18
architektura parametryczna
abc specjalisty
warsztat architekta
faset o kształcie trójkątnym oraz czworokątnym, tworzących
wielkoskalowe płaskie powierzchnie zbudowane z wykorzy-
staniem stalowych belek. Poprzez połączenie elementów
pod odpowiednimi kątami powstały obiekty o 158 krawę-
dziach, nadając budynkowi charakterystyczny wygładzony
kształt. Materiałem wykończeniowym fasady jest szkło oraz
trójkątne panele granitowe. 75 tysięcy wykorzystanych paneli
zostało wyprodukowanych z użyciem frezarek sterowanych
numerycznie, wymagających wcześniejszego wygenerowania
precyzyjnych rysunków wszystkich elementów i ich odpo-
wiedniego opisania w celu usprawnienia montażu fasady.
O wyjątkowości obiektu świadczy również zdefiniowana
matematycznie krzywoliniowa forma audytorium, zapro-
jektowana z wykorzystaniem geometrii NURBs, tworząca
trudną w fabrykacji, dwukrzywiznową powierzchnię. W przy-
padku wnętrza, nieuproszczonego ze względu na właściwości
akustyczne, do płaskich paneli zastosowano frezowane trój-
wymiarowo formy, które posłużyły do wykonania odlewów
elementów z użyciem gipsu zbrojonego włóknem szklanym.
Dzięki wykorzystaniu cyfrowej prefabrykacji możliwe było
dokładne odwzorowanie zaprojektowanych komputerowo
ciągłych powierzchni. Realizacja projektu opery Guangzhou
pracowni Zaha Hadid Architects. Składa się on z dwóch
charakterystycznych części – największej w południowych
Chinach i trzeciej co do pojemności w kraju opery oraz
mniejszego obiektu wielofunkcyjnego, przeznaczonego dla
400 widzów. Jak przekonują autorzy projektu, realizacja
nawiązuje formą do kamieni, których obły kształt jest
skutkiem działalności erozyjnej potoku, co w bezpośredni
sposób odnosi się do sąsiedztwa obiektu – słynnej i znaczą-
cej kulturowo dla regionu Rzeki Perłowej. Poetycka wizja
architektoniczna ze względu na skomplikowaną geometrię
wymagała szeregu zaawansowanych technologicznie metod
obliczeniowych, technik fabrykacji oraz rozwiązań materia-
łowych. W celu ustalenia modelu trójwymiarowego obiektu
na etapie koncepcyjnym wykorzystano oprogramowanie
CAD, pozwalające na tworzenie krzywoliniowych geometrii
(Rhinoceros oraz Maya – stosowane w animacjach).
Obie powierzchnie widoczne z zewnątrz stanowią prze-
krycie dla żelbetowych konstrukcji usytuowanych wewnątrz
kubatur opery oraz sali widowiskowej. Na szczególną uwagę
zasługuje konstrukcja przekrycia. W projekcie zastosowano
nowy jej rodzaj, nazwany rozkładaną płaską strukturalną
siatką przestrzenną. Zewnętrzna forma składa się ze 101
2.
Fasada Guangzhou Opera House,
fot. Zaha Hadid Architects
3.
Wnętrze sali koncertowej opery
Guanzghou, fot. Zaha Hadid
Architects
3
2