21
abc specjalisty
warsztat architekta
technologia VR
komputerowych, ale trzeba przeznaczyć na ten cel mini-
mum 6000 zł. Wystarczy komputer, który płynnie obsłuży
programy BIM-owskie i inne oprogramowania do mode-
lowania 3D z zainstalowaną specjalną wtyczką (
plug-in
),
umożliwiającą wygenerowanie podglądu w VR za pomocą
kilku kliknięć.
Plug-in należy osobno dokupić i zainstalować. Jego koszt to
ok 700 USD za roczną licencję, ale można także wykupić
miesięczną subskrypcję. Rozwój technologii VR i coraz częst-
sze jej zastosowanie również w architekturze doprowadziły
do powstania wielu użytecznych aplikacji kompatybilnych
z typowymi, używanymi do projektowania programami.
Jedną z licznych zalet stosowania BIM jest z pewnością
możliwośc współpracy z takimi wtyczkami. Jeśli architekt
nie pracuje w programach BIM-owskich, można również
wygenerować doświadczenie VR, bazując na modelu 3D
wykonanym w zwykłym programie do modelowania, na co
pozwala większość wspomnianych wtyczek. Takie rozwią-
zanie na etapie projektowania lub na potrzeby pokazania
projektu klientowi powinno spełnić swoje zadanie.
Dobrym wyjściem dla wielu biur architektonicznych może
być również wydzielenie całego takiego przedsięwzięcia
ze swojej struktury organizacyjnej, czyli tzw. outsourcing.
Jeśli jakieś zadanie zajmuje w przedsiębiorstwie zbyt wiele
czasu i pochłania znaczne koszty, warto poszukać innej firmy,
która wykona je taniej i lepiej. Wiele biur architektonicznych
zleca przygotowanie wizualizacji zewnętrznym studiom
graficznym albo współpracuje z osobami realizującymi takie
zlecenia zdalnie. Model współpracy będzie w takim wypad-
ku identyczny. Cenowo niejednokrotnie okazuje się to
porównywalne do wykonania kilku porządnych renderin-
gów. Wszystko zależy od terminu realizacji oraz skali całego
zlecenia. Sprzęt, na którym projekt zostanie zaprezentowany
klientowi, można wynająć z wypożyczalni lub zamówić
w pakiecie razem z opracowaniem VR. Można również
poprosić o pomoc w zorganizowaniu całego pokazu firmę,
której zlecona została produkcja.
Forma wdrożenia technologii VR zależy od bardzo wielu
czynników i będzie na pewno indywidualną kwestią dla
każdego biura architektonicznego. Nie ma tutaj oczywiście
złotej rady, ale należy pamiętać, że aby skorzystać z walo-
rów wirtualnej rzeczywistości, nie trzeba kupować całego
zestawu. Z drugiej strony inwestując w taki sprzęt, zarówno
właściciel, jak i klient mogą osiągnąć wiele korzyści.
Pierwszą rzeczą, jaką należy przemyśleć, jest to, czy zado-
walającym rozwiązaniem będą półśrodki. Jeśli tak, można
spróbować małymi krokami wdrażać wirtualną rzeczywistość.
Zanim zainwestuje się w cały sprzęt VR, można zbadać, czy
dobrze się takim narzędziem pracuje oraz jak reagują klienci na
taką formę prezentacji projektu. W takim przypadku wystar-
czy mieć do dyspozycji smartfon z działającym żyroskopem
i wykorzystać namiastkę technologii VR, jaką są renderingi
360 stopni. Trzeba ponadto zaopatrzyć się w podstawowe
gogle do VR, dostępne w większości dużych sklepów ze
sprzętem elektronicznym. Niestety nie ma tutaj mowy o wir-
tualnym spacerze, bo będzie to jedynie zalążek immersyjnego
doświadczenia, ale pozwoli on pokazać klientom koncepcję
w bardziej zaawansowany sposób niż na ekranie komputera.
Można również zamiast typowych gogli zamówić kartonowe,
tzw. cardboardy, które ze względu na bardzo niski koszt
można dodatkowo podarować klientowi.
Jeżeli jednak taka prezentacja projektu nie jest satysfakcjo-
nująca, można zdecydować się na znacznie kosztowniejsze
rozwiązanie, które zagwarantuje dużo lepszy efekt. Należy
w takiej sytuacji rozważyć kupno w pełni wartościowego
sprzętu, czyli profesjonalnych gogli VR niewymagających już
telefonu komórkowego. Przybliżony koszt takiego urządze-
nia to ok. 4000 zł. Oprócz gogli VR zestaw będzie zawierał
specjalne kontrolery, zastępujące w wirtualnym świecie ręce.
Dzięki nim oprócz chwytania przedmiotów (np. w celu
przestawiania mebli, aby obejrzeć różne warianty aranżacji)
będzie można teleportować się między dowolnymi punktami.
W wirtualnej rzeczywistości ogląda się budynek w realnej skali,
zatem funkcja ta jest niezbędna do przemieszczania się po
jego komputerowo wygenerowanym wnętrzu. Można zrobić
również fizycznie krok w przód lub w tył, ale należy wziąć
wtedy pod uwagę wymiary pomieszczenia, w którym klient
będzie się faktycznie znajdował. Takie pokazy przeważnie
odbywają się w biurze architekta, powierzchnią i rozkładem
zazwyczaj znacznie różniącym się od prezentowanego w VR
wnętrza. Klient i tak będzie pod ogromnym wrażeniem, i jest
duża szansa, że teleportację uzna za dobrą zabawę.
Niestety inwestycja w zestaw z goglami to nie wszystko.
Aby obsługiwać tego typu narzędzie, niezbędny jest kompu-
ter o odpowiednich parametrach. Powinien on być wypo-
sażony w dobrej klasy kartę graficzną i procesor o wystar-
czającej mocy obliczeniowej. Nie musi to być olbrzymia
stacja graficzna, tak jak w przypadku deweloperów gier
3.
Cardboardy – niedrogie kartonowe
gogle, które w połączeniu z odpo-
wiednio wyposażonym smartfonem
pozwolą pokazać klientom koncepcję
w bardziej zaawansowany sposób niż
na ekranie komputera,
fot. Shutterstock
3