamówienia i zwiększył ów sporto-
wy obiekt prawie dwukrotnie (doszło zatem do zmiany cech tech-
nicznych zamówienia).
Zmiana parametrów sali gimnastycznej spowodowała koniecz-
ność uzyskania nowej decyzji o warunkach zabudowy. Prace pro-
jektowe zostały powiększone o prace o charakterze dodatkowym,
obejmujące wykonanie działań zamiennych dla pierwotnego przed-
miotu zamówienia. Mimo to inwestor naliczył projektantowi karę za
nieterminową realizację, ponieważ uwzględnienie wprowadzonych
przez zamawiającego zmian do projektu i uzyskanie nowej decyzji
o WZ spowodowało opóźnienie w stosunku do terminów zapisanych
w umowie. Sprawa trafiła do sądu.
Przede wszystkim należy zauważyć, że specyfikacja istotnych
warunków zamówienia (SIWZ) jest w zamówieniach publicznych pod-
stawowym dokumentem warunkującym ich udzielenie. Na podsta-
wie informacji w niej zawartych projektant sporządza swoją ofertę
i podpisuje umowę. Kluczowym dokumentem i podstawowym ele-
mentem specyfikacji dla określenia przedmiotu zamówienia jest
jego opis. Powinien być on stworzony zgodnie z zasadami wskaza-
nymi w art. 29–31 Ustawy Prawo zamówień publicznych. W sposób
niebudzący wątpliwości powinien wynikać z niego przedmiot oraz
1...,54,55,56,57,58,59,60,61,62,63 65,66,67,68,69,70,71,72,73,74,...116
Powered by FlippingBook